• mittenavapril

Inte lätt att få tag på en kattunge i Stockholm. ...

Jösses, så fort en annons om 12 v kattungar läggs ut på Blocket, Stockholm så är de bokade, detta även de som kostar över 500 kr. Hur kan detta vara möjligt?

Jag försöker få tag på en kattunge för att öka ut familjen, men det var inte lätt.
    Jag trodde det fanns ett överflöd på kattungar.....

Nån som har tips på hur man gör..... har redan kollat runt bland vänner men ingen tur (har lagt ut på Facebook)......

• Svar på tråden Inte lätt att få tag på en kattunge i Stockholm. ...
  • Fanny b
    ModestyB skrev 2012-02-06 21:57:12 följande:
    Usch, det är ju väldigt, väldigt sorgligt. Katthemmen är överfulla, men kattungar på Blocket går som smör i solsken, det måste ju betyda något.

Jag tror att en orsak är att personer som vill ha katt, generellt, hellre vill ha en kattunge än en vuxen katt.
  • mittenavapril
    ModestyB skrev 2012-02-06 21:57:12 följande:
    Usch, det är ju väldigt, väldigt sorgligt. Katthemmen är överfulla, men kattungar på Blocket går som smör i solsken, det måste ju betyda något.
    Förvisso, det håller jag med om. Den katt jag har är från katthem. Jag tog hand om henne när hon var 8 år och hon är 11 idag.

Det du skriver stämmer, men försök förklara det för ett litet barn som inte vill annat än att få¨en liten kattunge....... moralkakan tar jag inte tack.
  • mittenavapril
    Fanny b skrev 2012-02-06 21:59:40 följande:
    Jag tror att en orsak är att personer som vill ha katt, generellt, hellre vill ha en kattunge än en vuxen katt.
    Är det konstigt Det tycker inte jag.
  • Majsan70
    mittenavapril skrev 2012-02-06 22:04:34 följande:
    Förvisso, det håller jag med om. Den katt jag har är från katthem. Jag tog hand om henne när hon var 8 år och hon är 11 idag.

Det du skriver stämmer, men försök förklara det för ett litet barn som inte vill annat än att få¨en liten kattunge....... moralkakan tar jag inte tack.
    Fast att barnet får vänta på sin kattunge är ju inget det lider av så då har du ju tid på dig att spara o planera  verkligen hitta ER katt.
    När vi har letat katt har vi letat i flera år för att hitta rätt o då är lyckan dessdå större när den nya familjemedlemmen väl kommer hem.
  • Bei Bei

Inte så konstigt att folk vill köpa en kattunge hellre än fullvuxen katt. Jag tänker i alla fall att många lämnar in sina katter på katthem för att dem kissar inne, skriker, river tapeter eller annat. Samma sak med hundar. Jag skulle passa mig för att köpa en omplaceringshund. En del olater kan vara mkt svåra att få bort.

• nemo1

Katthemmen har oftast fler kattungar än dom som ligger ute på hemsidan. Jag har två kattungar som jag är jourhem åt, födda i oktober.Men dessa flyttar endast tillsammans. Det kan bli väldigt tokigt att köpa en kattunge när du har en så pass gammal katt. Kattungen busar hela sin vakna tid och gammelkatten kan bli väldigt irriterad på den lille. Det är svårt att få det att gå ihop med en sån stor ålderskillnad och kattungen behöver en jämlike att busa med.

• mittenavapril
    nemo1 skrev 2012-02-07 08:37:51 följande:
    Katthemmen har oftast fler kattungar än dom som ligger ute på hemsidan. Jag har två kattungar som jag är jourhem åt, födda i oktober.Men dessa flyttar endast tillsammans. Det kan bli väldigt tokigt att köpa en kattunge när du har en så pass gammal katt. Kattungen busar hela sin vakna tid och gammelkatten kan bli väldigt irriterad på den lille. Det är svårt att få det att gå ihop med en sån stor ålderskillnad och kattungen behöver en jämlike att busa med.
    Jag ska då kolla med katthem för att se om de har kattungar, faktum kvarstår att det kostar ca 1000 kr.... lite väl mycket tycker jag.

Att min gamla katt skulle finna en kattunge jobbig har du nog inga ventenskapliga bevis för. Jag har en syster som har en katt som är 13 år och de skaffade en kattunge i våras och det går hur bra som helst.....

Eftersom jag känner min katt så vet jag också hur hon fungerar, men tack för omtanken.
  • jessica1981
    mittenavapril skrev 2012-02-07 21:19:13 följande:
    Jag ska då kolla med katthem för att se om de har kattungar, faktum kvarstår att det kostar ca 1000 kr.... lite väl mycket tycker jag.

Att min gamla katt skulle finna en kattunge jobbig har du nog inga ventenskapliga bevis för. Jag har en syster som har en katt som är 13 år och de skaffade en kattunge i våras och det går hur bra som helst.....

Eftersom jag känner min katt så vet jag också hur hon fungerar, men tack för omtanken.

Men tusen kronor är faktiskt inte så där mycket.. Då är den ju vaccinerad och att själv åka och vaccinera två gånger blir nog nästan lika dyrt ändå.. Och har du råd med kastreringen då? Om det är en honkatt kostar det också närmare tusen. Och du tänker väl ta en veterinärvårdsförsäkring på den?
  • nemo1
    jessica1981 skrev 2012-02-07 21:43:03 följande:
    Men tusen kronor är faktiskt inte så där mycket.. Då är den ju vaccinerad och att själv åka och vaccinera två gånger blir nog nästan lika dyrt ändå.. Och har du råd med kastreringen då? Om det är en honkatt kostar det också närmare tusen. Och du tänker väl ta en veterinärvårdsförsäkring på den?
    Håller med fullständigt. Kattungen är vaccinerad och märkt när den säljs och det skulle du väl ändå ha gjort själv?? Har du inte råd med det så tycker inte jag att du ska skaffa fler katter.
  • mittenavapril
    jessica1981 skrev 2012-02-07 21:43:03 följande:
    Men snälla ni, nu får ni sluta. Hur skall en kattunge som är 12 v kunna vara caccinerad 2 gånger? Och om jag skall ta en försäkring eller inte hör väl inte hit. Sluta vara såna moraltanter nu. Detta är skrattretande ju
Svar på tråden Inte lätt att få tag på en kattunge i Stockholm. ...