Personutredning.........
Någon som vet något om det????
Så rädd och nervös...........
Någon som vet något om det????
Så rädd och nervös...........
Det låter definitivt inte som kontraktsvård utan snarare som en vanlig skyddstillsyn, alltså att du ställs under övervakning under ett års tid. Under den tiden ska du isåfall ha regelbunden kontakt med frivården och gissningsvis få hjälp mot alkoholproblem. Låter det mer rimligt? Dåligt av utredaren att inte förklara ordentligt tycker jag.
Tja, mycket möjligt att det isåfall rör sig om någon slags öppenvårdsbehandling. Fick du skriva på en behandlingsplan?
Men blodproverna är ju knappast till frivården, eller? Har du alkolås?
Jag har tidigare arbetat som personutredare. Kontraktsvård kan man få i öppenvård utan att det ibland måste skrivas under, beroende på hur planen är upplagd. Misstänker att du ska på rättegång för Grovt rattfylleri och då är det presumtion fängelse. Jag tycker du ska vara glad över ett år på frifot och gå på beroendemottagningen, många får faktiskt skaka galler. Nu låter detta kanske hårt, men TS alla handlingar får konsekvenser och det kanske du skulle tänkt på innan?? Lycka till nu på rättegången. Uppdatera gärna hur det gått...
Hur mycket tidigare är tidigare? Nuförtiden, sedan något år eller två, görs alla kontraktsvårdsplaner i KVR och fordrar underskrifter från alla inblandade. Åtminstone om behandlingsplanen ska vara giltig i domstolen. Möjligtvis att något frivårdskontor fuskar men det känns ju inte så sannolikt. En vanlig skyddstillsyn med föreskrift klarar sig förstås utan underskrifter.
Precis... Men en behandlingsplan utan underskrift är juh ingen kontraktsvård. Däremot om klienten själv står för kostnaden eller har en högkostnadskort så krävs det i vissa särskilda fall ingen underskrift då det inte finns en kommun ibland som har ett kostnadsansvar. Men en plan ska finnas som är underskriven. Att det fuskas är inte troligt, däremot finns vissa undantag
Jag har varit nämndeman vid många rättegångar och måste säga att dessa utredningar är oftast påfallande "snälla", korta och ger enligt mig inte så väldigt mycket. Ibland kan en person dömas för kanske 15 brott och det står i utredningen att personen lever under ordnade förhållanden. Mycket märkligt. Det blir kanske så när det är den tilltalade som ger sin bild av sin livssituation...? Jag tror du TS har stor chans att påverka så det blir en positiv bild av dig i utredningen.