Anonym (Lite rädd) skrev 2012-02-07 11:56:26 följande:
Har funderat på det där med ev eftertaxering och sparar därför en del av vinsten, 30% för ev restskatt. Kommer troligen snart att byta till mitt konto också.
Jag tror inte att det betyder att jag inte står till arbetsmarknadens förfogande (men är lite osäker på hur arbetsförmedlingen ser det), jag sköter rutinmässigt upplägg av annonser via min iphone och det surfande jag gör i samband med detta faller inom ramen för normalt fritidssurfande.
Jag lägger kanske MAX 1 timma om dagen på packande och skickande av varor men det kan jag ju göra på kvällen och det hindrar mig inte i mitt arbetssökande. Skulle verkligen akassan anse att jag inte står till deras förfogande?
Har funderat på att regga firma som många tipsar om, men är rädd att det inte kommer att bära sig ekonomiskt om jag skall betala 30-50% skatt på vinsten och framför allt 25-30% tull och moms. Efter Traderas avgifter kommer jag isåfall att kanske ligga på en vinst på rena pengar på 5-10 tusen per månad, och det räcker inte för att leva på enbart. Dessutom så är ju ingenting säkert i framtiden, det går bra nu, men kanske har förutsättningarna ändrats om två år och fler gör samma sak, eller så har vinsten sjunkit.
Jag vill egentligen inte bli egenföretagare, utan vara anställd och köra lite vid sidan av, fullt lagligt såklart, det är ju inte knark jag säljer.
Tyvärr ser inte A-kassan det så. Det finns rättsfall där A-kassan har dragit in ersättningen för folk som spelat korpenfotboll ett par kvällar i veckan, som åkt på begravning 1 dag osv. Att du har en sysselsättning som du dels tjänar pengar på och som tar av din tid, är inte förenligt med A-kassan. Folk får inte ens plugga på distans eller halvtid när de har A-kassa om de inte gjorde det redan när de blev arbetslösa. Så strikta är reglerna
Jag fattar bara inte varför du har A-kassa. Du slöser på dina dagar och när de är slut så måste du jobba (på ett riktigt jobb) i minst 6 månader för att få nya dagar. Du kan ju inte använda det du gör nu som arbete då det är helt svart.
Bättre att spara dagarna till när du verkligen behöver dem, och starta eget företag så du kan dra av kostnader du har i samband med köp och sälj (som porto och annat). Du får också urusel pension, trots att du tjänar bra pengar. Det är bara korkat att göra som du gör.