• Anonym

Personutredning.........

Någon som vet något om det????

Så rädd och nervös........... 

• Svar på tråden Personutredning.........
  • PetGu

Det låter definitivt inte som kontraktsvård utan snarare som en vanlig skyddstillsyn, alltså att du ställs under övervakning under ett års tid. Under den tiden ska du isåfall ha regelbunden kontakt med frivården och gissningsvis få hjälp mot alkoholproblem. Låter det mer rimligt? Dåligt av utredaren att inte förklara ordentligt tycker jag.

• Anonym
    PetGu skrev 2012-02-18 08:54:29 följande:
    Det låter definitivt inte som kontraktsvård utan snarare som en vanlig skyddstillsyn, alltså att du ställs under övervakning under ett års tid. Under den tiden ska du isåfall ha regelbunden kontakt med frivården och gissningsvis få hjälp mot alkoholproblem. Låter det mer rimligt? Dåligt av utredaren att inte förklara ordentligt tycker jag.

Hon kallade det kontraktsvård, det är jag säker på. Hon förklarade det att jag skulle gå på dessa regelbundna kontroller under 1 år. Jag skulle också gå i nån grupp med andra personer som har alkoholproblem. Detta skulle pågå 1 timme i veckan i 3 månader.

Kan det stämma tror du?

Jag går redan i behandling i öppenvården, tar antabus 2 ggr i veckan.   
  • PetGu

Tja, mycket möjligt att det isåfall rör sig om någon slags öppenvårdsbehandling. Fick du skriva på en behandlingsplan?

• Anonym
    PetGu skrev 2012-02-18 09:15:13 följande:
    Tja, mycket möjligt att det isåfall rör sig om någon slags öppenvårdsbehandling. Fick du skriva på en behandlingsplan?

Nej, har inte skrivit på någonting. Ska ta blodprover nästa vecka. Kanske behövs till rättegången?
  • PetGu

Men blodproverna är ju knappast till frivården, eller? Har du alkolås?

• Anonym
    PetGu skrev 2012-02-18 15:06:50 följande:
    Men blodproverna är ju knappast till frivården, eller? Har du alkolås?

Jaha, det trodde jag?

Det här är så snurrigt. Jag tar blodprov med jämna mellanrum hos beroendevården efterssom jag går på antabus. Jag kommer ta prover hos läkaren gällande alkolås (är inte godkänd än dock) och jag kommer ta prover med jämna mellanrum hos frivården.

Enligt vad jag förstod? Men som sagt - det är väldigt mycket med alla provtagningar och alla möten hela tiden.... 

Skulle vilja gå i ide´ 1 år och vakna upp när allt är normalt igen!    
  • Anonym (Jösses)

Jag har tidigare arbetat som personutredare. Kontraktsvård kan man få i öppenvård utan att det ibland måste skrivas under, beroende på hur planen är upplagd. Misstänker att du ska på rättegång för Grovt rattfylleri och då är det presumtion fängelse. Jag tycker du ska vara glad över ett år på frifot och gå på beroendemottagningen, många får faktiskt skaka galler. Nu låter detta kanske hårt, men TS alla handlingar får konsekvenser och det kanske du skulle tänkt på innan?? Lycka till nu på rättegången. Uppdatera gärna hur det gått...  

• PetGu

Hur mycket tidigare är tidigare? Nuförtiden, sedan något år eller två, görs alla kontraktsvårdsplaner i KVR och fordrar underskrifter från alla inblandade. Åtminstone om behandlingsplanen ska vara giltig i domstolen. Möjligtvis att något frivårdskontor fuskar men det känns ju inte så sannolikt. En vanlig skyddstillsyn med föreskrift klarar sig förstås utan underskrifter.

• Anonym (Jösses)

Precis... Men en behandlingsplan utan underskrift är juh ingen kontraktsvård. Däremot om klienten själv står för kostnaden eller har en högkostnadskort så krävs det i vissa särskilda fall ingen underskrift då det inte finns en kommun ibland som har ett kostnadsansvar. Men en plan ska finnas som är underskriven. Att det fuskas är inte troligt, däremot finns vissa undantag

• Indianica

Jag har varit nämndeman vid många rättegångar och måste säga att dessa utredningar är oftast påfallande "snälla", korta  och ger enligt mig inte så väldigt mycket. Ibland kan en person dömas för kanske 15 brott och det står i utredningen att personen lever under ordnade förhållanden. Mycket märkligt. Det blir kanske så när det är den tilltalade som ger sin bild av sin livssituation...? Jag tror du TS har stor chans att påverka så det blir en positiv bild av dig i utredningen.

• Anonym (Jösses)
    Indianica skrev 2012-02-20 21:38:54 följande:
    Jag har varit nämndeman vid många rättegångar och måste säga att dessa utredningar är oftast påfallande "snälla", korta  och ger enligt mig inte så väldigt mycket. Ibland kan en person dömas för kanske 15 brott och det står i utredningen att personen lever under ordnade förhållanden. Mycket märkligt. Det blir kanske så när det är den tilltalade som ger sin bild av sin livssituation...? Jag tror du TS har stor chans att påverka så det blir en positiv bild av dig i utredningen.
    I personutredningen utreder man sociala aspekter. Självklart kan en person leva under socialt ordnade förhållanden, men frivården GÖR EN RISKBEDÖMNING om det finns risk för återfall i brott. En person med 15 åtalspunkter är definitiv en riskklient. Jag har många gånger fått försvara utredningar under pågående förhandlingar pga av nämndemän och domare INTE läser utredningen ordentligt. Många gånger dömer också rätten enligt egen uppfattning och ger klienter domar som är helt uppåt väggarna. Så de är nog åt båda hållen. Att veta hur straffen verkställs i praktiken kan juh vara en bra sak att ha kunskap om när man sitter som dömande makt. Har vid flera tillfällen åkt ut och informerat domstolar och dess personal om hur frivården arbetar och syftet med utredningarna samt hur verkställigheten hanteras och det är faktiskt rätt skrämmande när vissa sitter och sover under dessa föredragningar och inte ens bemödar sig att lyssna. Att sedan kritisera frivården rimar lite illa. Nu säger inte jag att du är en av dom så missförstå mig rätt, Indianica 
Svar på tråden Personutredning.........