• Anonym

Tjänar stora pengar på Tradera..

Det låter som om du har en ganska bra inkomst och då borde du betala skatt och inte heller ha A-kassa. Du kan ju ha detta som ett företag! Varför inte göra rätt för dig? Du fuskar på flera håll! Men grattis till nischen, alltid kul att hitta något man är ensam om!

• Anonym

Eftersom du bryter mot reglerna i A-kassan så kan du a) bli polisanmäld och b) återbetalningsskydlig.
    Eftersom du också bryter mot skattereglerna så kan du bli a) polisanmäld och b) skatteskyldig.

Tro inte för en sekund att inte skatteverket håller koll på sidor som Blocket och Tradera för det gör dom. De är mycket väl medvetna om att många människor drar in stora summor där som ska skattas för. Så gör rätt för dig nu innan det går illa för dig och/eller svägerskan. Och ring A-kassan och säg att du inte längre behöver någon ersättning.

• Anonym

Ja, problemet är ju att det sägs att skatteverket aktivt letar säljare som tjänar bra. Det blir ju inte så bra om din svägerska åker dit på skatten. Däremot är ju din a-kassa säker.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-07 11:12:50 följande:
    Ja, problemet är ju att det sägs att skatteverket aktivt letar säljare som tjänar bra. Det blir ju inte så bra om din svägerska åker dit på skatten. Däremot är ju din a-kassa säker.
    Eh, nej det är den inte. Ts står inte till arbetsmarknadens förfogande om hon köper och säljer på Tradera i den omfattning hon beskriver här.
  • Anonym
    Rokka Jill skrev 2012-02-07 11:25:53 följande:
    Din nich håller kanske i sig i två år.. njut så länge det varar! kram och var försiktig.. Byt nu gärna kontonummer          Har du inga barn som du kan sätta detta på?

Ja, men vilken juste idé, göra sina barn till skattefuskare! Det vore väl jättesnällt!
  • Anonym
    Anonym (Lite rädd) skrev 2012-02-07 11:56:26 följande:
    Har funderat på det där med ev eftertaxering och sparar därför en del av vinsten, 30% för ev restskatt. Kommer troligen snart att byta till mitt konto också.

Jag tror inte att det betyder att jag inte står till arbetsmarknadens förfogande (men är lite osäker på hur arbetsförmedlingen ser det), jag sköter rutinmässigt upplägg av annonser via min iphone och det surfande jag gör i samband med detta faller inom ramen för normalt fritidssurfande.
    Jag lägger  kanske MAX 1 timma om dagen på packande och skickande av varor men det kan jag ju göra på kvällen och det hindrar mig inte i mitt arbetssökande. Skulle verkligen akassan anse att jag inte står till deras förfogande?
    Har funderat på att regga firma som många tipsar om, men är rädd att det inte kommer att bära sig ekonomiskt om jag skall betala 30-50% skatt på vinsten och framför allt 25-30% tull och moms. Efter Traderas avgifter kommer jag isåfall att kanske ligga på en vinst på rena pengar på 5-10 tusen per månad, och det räcker inte för att leva på enbart. Dessutom så är ju ingenting säkert i framtiden, det går bra nu, men kanske har förutsättningarna ändrats om två år och fler gör samma sak, eller så har vinsten sjunkit.
    Jag vill egentligen inte bli egenföretagare, utan vara anställd och köra lite vid sidan av, fullt lagligt såklart, det är ju inte knark jag säljer.
    Fast det är ju inte fullt lagligt, och det säger du ju själv strax ovan, du ska betala både moms, tull och skatt innan du kan använda pengarna som privatperson. Om du inte vill vara företagare, sluta sälj. Om du vill fortsätta sälja, avanmäl dig från a-kassan och starta ett företag.

Det finns de som inte får a-kassa för att de har en blogg. Inte för att det tar en massa tid och inte för att de skriver om att de gör såååå mycket som inte handlar om jobbsök, utan för att de över huvud taget har en något aktiv blogg. Så jo, det du gör kan de också ha något emot (bortsett från skattefusket).  
  • Anonym
    Har funderat på det där med ev eftertaxering och sparar därför en del av vinsten, 30% för ev restskatt. Kommer troligen snart att byta till mitt konto också.

Jag tror inte att det betyder att jag inte står till arbetsmarknadens förfogande (men är lite osäker på hur arbetsförmedlingen ser det), jag sköter rutinmässigt upplägg av annonser via min iphone och det surfande jag gör i samband med detta faller inom ramen för normalt fritidssurfande.
    Jag lägger  kanske MAX 1 timma om dagen på packande och skickande av varor men det kan jag ju göra på kvällen och det hindrar mig inte i mitt arbetssökande. Skulle verkligen akassan anse att jag inte står till deras förfogande?
    Har funderat på att regga firma som många tipsar om, men är rädd att det inte kommer att bära sig ekonomiskt om jag skall betala 30-50% skatt på vinsten och framför allt 25-30% tull och moms. Efter Traderas avgifter kommer jag isåfall att kanske ligga på en vinst på rena pengar på 5-10 tusen per månad, och det räcker inte för att leva på enbart. Dessutom så är ju ingenting säkert i framtiden, det går bra nu, men kanske har förutsättningarna ändrats om två år och fler gör samma sak, eller så har vinsten sjunkit.
    Jag vill egentligen inte bli egenföretagare, utan vara anställd och köra lite vid sidan av, fullt lagligt såklart, det är ju inte knark jag säljer.
    Tyvärr ser inte A-kassan det så. Det finns rättsfall där A-kassan har dragit in ersättningen för folk som spelat korpenfotboll ett par kvällar i veckan, som åkt på begravning 1 dag osv. Att du har en sysselsättning som du dels tjänar pengar på och som tar av din tid, är inte förenligt med A-kassan. Folk får inte ens plugga på distans eller halvtid när de har A-kassa om de inte gjorde det redan när de blev arbetslösa. Så strikta är reglerna

Jag fattar bara inte varför du har A-kassa. Du slöser på dina dagar och när de är slut så måste du jobba (på ett riktigt jobb) i minst 6 månader för att få nya dagar. Du kan ju inte använda det du gör nu som arbete då det är helt svart.

Bättre att spara dagarna till när du verkligen behöver dem, och starta eget företag så du kan dra av kostnader du har i samband med köp och sälj (som porto och annat). Du får också urusel pension, trots att du tjänar bra pengar. Det är bara korkat att göra som du gör.
  • Anonym
    30% av vinsten räcker inte. Även om din verksamhet vore vit och du bara skulle betala 30% skatter och avgifter så blir det strafftillägg på 40% av den ej inbetalade skatten.

Säg såhär: du köper för 10k på en månad, säljer för 30k och har en svart vinst på 20k. Du skulle egentligen ha betalat 3500 i moms (6k inkommande minus 2,5k utgående) och cirka 9230:- i sociala avgifter och källskatt. Så den månaden saknar Staten 12730 kronor. Strafftillägget blir 5092 kronor, så totalt måste du om du vill kunna betala en skattesmäll i så fall lägga undan 17822 kronor. Det blir inte många slantar över om du ska ha marginal för att bli upptäckt. Det är bättre att göra det helt vitt. Vilket förstås är tanken med reglerna...

Synd för din svägerska om du blir upptäckt efter ett år och hon åker dit för det (har hon råd med drygt 213 tusen minus det som du lagt undan?). Näringsförbud blir det nog också, om inte rent av fängelse.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-07 13:05:20 följande:
    30% av vinsten räcker inte. Även om din verksamhet vore vit och du bara skulle betala 30% skatter och avgifter så blir det strafftillägg på 40% av den ej inbetalade skatten.

Säg såhär: du köper för 10k på en månad, säljer för 30k och har en svart vinst på 20k. Du skulle egentligen ha betalat 3500 i moms (6k inkommande minus 2,5k utgående) och cirka 9230:- i sociala avgifter och källskatt. Så den månaden saknar Staten 12730 kronor. Strafftillägget blir 5092 kronor, så totalt måste du om du vill kunna betala en skattesmäll i så fall lägga undan 17822 kronor. Det blir inte många slantar över om du ska ha marginal för att bli upptäckt. Det är bättre att göra det helt vitt. Vilket förstås är tanken med reglerna...

Synd för din svägerska om du blir upptäckt efter ett år och hon åker dit för det (har hon råd med drygt 213 tusen minus det som du lagt undan?). Näringsförbud blir det nog också, om inte rent av fängelse.
    Jag hänger inte riktigt med i det du skriver.
    Betyder det att OM man åker dit kommer det att kosta all vinst PLUS att man får böter eller annat ovanpå det?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-07 13:45:39 följande:
    Jag hänger inte riktigt med i det du skriver.
    Betyder det att OM man åker dit kommer det att kosta all vinst PLUS att man får böter eller annat ovanpå det?
    Nej, de kräver inte hela vinsten av dig på det viset. Däremot måste du betala all skatt du borde, men inte har betalt, plus 40% tillägg. Därtill kommer sannolikt åtal som kan sluta med näringsförbud och eventuellt fängelse och/eller bot. Jag skulle gissa att Skatteverket ser igenom det där med att din svägerska lånat ut sitt konto till dig, men då är hon å andra sidan medskyldig till ditt brott. Vet inte hur straffskalan ser ut för medhjälp, men bot blir det nog allra minst. Det är möjligt att de ser hennes del i det hela som penningtvätt (svarta pengar in... och sedan ut till dig som "gåva") och där finns nog fängelse med i straffskalan, men jag vet inte hur mycket pengar som måste hanteras för att det ska bli så hårt straff. Så även om de inte kräver just att få all din vinst finns det nog en överhängade risk att du måste betala allt du tjänat och lite till. Och din svägerska ligger nog pyrt till.

Sedan är ju frågan vad A-kassan tycker. Jag gissar att de polisanmäler dig. Jag kan inte den här biten så väl, men jag gissar att du blir återbetalningsskyldig, samt åtalad för bedrägeri.

En jurist kanske kan ge mer detaljer. Jag vet bara hur illa det är att som näringsidkare bli granskad av Skatteverket, även om man har rent möjl i påsen (då slipper man oftast de straffrättsliga påföljderna, men det 40%-iga tillägget på skatt får man ändå betala).
  • Anonym

Siffran 213000 var förresten vad jag bedömde att du borde ha betalat till staten under ett år, plus tillägg på 40%.

• Anonym

Jag läste detta i en annan tråd. Mycket bra förklarat och jag har strukit under det som är relevant för ts:

Att deklarera och betala skatt är inte samma sak, det måste man ha som grundinsikt för att förstå sammanhanget plus lite baskännedom om tiden före Tradera.
    Vi gör ett ex med Lisa som har en kasse med gamla kläder hon rensat ur garderoben.
    Innan Tradera/Blocket blev vars mans egendom så hade hon egentligen tre alternativ för kläderna:
    1 Hon kunde åka och slänga dem eller lämna in till Myrorna, Röda Korset osv
    2 Hon kunde boka ett bord på loppis och sälja sina kläder
    3 Hon kunde lämna till en second-hand butik som sålde till henne för en avgift

Om vi nu tänker oss att Lisa valde loppisen och fick in lite pengar så är det helt OK att inte varken deklarera eller skatta för kläderna är från början inköpta för att användas privat och så är också gjort.
    Om hon lämnat till second-hand så är det fortfarande inget hon ska deklarera för, hennes kläder, använda av henne. För butiken däremot är det annorlunda. De ska bokföra sina transationer, det ska finnas kvitton på inköp och försäljningar. För deras del är betalningen till Lisa en kostnad som verifieras med kvittot till henne och försäljningen är en intäkt som verifieras med kvittot till kunden. Vad butiken sedan ska göra är att till skatteverket redovisa hela summan av intäkterna + hela summan av kostnaderna, räkna fram resultatet som mellanskillnaden mellan dessa och betala skatt för det beloppet. Som företag tillommer också momsen som ska betalas men den bortser jag ifrån här.

På denna tiden fanns en praxis som sa att upp till 5 ggr/år kan du stå på loppis och sälja dina privata saker, står du oftare så är det inte privat längre. Det handlar ju egentligen om hur ofta det var rimligt att du har mer saker att sälja som du hunnit handla, använda och tröttna på. Sedan om Tradera och det var inte längre möjligt att köra gamla regler.
    Skulle du bara kunna lägga upp annonser 5 ggr per år? Helt orimligt eftersom du knappast kan lägga upp lika mycket saker på auktion samtidigt som du kunde ställt fram på ditt loppisbord.
    Ska man dra gränsen vid nytt eller begagnat? Lika orimligt. En butik som secondhandbutiken ovan skulle då bli skattebefriat genom att slå igen butiken och sälja på nätet samtidigt som någon som helt privat säljer något impulsköp som de inte hunnit använda ska behöva deklarera för detta.
    Ska man titta på beloppen man säljer för? Funkar inte heller, någon kan få sälja 50 saker för att komma upp i samma belopp som någon annan får in på en sak.

Alltså får man införa en gummibandsparagraf som talar om regelbundenheten och sedan är lite fritt för tolkningar från SKV sida.
    Hur mycket kläder är det ex rimligt att en person med en viss ekonomi kan handla på ett år och växa ur/tröttna på och sedan sälja? Säljer du två plagg varje vecka så är det visserligen regelbundet men totalt sett bara 100 på ett år vilket inte är otroligt antal i synneret inte om man har växande barn som inte ärver kläder efter varandra. I det fallet handlar regelbudenheten mer om att man är lite "lat" och inte orkar lägga upp allt på en gång.
    Om däremot kläderna har olika storlekar, är till tonåringar fast dina egna är förskolebarn, något är nytt osv så hjälper det inte att lägga upp 50 plagg 2 ggr per år det är ändå inte privat utan då har du en secondhandbutik. Det hjälper inte att kläderna kommer från mamma, kusin, syster, svägerska osv vad du bedriver är en secondhandbutik.

Att inte deklarera för sina försäljningar om man finns i gråzonen eller gränslandet innebär att överlåta till SKV att bestämma om det är privata försäljningar (sånt jag köpt till mig själv, använt och sålt), hobbyverksamet (gör det för skoj under en period, tjänar lite på det men klarar mig lika bra utan) eller företag (jag handlar/letar ativt grejer för att sälja och tjäna pengar). Var och en gör ju som den vill men personligen så föredrar jag att ligga steget före och själv ha rätten att bestämma vad ja gör en att SKV i efterhand ska bestämma vad jag gjort.

• Anonym
    Agdaa skrev 2012-02-07 19:56:30 följande:
    Jag har funderat på detta många gånger när jag själv har köpt på tradera.
    Vem som helst kan ju sälja vad som helst - å hur många gånger som helst
    utan att betala någon skatt. Det är nog många som skulle åka dit om
    skattemyndigheten fick nys om detta.
    Men att etablera en firma kostar ju inte så mycket. Då blir ju allt lagligt
    å du kan sova bättre på nätterna. Skulle iaf jag tycka det var värt :)
    Nej, det är ju gratis att skaffa F-skatt. Men däremot så får man ju inte behålla lika mycket pengar i handen och ha A-kassa samtidigt.
  • Anonym
    Anonym (ekonomifröken) skrev 2012-02-07 20:39:21 följande:
    Försäljning via tradera skulle jag säga går under Hobbyintäkter i deklarationen, dvs det är OK att sälja saker med en vinst på upp till 8000 per år därefter måste vinsten beskattas.

Att skapa en enskild firma kostar en registeringsavgift hos bolagsverket, har inte koll på den exakta summan men kring 1000 kr.

Visst detta innebär som flera skriver att du behöver lägga på moms på det du säljer. Men det innebär också att du kan dra av momsen på dina inköp du gör för företaget. (Beroende på vad det är du handlar och från vem. Det går förstås inte om du köper det du säljer av en privatperson.)

Att ha en firma innebär ju också att du kan göra andra avdrag för kostnader för ditt företag. Du förvarar ju tex det lager du säljer hemma, då kan du göra avdrag för det. Du behöver ju tex en dator med internetuppkoppling för att kunna sälja saker via tradera så bredband + tex inköp av ny dator kan du också dra på företaget.... osv.

Fast "behöver lägga på moms" betyder ju inte att köparna tycker att det är okej att betala 25% mer för varan. Alltså finns det risk att man behöver sätta priset som är nu som pris ink moms och så blir det ännu mindre vinst. 
Svar på tråden Tjänar stora pengar på Tradera..