Inlägg från: Cecese |Visa alla inlägg
  • Cecese

Foder? Bara hö?

Jag har analyserat grovfoder. Då vet jag vad dom får i sig och om det behöver kompleteras och i så fall med vad. 
    Mina hästar har tyvärr ett grovfoder med väldigt dåligt med protein så därför får dom soja så dom får tillräckligt med protein. Med ett bra grovfoder behövs det oftast inte kraftfoder alls till vanliga hobbyhästar.

Mina hästar går på lösdrift vilket dom trivs bra med. Stoet avskyr att stå inne och kan inte stå inne. Eller klart hon kan men hon är bara orolig, skrapar i golvet och står inte stilla många sekunder så jag ser inte det som något alternativ. Valacken är lugn inne men trivs nog bäst ute han med. Dom får päls så det räcker och blir över och står aldrig täckade eller nåt sånt för det behövs inte.

Båda mina är skodda just för att när dom är igång så rider vi mycket på grusvägar och då får dom ont utan skor.  

• Cecese
    Madick skrev 2012-03-05 16:05:44 följande:
    Hur ofta man behöver sko beror på hästens hovar, en del behöver så ofta som var 5e vecka, andra kan gå 10v utan problem.
    Ja mina räcker det med att sko med 10-12 veckors mellanrum större delen av året. På sommaren behövs det dock lite oftare men inte oftare än 8 veckors mellanrum. Dock har mina hästar väldigt bra hovar :)
Svar på tråden Foder? Bara hö?