• Anonym (Lite rädd)

Tjänar stora pengar på Tradera..

Jag har en lite annorlunda fråga...

Ja jag är arbetslös och ja, jag har a-kassa. Funderingen gäller min verksamhet på tradera. Har hittat min nisch där jag i princip är ensam säljare eller en av kanske 2-3 i hela landet. Började smått men har nu succesivt ökat och ligger nu på en nivå där jag tjänar mellan 16-22 tusen netto varje månad, dvs ordentligt mycket högre än min akassa. Jag har ingen annan form av bidrag så jag är ingen parasit.
    Jag har löst det så att Traderakontot står på min svägerska och jag lånar även hennes bankkonto så det är inte kopplat till mig. Svägerskan är riktig överklass och tjänar väldigt bra så hon är inte avundsjuk på mig eller anser att det jag gör är något konstigt.
    Kan ändå inte sluta fundera på det jag gör, det känns på något sätt att det är fel. Jag köper prylar varje månad för över 30 tusen, sedan säljer vidare så det är ju nästan i storlek med ett eget mindre företag. Nettovinsten kan jag leva på med råge.
    MEN jag betalar ingen skatt på det här, vilket jag antagligen borde.. Ej heller har jag sagt något till arbetsförmedligen för detta är ju egentligen något jag gjorde redan på den tiden jag hade arbete, om än i mycket mindre skala. Det påverkar inte min arbetsförmåga nämvärt, om jag får ett jobb kommer jag fortsätta att sälja i denna omfattningen då det är enkla pengar som bara trillar in.

• Svar på tråden Tjänar stora pengar på Tradera..
  • Anonym (skattefusk)

Visst borde du betala skatt och allt enligt reglerna...men som medmänniska så tycker jag att det är viktigare att du är öppen för att ta ett jobb så att du inte behöver gå på a-kassa trots att du har din "bisyssla".

Jag har alltså inga moraliska problem med det du gör, men skatteverket skulle säkert ha något att invända. 

• Anonym

Det låter som om du har en ganska bra inkomst och då borde du betala skatt och inte heller ha A-kassa. Du kan ju ha detta som ett företag! Varför inte göra rätt för dig? Du fuskar på flera håll! Men grattis till nischen, alltid kul att hitta något man är ensam om!

• Erki

Vad va frågan?

Om du gör fel? Svar ja? Men det vet du ju redan efterssom du inte står på kontot. Elakt mot svägerskan som står på dina fusk och det kan ju bli hon som åker dit som skattefuskare? Starta företag istället och gör vita pengar så slipper du sätta andra i skiten!

• Semiramis

Jag har heller inga moraliska invändningar (det vore att kasta sten i glashus eftersom jag inte heller skattat på liknande försäljning tidigare), men du kan sätta din svägerska (och dig själv) rejält i skiten eftersom Tradera samarbetar med Skatteverket. 

www.dn.se/ekonomi/saljsajter-lamnar-ut-dina-uppgifter
    www.sydsvenskan.se/omkretsen/lomma/article238915/Natsaljare-atalas-for-skattemygel.html

Vore jag du skulle jag fundera på om det är värt risken, dels för din svägerskas skull och naturligtvis för din egen. Jag betvivlar starkt att hon, hur trevlig hon än är, skulle vara beredd att låta sig åtalas för exempelvis bokföringsbrott för att rädda ditt skinn om Skatteverket skulle få för sig att kolla... Vad du än gör, lycka till.

• Anonym

Eftersom du bryter mot reglerna i A-kassan så kan du a) bli polisanmäld och b) återbetalningsskydlig.
    Eftersom du också bryter mot skattereglerna så kan du bli a) polisanmäld och b) skatteskyldig.

Tro inte för en sekund att inte skatteverket håller koll på sidor som Blocket och Tradera för det gör dom. De är mycket väl medvetna om att många människor drar in stora summor där som ska skattas för. Så gör rätt för dig nu innan det går illa för dig och/eller svägerskan. Och ring A-kassan och säg att du inte längre behöver någon ersättning.

• Anonym

Ja, problemet är ju att det sägs att skatteverket aktivt letar säljare som tjänar bra. Det blir ju inte så bra om din svägerska åker dit på skatten. Däremot är ju din a-kassa säker.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-07 11:12:50 följande:
    Ja, problemet är ju att det sägs att skatteverket aktivt letar säljare som tjänar bra. Det blir ju inte så bra om din svägerska åker dit på skatten. Däremot är ju din a-kassa säker.
    Eh, nej det är den inte. Ts står inte till arbetsmarknadens förfogande om hon köper och säljer på Tradera i den omfattning hon beskriver här.
  • spirituality

Ja det du gör räknas som arbete och du gör rent juridiskt fel. Risken är stor att du och/eller din svägerska åker fast.
    En fråga är, varför inte göra det här till din lagliga inkomst? Starta eget, betala skatt osv och kanske köra det här i större skala, kanske med webshop mm? 

• Rokka Jill

Jag vet inte vad du säljer, men även jag har gått på loppis och sålt vissa saker dyrare på Tradera..
    Då var det exempellvis barnkläder.. Jag vet att många åkte över till danmark och investerade i barnkläder och sålde sedan dyrare på tradera.

Men efter traderas chockhöjningarna så har många övergått till grupper på FACEBOOK.

Det tråkiga är att "galningarna" som "hyffsat anonymt" budade på varor är inte anonyma och inte budar hem varorna till chockpriser.

Din nich håller kanske i sig i två år.. njut så länge det varar! kram och var försiktig.. Byt nu gärna kontonummer          Har du inga barn som du kan sätta detta på?

Svar på tråden Tjänar stora pengar på Tradera..