Har min chef rätt! Känner mig så ledsen...
Nu kommer jag förska att inte nämna förmycket detaljer eftersom jag inte vill bli igenkänd. Så om det är luddigt så ställ följd frågor.
Jag jobbar på en förskola där de har samarbete med försäkringskassan. Det gäller att man inte få ha fler sjuktillfällen än sex per år, har man fler måste chefen göra en utredning och skicka in till försäkringskassan.
Jag har jobbat i snart två månader och har tre sjuktillfällen. Två av dom är enstaka dagar och nu senaste var en längre period på en vecka. Jag har varit sjuk alla gånger och haft goda skäl till att stanna hemma. Har även diskuterat detta med mina kollegor som har sagt att jag absolut ska vara hemma med mera.
Men i går fick jag ett samtal från min chef där hon säger att jag redan har sex sjuktillfällen och att vi måste ha ett samtal. Jag får panik och försöker tänka, vad är det jag har missat. Ringer till statistik företaget och frågar, men nej 3 tillfällen säger dom.
Ringer upp chefen idag och tänker att hon kommer kanske att skratta lite och säga att "ojdå nej då behövs inget möte".
Det som istället händer är att hon säger att jag varit borta två gånger utan att höra av mig till det där företaget. Jag säger nej det stämmer inte.
Hon vill ändå ha ett samtal med mig för att jag har varit sjuk förmycket. Vi bestämmer att träffas på kvällen.
Hon kommer och jag förklarar för henne hur många gånger jag varit borta och varför.
Här är några av hennes kommentarer:
"Ja det var ju skönt att höra att du faktiskt varit sjuk på riktigt"
"Jag fick intrycket av dig att du var en ordentlig tjej men nu känns det ju inte så"
"Man är inte sjuk andra dagen på jobbet, oavsett hur man mår åker man till jobbet för att man vill ge ett gott intryck."
Btw, så var jag hemma eftersom första dagen blev en tjej kräk-sjuk. Jag blev jättedålig i magen ringde till det där statistik företaget som även har sjuksköterskor som man kan prata med. Rådfrågade hur jag skulle göra. Det sa att jag skulle stanna hemma eftersom om jag var på väg att bli sjuk så skulle jag smitta de andra på jobbet. Ringde även till jobbet och rådfrågade mina kollegor om detta de sa samma sak.
Nu är jag jätteledsen och kom hem och bara bröt ihop.
När jag förklarade för chefen att jag nu blir jätteorolig och känner mig helt ångestfylld över det vi pratat om får jag till svar "ja det är ju meningen att det ska vara både ris och ros"
Har hon rätt att säga så här till mig? Det känns som att hon gick in med en inställning att jag "skolkat" från jobbet....
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-07 19:41
vill bara säga att jag inte har några som helst problem med att hon ville prata om det här. Det kändes faktiskt som om det skulle kännas skönt att få någon man kan prata med om det skulle behövas.
Det är sättet jag blev bemött på som är mitt problem!