• JECJ

Foder? Bara hö?

Hej!
    Jag ska snart skaffa hästar igen efter 13 år utan. När jag hade häst sist så gav vi hö, havre, korn, betfor och en massa tillskott. Jag har frågat flera hästägare om hur man utfodrar hästar "nu för tiden" och fått till svar att många bara ger hö och eventuellt några tillskott.
    Det har också blivit mer vanligt med barfotahästar än var det var när jag hade häst.

Jag planerar att ha hästarna på lösdrift (har flera stoooora hagar med bra bete) men kommer att bygga om stallet så jag har tillgång till boxar al. fler-häst box. Jag kommer hobbyrida och planerar eventuellt att ha en arab och ett kallblod till att börja med.

Självklart så får jag se till hästarnas individuella behov: Men jag undrar, hur gör ni med foder, skor och stall?

• Svar på tråden Foder? Bara hö?
  • Cecese
    Madick skrev 2012-03-05 16:05:44 följande:
    Hur ofta man behöver sko beror på hästens hovar, en del behöver så ofta som var 5e vecka, andra kan gå 10v utan problem.
    Ja mina räcker det med att sko med 10-12 veckors mellanrum större delen av året. På sommaren behövs det dock lite oftare men inte oftare än 8 veckors mellanrum. Dock har mina hästar väldigt bra hovar :)
  • Musen

Istället för sommarbete kan man ha vintervila och få slipper man ha sulor och broddar eftersom man inte rider. Ifall om du har barfota hästar kanske det kan passa bra. Jag gör så i fall och det funkar prima på mina hästar. Sen tycker jag det är trevligare att rida en tidig sommarmorhon än i -15 grader :)

• Musen

Jag rek barfota metoden om hästen inte är ömfotad. Jag rider på alla sorters underlag och jag rider normala pass och hovarna är i toppform!

• Plupp73

#22 - bra tanke, och dessutom minskar man fångrisken genom att motionera hästen hela sommaren. Fång är ju lite av ett metabolt problem.

• Glasögonormen
    JECJ skrev 2012-02-06 20:03:35 följande:

Hej!
    Jag ska snart skaffa hästar igen efter 13 år utan. När jag hade häst sist så gav vi hö, havre, korn, betfor och en massa tillskott. Jag har frågat flera hästägare om hur man utfodrar hästar "nu för tiden" och fått till svar att många bara ger hö och eventuellt några tillskott.
    Det har också blivit mer vanligt med barfotahästar än var det var när jag hade häst.

Jag planerar att ha hästarna på lösdrift (har flera stoooora hagar med bra bete) men kommer att bygga om stallet så jag har tillgång till boxar al. fler-häst box. Jag kommer hobbyrida och planerar eventuellt att ha en arab och ett kallblod till att börja med.

Självklart så får jag se till hästarnas individuella behov: Men jag undrar, hur gör ni med foder, skor och stall?

Enbart grovfoder, självklart analyserat. Kompletterar med lite vitaminer och mineraler om det skulle behövas, men har bra grovfoder för det mesta så det är det dom äter. Hästar är gjorda för att käka gräs, dom är inga gnagare.

Lösdrift låter jättebra, bra också med boxar ifall en häst skulle bli dålig av någon anledning och kan behöva boxvila. Tänk dock på att i lösdriften räcker det inte bara med stor hage utan du måste ju ha en godkänd ligghall också.

Jag rekommenderar www.SANHCP.org/examinerade när det gäller hovarna. Hitta en som bor i närheten och anlita. Ser att många i tråden föreslagit skor -idiotiskt. Varför skulle hästar födas med hovar dom inte kan gå på barfota? Såg att nån skyllde på att hästen ömmar. Guess what den ömmar inte för att den är barfota, den ömmar för att hoven på något sätt inte är frisk. Kan vara fel utfodring, för lite motion (ja hoven behöver användas BARFOTA för att fungera), magbesvär, för bred hov (utstretchad sula), strålröta, vad som helst. Rekommenderar då barfota enligt vildhästmetoden, alltså att hoven ska få vara naturlig. Enda skälet till att man verkar då är att tamhästar rör sig för lite och hovarna slits för lite. Rekommenderar då www.barfotahovar.se , dom har sina hästar i lösdrift, barfota oich hästarna fungerar som vilka hästar som helst. Går på alla underlag (ja barfotahästar kan gå på grus även om det kanske inte är favvounderlaget, speciellt inte i början när hoven oftast inte är frisk) utan problem.

Såg att någon skrivit att du skulle sko på grund av att det är skönt med broddarna. Ja visst det är väl kanske, men en barfotahov fungerar som sugpropp och kan gå fram överallt. Jag vet barfotapållar som "klättrar i berg", har galopprejs på vått gräs och på is. Nema problema.

Hade kunnat skriva en hel roman till varför det inte är bra att sko (bland annat stötdämpningen och blodpumpningen, som inte existerar på en skodd häst) men då lär jag bli ännu mer hatad av alla skofrälsta människor. 

Lycka till med hästarna. Tjingeling!
    Att vara för sig själv och att vara ensam är två olika saker
  • cajsasmamma

Hästen kan också ömma pga att den har genom avel fått sämre hovar än vildhästar. 

När ska folk förstå att dagens hästar är inte precis likadana som dom som levde för 10 000år sen? 

• Glasögonormen
    cajsasmamma skrev 2012-06-19 23:31:02 följande:
    Hästen kan också ömma pga att den har genom avel fått sämre hovar än vildhästar. 

När ska folk förstå att dagens hästar är inte precis likadana som dom som levde för 10 000år sen? 
    Att sko löser inte ömningsproblemet. det döljer det bara. Alla hästar kan vara barfota, alla hästägare kan inte ha barfotahästar.  

Hur kommer det sig att dom då fortfarande är flyktdjur? att dom föredrar att vara i flock? om dom nu har vant sig vid allting vi människor hittar på? (sen finns det individer som är annorlunda precis som med allt annat, men du fattar nog hur jag menar). Du tror alltså på allvar att man kan ha påverkat hästen såpass mycket fysiskt, när man inte har påverkat den psykiskt under den tid som man haft tamhästar? Ja jag vet att många hästraser/typer är sönderavlade på många sätt, och jag anser också att man bör prioritera vissa andra saker är föräldrarnas prestation på tävlingbanorna när man ska avla.

Många hästar får också fel mat som ställer till det med hovarna. Havre innehåller väldigt mycket socker som kan ge strålröta bland annat, hur många hästägare tror du det är som vet om det? Inte en enda som jag har frågat iallafall. Dessutom får hästar väldigt mycket pelleterat kraftfoder, som binds ihop av just det, socker. Det är som gjort för att hästarna ska drabbas av problem med ALLT (fetma, hovproblem, mag- och tarmproblem) och det är bara människors fel.  

Hästar har två basic behov. Röra på sig och att tugga. Lösdrift och fri tillgång, vips där har man det! (alternativt uppstallad häst som får vara ute många timmar om dygnet, precis som jag skrev ovan, individer)

Jag kan babbla på om detta i evigheter. Har bara börjat. Skor ställer till med så mycket problem! dock måste jag också säga att jag föredrar en skodd häst före en häst som går enligt "barfotametod" där man skär i sulan och skit, det är ju rent djurplågeri. Men en skodd häst finns inte på min världskarta iallafall. varför tror du hästar oftare är ofräscha nu för tiden? jo skorna! hästar får lättare inflammationer i kroppen när de är skodda, då blodpumpen i hoven inte kan användas vilket leder till att blodet inte far runt, detta gör att inga slaggprodukter kommer ut ur systemet.

Sen också inte minst stötdämpningen! hästen har en jättefiffig stötdämpning inne i hoven. är hästen skodd kommer alla stötar i varje steg upp i leder och ben istället. låter som en snäll behanldning av sin älskade häst, va?  

Sen måste jag ju också nämna då att skorna sitter ju som ni säkert vet fast i hovväggen. hovväggen bär då hela hästens vikt, när den i själva verket är gjord för att bära en ytterst liten del av hästens vikt. största delen ska ligga på sulan, på enligt hovslagare hästen aaaabsoooluuuut inte får lov att gå på, för då typ dör den.. eh, dum fråga. varför finns den under hästens hov om den inte får gå på den?

Nej, brist på kunskap och en "men man har ju alltid gjort så"-attityd hos människor är det som gör att många hästar lider i tysthet på grund att den inte får använda sina naturliga, superfiffiga funktioner i kroppen.

När jag ser vad folk gör med sina djur (DJUR, inte bara hästar), då skäms jag fan för att vara människa.   Helt oskyldiga djur som blir utsatta för så mycket lidande.
    Att vara för sig själv och att vara ensam är två olika saker
  • tinis77

Glasögonormen, du verkar ha koll på läget! Jag har två hästar, en shettis och en fjording. Shettisen får barfota, och har alltid gjort, men fjordingen har jag bara ägt i ett halvår och hon är skodd. Sist när hovis var här satte vi dock bara skor i fram. Hon har inte ömmat någonting på bakhovarna, men hon hade lite hål i båda bak som jag inbillar mig beror på skorna.. Ingen av mina tidigare barfotahästar har haft det.
    Tror du hon fixar att gå barfota? Hästarna går på lösdrift året om, just nu på magert bete (shettis har haft fång). De rids 3-4 gånger i veckan och löslongeras däremellan. Jag vill gärna ha henne oskodd, vad tror du?

• Majsan70
    Glasögonormen skrev 2012-06-19 23:50:25 följande:
    Att sko löser inte ömningsproblemet. det döljer det bara. Alla hästar kan vara barfota, alla hästägare kan inte ha barfotahästar.  

Hur kommer det sig att dom då fortfarande är flyktdjur? att dom föredrar att vara i flock? om dom nu har vant sig vid allting vi människor hittar på? (sen finns det individer som är annorlunda precis som med allt annat, men du fattar nog hur jag menar). Du tror alltså på allvar att man kan ha påverkat hästen såpass mycket fysiskt, när man inte har påverkat den psykiskt under den tid som man haft tamhästar? Ja jag vet att många hästraser/typer är sönderavlade på många sätt, och jag anser också att man bör prioritera vissa andra saker är föräldrarnas prestation på tävlingbanorna när man ska avla.

Många hästar får också fel mat som ställer till det med hovarna. Havre innehåller väldigt mycket socker som kan ge strålröta bland annat, hur många hästägare tror du det är som vet om det? Inte en enda som jag har frågat iallafall. Dessutom får hästar väldigt mycket pelleterat kraftfoder, som binds ihop av just det, socker. Det är som gjort för att hästarna ska drabbas av problem med ALLT (fetma, hovproblem, mag- och tarmproblem) och det är bara människors fel.  

Hästar har två basic behov. Röra på sig och att tugga. Lösdrift och fri tillgång, vips där har man det! (alternativt uppstallad häst som får vara ute många timmar om dygnet, precis som jag skrev ovan, individer)

Jag kan babbla på om detta i evigheter. Har bara börjat. Skor ställer till med så mycket problem! dock måste jag också säga att jag föredrar en skodd häst före en häst som går enligt "barfotametod" där man skär i sulan och skit, det är ju rent djurplågeri. Men en skodd häst finns inte på min världskarta iallafall. varför tror du hästar oftare är ofräscha nu för tiden? jo skorna! hästar får lättare inflammationer i kroppen när de är skodda, då blodpumpen i hoven inte kan användas vilket leder till att blodet inte far runt, detta gör att inga slaggprodukter kommer ut ur systemet.

Sen också inte minst stötdämpningen! hästen har en jättefiffig stötdämpning inne i hoven. är hästen skodd kommer alla stötar i varje steg upp i leder och ben istället. låter som en snäll behanldning av sin älskade häst, va?  

Sen måste jag ju också nämna då att skorna sitter ju som ni säkert vet fast i hovväggen. hovväggen bär då hela hästens vikt, när den i själva verket är gjord för att bära en ytterst liten del av hästens vikt. största delen ska ligga på sulan, på enligt hovslagare hästen aaaabsoooluuuut inte får lov att gå på, för då typ dör den.. eh, dum fråga. varför finns den under hästens hov om den inte får gå på den?

Nej, brist på kunskap och en "men man har ju alltid gjort så"-attityd hos människor är det som gör att många hästar lider i tysthet på grund att den inte får använda sina naturliga, superfiffiga funktioner i kroppen.

När jag ser vad folk gör med sina djur (DJUR, inte bara hästar), då skäms jag fan för att vara människa.   Helt oskyldiga djur som blir utsatta för så mycket lidande.
    Mycket intressant läsning tycker jag som i dagarna väntar på en nyinförskaffad ponny till dottern. Jag har inte hållt på med hästar på över 20 år själv o har kommit bort från mycket av tänket.
    Vår ponny har gått barfota i hela sitt 12 åriga liv o jag tror hon får fortsätta med det. Hon äter i princip bara grovfoder och jag vet att det är bra sådant där vi stallar upp henne.
  • Madick

Ni som funderar på barfota, det är helt ok, jag har haft hästar som klarar att gå barfota och andra som inte alls fixar det.

Nånting ni MÅSTE veta och stå på er om är: INGEN häst ska NÅNSIN ha ont efter en verkning. Att "få ordning" på tidigare skodda hovar måste få ta tid. Dessutom behöver ni läsa på om hovmekanismen och hovbenets vinkel osv. Tyvärr kan inte alla det ens för att de gått kurser och kallar sig auktoriserade eller examinerade.

Tänk på att det är DU som hästägare som är ansvarig för att hästen inte utsätts för onödigt lidande och alltså kan bli åtalad för djurplågeri om fel barfotaverkare anlitas.

Svar på tråden Foder? Bara hö?