cajsasmamma skrev 2012-06-19 23:31:02 följande:
Hästen kan också ömma pga att den har genom avel fått sämre hovar än vildhästar.
När ska folk förstå att dagens hästar är inte precis likadana som dom som levde för 10 000år sen?
Att sko löser inte ömningsproblemet. det döljer det bara.
Alla hästar kan vara barfota, alla hästägare kan inte ha barfotahästar.
Hur kommer det sig att dom då fortfarande är flyktdjur? att dom föredrar att vara i flock? om dom nu har vant sig vid allting vi människor hittar på? (sen finns det individer som är annorlunda precis som med allt annat, men du fattar nog hur jag menar). Du tror alltså på allvar att man kan ha påverkat hästen såpass mycket fysiskt, när man inte har påverkat den psykiskt under den tid som man haft tamhästar? Ja jag vet att många hästraser/typer är sönderavlade på många sätt, och jag anser också att man bör prioritera vissa andra saker är föräldrarnas prestation på tävlingbanorna när man ska avla.
Många hästar får också fel mat som ställer till det med hovarna. Havre innehåller väldigt mycket socker som kan ge strålröta bland annat, hur många hästägare tror du det är som vet om det? Inte en enda som jag har frågat iallafall. Dessutom får hästar väldigt mycket pelleterat kraftfoder, som binds ihop av just det, socker. Det är som gjort för att hästarna ska drabbas av problem med ALLT (fetma, hovproblem, mag- och tarmproblem) och det är bara människors fel.
Hästar har två basic behov. Röra på sig och att tugga. Lösdrift och fri tillgång, vips där har man det! (alternativt uppstallad häst som får vara ute många timmar om dygnet, precis som jag skrev ovan, individer)
Jag kan babbla på om detta i evigheter. Har bara börjat. Skor ställer till med så mycket problem! dock måste jag också säga att jag föredrar en skodd häst före en häst som går enligt "barfotametod" där man skär i sulan och skit, det är ju rent djurplågeri. Men en skodd häst finns inte på min världskarta iallafall. varför tror du hästar oftare är ofräscha nu för tiden? jo skorna! hästar får lättare inflammationer i kroppen när de är skodda, då blodpumpen i hoven inte kan användas vilket leder till att blodet inte far runt, detta gör att inga slaggprodukter kommer ut ur systemet.
Sen också inte minst stötdämpningen! hästen har en jättefiffig stötdämpning inne i hoven. är hästen skodd kommer alla stötar i varje steg upp i leder och ben istället. låter som en snäll behanldning av sin älskade häst, va?
Sen måste jag ju också nämna då att skorna sitter ju som ni säkert vet fast i hovväggen. hovväggen bär då hela hästens vikt, när den i själva verket är gjord för att bära en ytterst liten del av hästens vikt. största delen ska ligga på sulan, på enligt hovslagare hästen aaaabsoooluuuut inte får lov att gå på, för då typ dör den.. eh, dum fråga. varför finns den under hästens hov om den inte får gå på den?
Nej, brist på kunskap och en "men man har ju alltid gjort så"-attityd hos människor är det som gör att många hästar lider i tysthet på grund att den inte får använda sina naturliga, superfiffiga funktioner i kroppen.
När jag ser vad folk gör med sina djur (DJUR, inte bara hästar), då skäms jag fan för att vara människa. Helt oskyldiga djur som blir utsatta för så mycket lidande.