"Får" man tacka nej till jobb pga låg lön..?
Jag är arbetslös och söker jobb.
De ringde upp från en rekryteringsfirma jag inte varit i kontakt med gällande en tjänst de trodde skulle passa. De hade fått mina uppgifter från arbetsfödmedlingen. Och det är ju alltid kul att vara eftersökt.
Tjänsten de erbjöd är inte alls vad jag vill jobba med, utan sådan jag har jobbat med och därmed är kvalificerad till att göra. Men det är helt ok, ett jobb är ju ett jobb.
Jag har blivit erbjuden en extraanställning, som de närmsta månaderna säkert kommer kunna bli heltid (högsäsong inom den bransch det gäller). Dock har de erbjudit flera tusen under den lön jag har begärt.
Naturligtvis är jag villig att förhandla och gå ner, men vill helst inte gå ner så mycket som de vill. Anser att vi borde mötas på mitten. När jag var på intervju sa jag vad jag ville ha, så hon jag skall prata med vet om att den lönen hon erbjudit är låg enligt mig.
Men jag jag säga att mitt lägsta bud är t.ex. 20,000 kr. Om hon då säger att de inte betalar mer än 18,000 kr, måste jag ta jobbet iallafall?! Jag kommer gå på mer eller mindre plus minus noll jämfört med a-kassa. Natruligtvis är det högre lön än a-kassan, men om jag jobbar heltid blir dagisavgifter mycket högre samt transport till och från jobbet tillkommer. Så i slutändan, tar jag tjänsten för det de har erbjudit kommer jag kanske i slutändan få ut lite mindre än 1000 kr mer än nu. Men jag kommer knappt träffa mina barn, för arbetsiderna är sådana att jag kommer komma hem ungefär vid läggdags varje dag.
Långt inlägg: men frågan är eg: måste jag acceptera vilken lön som helst?