• Anonym (ev. jobb)

"Får" man tacka nej till jobb pga låg lön..?

Jag är arbetslös och söker jobb.
    De ringde upp från en rekryteringsfirma jag inte varit i kontakt med gällande en tjänst de trodde skulle passa. De hade fått mina uppgifter från arbetsfödmedlingen. Och det är ju alltid kul att vara eftersökt.
    Tjänsten de erbjöd är inte alls vad jag vill jobba med, utan sådan jag har jobbat med och därmed är kvalificerad till att göra. Men det är helt ok, ett jobb är ju ett jobb.

Jag har blivit erbjuden en extraanställning, som de närmsta månaderna säkert kommer kunna bli heltid (högsäsong inom den bransch det gäller). Dock har de erbjudit flera tusen under den lön jag har begärt.
    Naturligtvis är jag villig att förhandla och gå ner, men vill helst inte gå ner så mycket som de vill. Anser att vi borde mötas på mitten. När jag var på intervju sa jag vad jag ville ha, så hon jag skall prata med vet om att den lönen hon erbjudit är låg enligt mig.

Men jag jag säga att mitt lägsta bud är t.ex. 20,000 kr. Om hon då säger att de inte betalar mer än 18,000 kr, måste jag ta jobbet iallafall?! Jag kommer gå på mer eller mindre plus minus noll jämfört med a-kassa. Natruligtvis är det högre lön än a-kassan, men om jag jobbar heltid blir dagisavgifter mycket högre samt transport till och från jobbet tillkommer. Så i slutändan, tar jag tjänsten för det de har erbjudit kommer jag kanske i slutändan få ut lite mindre än 1000 kr mer än nu. Men jag kommer knappt träffa mina barn, för arbetsiderna är sådana att jag kommer komma hem ungefär vid läggdags varje dag.

Långt inlägg: men frågan är eg: måste jag acceptera vilken lön som helst?

• Svar på tråden "Får" man tacka nej till jobb pga låg lön..?
  • Anonym (ev. jobb)
    Anonym skrev 2012-02-07 13:59:15 följande:
    Är detta ett jobb som du blivit anvisad av AF? Om inte har du all rätt i världen att tacka nej och de kan inget göra. Det är bara anvisade jobb man inte får säga nej till.

MEN, jag tycker du ska ta jobbet. Även om lönen är låg när du går på deltid så kan det bli heltid och då tjänar du mer, samt att det är lättare att få ett nytt jobb när man har ett jobb.
    Fast om arbetsförmedligen/a-kassan får reda på att jag tackat nej till ett jobb som gör mig självförsörjande såkan de väl neka mig a-kassa en viss tid oavsett hur det gick till när jag fick jobbet?! Men sen lär ju inte de få reda på att den här tjänsten har varit aktuell såtillvida jag inte meddelar dem det, de vet ju inte att jag blivit erbjuden jobbet eller ens sökt/varit på intervju.
    Har som sagt varit arbetslös 8 månader (inte 9 som jag skrev tidigare) och på den tiden har jag haft kontakt med arbetsförmedlingen ungefär 2 gånger. En gång när jag var där och skrev in mig, och en gång när vi uppdaterade min "handlingsplan". Däremmellan meilar jag in underlag för de arbeten jag har sökt. Har aldrig fått något anvisat jobb från arbetsförmedlingen.

Anledningen att jag skrev "handlingsplan" inom situationstecken är att den är ett skämt, där står vilka datum jag skall redovisa att jag sökt jobb och vilka jobb jag sökt. Sen står det typ "TS skall med alla medel som står till buds söka jobb aktivt"...Jahaa... det förstod jag inte själv, att jag skall söka jobb...
  • Emmi27

Det är dumt att inte ta ett jobb, så enkelt är det. Eftersom det är väldigt mycket lättare att få jobb när man redan har det så ska man inte tänka på pengarna utan på meriter och referenser. Det är snobberier att neka jobb bara för att lönen är för låg, är man arbetslös så kan man inte vraka och välja. Det är bara att tacka och ta emot och fortsätta söka andra jobb under tiden.

• Ravenna

Har du varit arbetslös i 8 månader så tycker jag absolut att du ska ta jobbet.

0-12 månader är ett GLAPP. Det är sällan något problem för en arbetsgivare.
    12-24 månader är en LUCKA. Här kan det börja bli svårare att få jobb om man inte har fyllt luckan med något bra.
    24 månader + är ett PROBLEM. Kommer du upp i över 2 år så minskar dina chanser allt mer att få ett hyggligt jobb. Då kommer du troligen att behöva jobba dig uppåt igen från en bottennivå.

Eftersom du fortfarande befinner dig i glapp-stadiet så tycker jag att det är jätteviktigt att du tar jobb om du blir erbjuden ett. Det blir nämligen svårare och svårare för dig att få ett nytt jobb som är någorlunda vettigt när du börjar komma upp i över ett års arbetslöshet, samt att du snart kommer att börja riskera att AF trycker in dig i meningslösa kurser eller andra åtgärder, och då är fritiden borta i alla fall.

8 månader är en lagom tid att gå hemma. =) Uppskatta den ledighet som har varit och gå vidare med jobb. Att du redan kan jobbet är ju kanon.

• Emmi27
    Ravenna skrev 2012-02-07 15:40:42 följande:
    Har du varit arbetslös i 8 månader så tycker jag absolut att du ska ta jobbet.

0-12 månader är ett GLAPP. Det är sällan något problem för en arbetsgivare.
    12-24 månader är en LUCKA. Här kan det börja bli svårare att få jobb om man inte har fyllt luckan med något bra.
    24 månader + är ett PROBLEM. Kommer du upp i över 2 år så minskar dina chanser allt mer att få ett hyggligt jobb. Då kommer du troligen att behöva jobba dig uppåt igen från en bottennivå.

Eftersom du fortfarande befinner dig i glapp-stadiet så tycker jag att det är jätteviktigt att du tar jobb om du blir erbjuden ett. Det blir nämligen svårare och svårare för dig att få ett nytt jobb som är någorlunda vettigt när du börjar komma upp i över ett års arbetslöshet, samt att du snart kommer att börja riskera att AF trycker in dig i meningslösa kurser eller andra åtgärder, och då är fritiden borta i alla fall.

8 månader är en lagom tid att gå hemma. =) Uppskatta den ledighet som har varit och gå vidare med jobb. Att du redan kan jobbet är ju kanon.
  • Anonym (ev. jobb)

Jag ringde och sa som det var. Att jag vill ha mer än de kan erbjuda vet på de och jag, men att jag vill att vi möts lite på mitten. På henne som jag pratade med lät det som det var svårt, de har tydligen redan erbjudit mig hög lön enligt deras normer. Företaget har en låg genomsnittsålder, och därmed lägre lön. Jag skulle dra upp snittåldern en del

Men hon skulle kolla med företaget om de kan gå med på att mötas mitten. Hon ska återkomma till mig när hon pratat med dem, så nu är det bara att vänta... Men vet fortfarande inte vad jag skall säga om de inte är villiga att förhandla.

Jag sa i telefon att det kan väl inte vara deras slutbud de gett mig, måste väl finnas utrymme för att förhandla. Njaee... svarade hon, det är lite svårt med det när man är konsult/extra personal?! (sa inte exakt så här, kommer inte ihåg vilka ord jag använde, men den innebörden)
    Vilket på ett sätt är konstigt. Man måste väl alltid kunna förhandla tycker jag.

Hoppas hon ringer tillbaka imorgon så jag får sova på saken och drömma mig till rätt svar

• Anonym
    cloudberry79 skrev 2012-02-07 13:56:24 följande:
    Det ligger nog ganska nära exempellönerna. Taket i a-kassan ligger på 18700 kronor i månaden (tjänar du över det får du inte högre a-kassa vid arbetslöshet). TS säger att hon kommer tjäna cirka 1000 kronor i månaden på att ta jobbet. I dagsläget borde hon få ut ca 11000 i a-kassa. Hon räknar med högre förskoleavgifter, cirka 2000 i månaden (antar att de inte betalar något alls i dagsläget i den kalkylen), samt resor fram och tillbaka till jobbet (okänd summa, säger ca 1000 kronor). Det betyder att företaget ungefär erbjudit 20' i månadslön, men att TS begär 25' eller något liknande för att faktiskt tjäna på att arbeta. 
    Ts kan inte gå från att betala 0 kronor för barnomsorgen idag till 2000 kr/månad om hon tar jobbet. Ett månadskort kommunalt brukar kosta 500-800 kr/månad beroende på län.

Det är något som inte stämmer för oavsett kommer ts att tjäna mer än vad hon får ut på akassan. Tjänar hon 20000 före skatt får hon ut drygt 15000...
  • Rikard

Finns det något kollektivavtal för arbetsplatsen? I så fall behöver du i varje fall inte acceptera en lön som är lägre än vad avtalet säger.

• Grönland

Ta jobbet av flera anledningar,  
    1.Du kommer in på arbetsmarknaden igen och det är då lättare att få andra och nya jobb i framtiden.
    2. Om du går med på att ta en lägre lön så kan du säga att du begär att få en ny löneförhandling inom en ganska kort framtid och eftersom du då har jobbat ett tag så har du lättare att förhandla.
    3. Det finns ju chans att du blir anställd utav företaget där du jobbar som inhyrd konsult och då har du absolut ett bättre förhandlingsläge.
    4.Moraliskt, tänk om alla som var arbetslösa var det för att de tackade nej till jobb.... skatten kommer ju att kunna sänkas mer om fler betalar.

Jag personligen har aldrig förstått varför folk håller på att räkna ut om de tjänar tillräckligt pengar på att ta ett jobb eller tacka nej för att man får ut mer från A-kassan. Kan inte förstå att det ska vara möjligt ens, att det lönar sig att tacka nej När jag var arbetslös och gick till Arbetsförmedlingen tyckte jag allt gick ut på att räkna vilken ersättning man får istället för att prata om hur man kan ordna jobb. Väldigt märkligt.

• Anonym
    Anonym (ev. jobb) skrev 2012-02-07 14:18:01 följande:
    Fast om arbetsförmedligen/a-kassan får reda på att jag tackat nej till ett jobb som gör mig självförsörjande såkan de väl neka mig a-kassa en viss tid oavsett hur det gick till när jag fick jobbet?! Men sen lär ju inte de få reda på att den här tjänsten har varit aktuell såtillvida jag inte meddelar dem det, de vet ju inte att jag blivit erbjuden jobbet eller ens sökt/varit på intervju.
    Men du säger ju själv att företaget fått dina uppgifter från arbetsförmedlingen, hur kan du då tro att inte AF vet om jobbet.

I detta fallet är det ett företag som inte vill gå ut med en annons och få mängder med irrelevanta ansökningar. då ber man AF att plocka fram 3-5 personer som de tror kan vara aktuella för tjänsten. Nu är det ju inte alltid Af träffar rätt på vem de skickar uppgifter om, ibland är det rena stolpskott man får till intervju men alltid är något rätt.

Det viktiga för din del är att vid den här typen av rekryteringar han man som företag ALLTID återkoppling till AF om vem som fått jobbet och  vad som gjorde att de andra inte fick jobbet.

När du räknar ekonomi så glömmer du jobbskatteavdraget dessutom. 18700 i Akassa skattar du 4980 kr för 18700 i ln skattar du 3803 kr för, där har du en rn vinst på 1000 kr i månaden bara genom att själv arbeta ihop din lön  
  • M Y L F

Jag tycker att det vore konstigt om man kan tacka nej om lönen överstiger a-kassan. Sedan moraliskt sett så tar man väl ändå ett jobb för att försörja sig själv?

Det är ju enklare att byta ett jobb mot ett annat när man har ett. Ju längre tid man går arbetslös desto mindre attraktiv blir man på arbetsmarknaden.  

Svar på tråden "Får" man tacka nej till jobb pga låg lön..?