• Anonym (ev. jobb)

"Får" man tacka nej till jobb pga låg lön..?

Jag är arbetslös och söker jobb.
    De ringde upp från en rekryteringsfirma jag inte varit i kontakt med gällande en tjänst de trodde skulle passa. De hade fått mina uppgifter från arbetsfödmedlingen. Och det är ju alltid kul att vara eftersökt.
    Tjänsten de erbjöd är inte alls vad jag vill jobba med, utan sådan jag har jobbat med och därmed är kvalificerad till att göra. Men det är helt ok, ett jobb är ju ett jobb.

Jag har blivit erbjuden en extraanställning, som de närmsta månaderna säkert kommer kunna bli heltid (högsäsong inom den bransch det gäller). Dock har de erbjudit flera tusen under den lön jag har begärt.
    Naturligtvis är jag villig att förhandla och gå ner, men vill helst inte gå ner så mycket som de vill. Anser att vi borde mötas på mitten. När jag var på intervju sa jag vad jag ville ha, så hon jag skall prata med vet om att den lönen hon erbjudit är låg enligt mig.

Men jag jag säga att mitt lägsta bud är t.ex. 20,000 kr. Om hon då säger att de inte betalar mer än 18,000 kr, måste jag ta jobbet iallafall?! Jag kommer gå på mer eller mindre plus minus noll jämfört med a-kassa. Natruligtvis är det högre lön än a-kassan, men om jag jobbar heltid blir dagisavgifter mycket högre samt transport till och från jobbet tillkommer. Så i slutändan, tar jag tjänsten för det de har erbjudit kommer jag kanske i slutändan få ut lite mindre än 1000 kr mer än nu. Men jag kommer knappt träffa mina barn, för arbetsiderna är sådana att jag kommer komma hem ungefär vid läggdags varje dag.

Långt inlägg: men frågan är eg: måste jag acceptera vilken lön som helst?

• Svar på tråden "Får" man tacka nej till jobb pga låg lön..?
  • Anonym (...)

Du har rätt att tacka nej om lönen inte uppnår en viss procent av din a-kassa, har inte riktigt koll på hur mycket det är. Tackar du nej när du skulle kunna tjäna lika mycket som din a-kassa ligger på så är ju risken att du blir av med a-kassan istället.

• Anonym

Ja, du måste ta jobbet. Men du har rätt att stämpla de dagar du inte jobbar. Du har 75 såna deltidsdagar att använda (om du har minst 75 dagar kvar alltså)

• Anonym

Hoppas verkligen man inte kan tacka nej p.g.a  lön. Man borde tvingas ta det jobb som man blir erbjuden.

• Anonym (ev. jobb)

jag fattar att man nog egentligen måste tacka ja, och det är ju inte så att de har erbjudit en lön under avtal eller så.
    Men känns ändå lite surt att man inte har något att säga till om som arbetslös, bara att tacka och ta emot liksom.
    Skulle jag haft jobb hade jag ju aldrig sökt detta eller ens övervägt att ta det pga av fler saker än själva lönen. Men företaget känns helt ok och är säkert kul att jobba på.

kanske lite ångest för att jag varit arbetslös så länge (9 månader :( ) och nu på nåt konstigt sätt bävar inför att jobba igen. Fast det är ju egentligen det jag vill, har bara hunnit "lata" till mig härhemma.

Men sen är det ju saken, att jag har faktiskt inte sökt just detta jobb, de ringde upp mig. Hade jag sett annonsen hade jag inte skickat in ansökan....

• Anonym (D)
    Anonym (ev. jobb) skrev 2012-02-07 11:47:11 följande:
    jag fattar att man nog egentligen måste tacka ja, och det är ju inte så att de har erbjudit en lön under avtal eller så.
    Men känns ändå lite surt att man inte har något att säga till om som arbetslös, bara att tacka och ta emot liksom.
    Skulle jag haft jobb hade jag ju aldrig sökt detta eller ens övervägt att ta det pga av fler saker än själva lönen. Men företaget känns helt ok och är säkert kul att jobba på.

kanske lite ångest för att jag varit arbetslös så länge (9 månader :( ) och nu på nåt konstigt sätt bävar inför att jobba igen. Fast det är ju egentligen det jag vill, har bara hunnit "lata" till mig härhemma.

Men sen är det ju saken, att jag har faktiskt inte sökt just detta jobb, de ringde upp mig. Hade jag sett annonsen hade jag inte skickat in ansökan....

Då borde det ju finnas utrymme för löneförhandling kan man tycka... Har du talat om för dem att du går back på att ta jobbet?
  • Queenie70

Hur a-kassans regeler ser ut är jag inte insatt i, men det borde ju rimligtvis vara så att man förlorar a-kassan om man tackar nej till ett jobb som skulle göra en självförsörjande. Rent moraliskt tycker jag inte heller det är ok att tacka nej. Framförallt så låter det korkat och kortsiktigt att tacka nej till ett arbete där du kan få goda referenser och framåt även kan få chans att öka din lön när du visat framfötterna.

Mitt svar blir således NEJ, det "får" man inte.

• Anonym (ev. jobb)

Lönen är ju högre än a-kassan (jag är inte med i facket och hade därmed inte inkomstförsäkring, blää) och jag kommer inte gå back. Men det blir så lite plus så jag tycker egentligen inte att det är värt det. Borta hemifrån 11 timmar om dan för att få ut en tusenlapp extra i månden liksom...

Jag ska ringa idag och prata om huruvida jag är intresserad av jobbet och kommer så klart att ta upp lönen då.
    Men, vi säger att jag begärt 23 000 och är beredd att gå ner till 20 000, och de vägrar höja sitt bud från 18 000. Då känns det lite konstigt att bara säga "okej", för det är en ganska lång sänkning från mitt begära, men det ligger fortfarande över a-kasse nivån (siffrorna här är bara exempel, inte de faktiska summorna vi pratar om)

känns som det kan bli en konstig dialog:
    Jag: jag vill ha 23 000
    De: du får 18 000
    Jag: ok, men om vi säger 20 000 då..?
    De: nej, du får bara 18 000
    Jag: ok...

Kommer jag bli överkörd på massa andra sätt då när jag väl har börjat jobba?!

• Anonym
    Anonym (ev. jobb) skrev 2012-02-07 11:47:11 följande:

Fast som arbetslös ska man väl ändå söka alla de jobb som det är rimligt att man kan få (såvida det inte finns 10 000 jobb i den kategorin, så hinner man förstås inte söka alla). Om du hade sett den menar jag... tänk vad härligt att bli uppringd och bli erbjuden ett jobb, inte många som har en lyxen!

Nej, du har inte rätt att tacka nej om du vill ha kvar din a-kasseersättning. Däremot finns ju inget som hindrar att du fortsätter att söka, för dig, mer attraktiva jobb medan din anställning pågår.   
  • Ravenna

Det viktigaste är egentligen inte lönen du får exakt precis nu, utan att du tar dig loss ur arbetslösheten. Det är MYCKET lättare att byta jobb till ett bättre, än att hitta ett bättre jobb direkt.

Se det som ett temporärt jobb. Passa på att skaffa en inkomstförsäkring om du kan. Och fortsätt söka, med ambition att vara därifrån inom ett halvår.

Du får tacka nej till ETT jobb, men du får inte tacka nej till hur många jobb som helst innan ersättningen ryker. Du kan råka i trubbel om FK får reda på att du fått erbjudanden som du tackat nej till.

• Anonym (D)
    Ravenna skrev 2012-02-07 12:54:43 följande:
    Det viktigaste är egentligen inte lönen du får exakt precis nu, utan att du tar dig loss ur arbetslösheten. Det är MYCKET lättare att byta jobb till ett bättre, än att hitta ett bättre jobb direkt.

Se det som ett temporärt jobb. Passa på att skaffa en inkomstförsäkring om du kan. Och fortsätt söka, med ambition att vara därifrån inom ett halvår.

Du får tacka nej till ETT jobb, men du får inte tacka nej till hur många jobb som helst innan ersättningen ryker. Du kan råka i trubbel om FK får reda på att du fått erbjudanden som du tackat nej till.

Det har du såklart rätt i! Bra råd.
Svar på tråden "Får" man tacka nej till jobb pga låg lön..?