Indianica skrev 2012-02-20 21:38:54 följande:
Jag har varit nämndeman vid många rättegångar och måste säga att dessa utredningar är oftast påfallande "snälla", korta och ger enligt mig inte så väldigt mycket. Ibland kan en person dömas för kanske 15 brott och det står i utredningen att personen lever under ordnade förhållanden. Mycket märkligt. Det blir kanske så när det är den tilltalade som ger sin bild av sin livssituation...? Jag tror du TS har stor chans att påverka så det blir en positiv bild av dig i utredningen.
I personutredningen utreder man sociala aspekter. Självklart kan en person leva under socialt ordnade förhållanden, men frivården GÖR EN RISKBEDÖMNING om det finns risk för återfall i brott. En person med 15 åtalspunkter är definitiv en riskklient. Jag har många gånger fått försvara utredningar under pågående förhandlingar pga av nämndemän och domare INTE läser utredningen ordentligt. Många gånger dömer också rätten enligt egen uppfattning och ger klienter domar som är helt uppåt väggarna. Så de är nog åt båda hållen. Att veta hur straffen verkställs i praktiken kan juh vara en bra sak att ha kunskap om när man sitter som dömande makt. Har vid flera tillfällen åkt ut och informerat domstolar och dess personal om hur frivården arbetar och syftet med utredningarna samt hur verkställigheten hanteras och det är faktiskt rätt skrämmande när vissa sitter och sover under dessa föredragningar och inte ens bemödar sig att lyssna. Att sedan kritisera frivården rimar lite illa. Nu säger inte jag att du är en av dom så missförstå mig rätt, Indianica