• Kakandi

Hur länge var ni utan mens vid amning?

Är nyfiken då jag ännu delammar min son, nyss ett år fyllda och ingen mens i sikte än.
    Så jag undrar hur länge man kan gå utan mens egentligen? Eller när den kommit tillbaka för er trots amning? Ja skriv helt enkelt hur det varit för er.

Vet ju att det är så himla olika från person till person, men kul att veta om det är vanligt att vara utan mens i över ett år efter förlossning.

• Svar på tråden Hur länge var ni utan mens vid amning?
  • Vinxen

Ammande 4 månader och fick tillbaka mensen efter 3 :( blääääää säger jag bara haha. Fick nog tillbaka den för min mjölk började sina...

• Purlan

Delammar fortfarande sonen på snart 11 månader och ingen mens. Med ettan kom den tillbaka två veckor efter att jag slutat helt (slutade vid 7 månader€

• Sol

För mig har den kommit tillbaka ca en månad efter helt avslutad amning. Mellan barnet ammade jag bara en gång om dagen sista månaden men mensen höll sig borta ändå. Jag har ammat mellan 9-13 månader.

• Flickan och kråkan

För mig har den båda gångerna kommit tillbaka ganska precis en månad efter att de börjat äta annan mat. Med äldsta kom den efter 6 månader (helammade i drygt 5 månader). Med yngsta kom den efter 9 månader (han åt inget annat än bröstmjölk förrän han var 8 månader - hans val ).

• Mirella85

fick min första mens nu när jag börja med preventilmedel fast jag helammar.. så får se om jag får mer mens el inte

fått en underbar son <3
  • Mirella85
    Mirella85 skrev 2012-02-07 12:14:37 följande:
    fick min första mens nu när jag börja med preventilmedel fast jag helammar.. så får se om jag får mer mens el inte

glömde skriva efter 11v
    fått en underbar son <3
  • SandraMariaH

Ammade tills hon var 7veckor och mensen kom på hennes 12veckors dag
    dvs 5veckor efter avslutad amning. Dock blev menscykeln kortare och mensen lika så (gick från 5dagar till knappt 3dagar) tycker nog att mensvärken blev lite värre första månaderna än innan också.
    Man vill ju ha tillbaka den till slut så man vet att allt står rätt till :)

• Ruggugglan

Efter tre månader trots att jag helammade. Min barnmorska sade att det inte kunde vara mensen för den skulle inte få att få om man helammar. Men jodå, den kom ju en gång i månaden så visst var det mensen.

Svar på tråden Hur länge var ni utan mens vid amning?