• ninni7­7
    Äldre 8 Feb 09:41
    4984 visningar
    13 svar
    13
    4984

    Syskonadoption

    Hej
    Jag och min man (födda 1977 resp 1976) funderar på syskonadoption och har precis ställt oss i kö hos BFA. Vi funderar på att börja köa hos Adoptionscentrum också.

    Det känns dock som informationen kring syskonadoption är väldigt bristfällig. Vi har varit i kontakt med BFA och fick en del svar men inte så positiva.

    Är det ngn som vet om det finns något/några länder där det är lättare att adoptera syskon? Vi vill gärna ha syskon där den äldsta är max fyra år.

    Hur fungerar det med den ekonomiska biten? Vi har ställt frågan men inte fått svar. Betalar man avgifterna x 2 eller beräknas det på ngt annat sätt?

  • Svar på tråden Syskonadoption
  • Dinopi­no
    Äldre 8 Feb 09:51
    #1

    Hej, har ni fått medgivande för syskon? I vissa kommuner är det blankt nej till det.

    Det finns en del länder där det kommer fler syskongrupper ifrån, bland annat öststaterna (Polen, Litauen, Bulgarien osv hos tex BFA). Det kan förekomma i Indien.

    De flesta syskonpar är äldre i ålder har jag förstått det som, där äldsta syskonet är mellan 4-6 år kanske. Genom att snäva in åldern till max fyra år för äldsta riskerar ni att få vänta väldigt länge.


    <> Felix qui potuit rerum cognoscere causas <>
  • ninni7­7
    Äldre 8 Feb 10:08
    #2

    Nej vi har inte påbörjat utredningen än, men tänkte sikta på syskonadoption då vi känner att vi antagligen bara gör denna processen en gång.

  • Äldre 8 Feb 12:48
    #3

    Att adoptera syskon handlar för mig inte om taktik och ekonomi utan på en intensiv barnlängtan efter flera barn samt det faktum att man uppfyller alla kriterier för att kunna erbjuda flera barn samtidigt ett gott uppväxthem.

  • Äldre 8 Feb 14:10
    #4

    Vi ska börja vår utredning i dagarna och hoppas på att vi går syskonmedgivande. Står också i kö hos bfa och har siktat in oss på Polen av många anledningar.
    Får jag fråga vad ni fick för svar från bfa? Du skrev att de inte var så positiva..

  • ninni7­7
    Äldre 8 Feb 15:09
    #5

    Vi fick inget svar från BFA ang Polen eftersom den person som har hand om just Polen inte var där.

    De gav intryck av att det var väldigt svårt att adoptera syskonpar. Att det inte var särskilt vanligt. Sedan har vi  åldern emot oss för Slovakien.

  • Äldre 8 Feb 18:18
    #6

    Hej, vi har adopterat ett syskonpar (tvillingar) från Slovakien genom BFA. Stod även på kö till Taiwan och Indien hos dem just med tanke på vår starka önskan om att få ett syskonpar. Vet att Slovakien ändrat sina regler gällande de sökande ålder, nu skulle vi inte ha passat in om de haft den regeln för fyra år sedan, men därifrån kom i alla fall på den tiden jämförelsevis många syskonpar. Hur det ser ut nu vet jag tyvärr inte. Det jag spontant kan råda er om, med tanke på egen erfarenhet framför allt, är att om ni inte redan gjort det tänka över hur er situation ser ut. Att få ett syskonpar KAN innebära mycket större svårigheter både vad gäller anknytning, inbördes relationer mellan barnen och främst enormt behov av tid. Vi fick redogöra för hur vi tänkt kring detta både muntligt och skriftligt när vi önskade medgivande för syskon för vår utredare var inte särskilt positivt inställd till detta, vi var med ett undantag för en enskild adoption det första paret i vår kommun som fick syskonmedgivande. Nu efteråt förstår jag varför det var så viktigt att verkligen veta att man brinner för att få ett syskonpar och också tänka över vad man har för resurser i form av ork, tid, ekonomi, avlastning och annan hjälp om det skulle behövas. Det är underbart att ha adopterat ett syskonpar, varje dag när jag ser hur mycket glädje och trygghet de finner i vaarandra tänker jag på hur tacksam jag är över att vi fick just det vi önskade och jag är även enormt glad och tacksam för deras skull - det måste vara fantastiskt att mitt i den här stora omställningen veta att man har sin syster/bror som delar samma erfarenheter, ursprung och gener. MEN ska jag vara ärlig är det och har framför allt varit stundtals otroligt tufft. Främst är det just brist på enskild tid med var och ett av barnen som har varit svårt att få till och som man känner är ett måste. Fast jag vill på inget sätt skrämma dig, TS. Att adoptera ett syskonpar var för oss en stor dröm och jag är så otroligt lycklig över att den gick i uppfyllelse, hur jobbigt det än kan vara. Hoppas ni får igenom er vilja också, lycka till!

  • Äldre 9 Feb 01:08
    #7

    Hej, Vi har adopterat tre syskon från Polen genom BFA för drygt ett år sedan. Jag vill gärna berätta mer för dig om våra erfarenheter, men har inte så mycket tid just nu. Jag ska försöka skriva ett meddelande till dig så snart jag hinner, men kan instämma i allt det som Helle68 skriver. För vår del var det den enda möjligheten att få mer än ett barn (pga av vår ålder). När vi ställde oss i kö fick vi höra att det var en fördel att kunna ta syskon, två som var aktuellt från början, eftersom det inte är så många som har syskonmedgivande, men det är säkert bra att inte snäva in äldern för mycket. Sen vet jag inte hur det ser ut idag, men jag vet att det kommer många syskongrupper från Polen, Litauen och, som sagt, Slovakien. Kanske även från Ryssland? När det gäller den ekonomiska biten så prata med organisationen om det så att ni får veta vad som gäller det land ni ska välja.
    Lycka till så långt!

  • ninni7­7
    Äldre 9 Feb 15:42
    #8

    Hej
    Tack för era svar, de muntrade upp min eftermiddag. :)

    Vi är medvetna om att det kräver otroligt mycket att adoptera två barn samtidigt. Speciellt vad gäller anknytning och att man behöver mängder med tid. Vi har pratat mycket om det och tänkte försöka vara hemma samtidigt så länge det bara går. Eventuellt tar någon av oss tjänstledigt om det krävs.

    Vi känner att vi har åldern emot oss och vill därför gärna ha två samtidigt. Vi har precis börjat köa efter ytterligare ett misslyckat IVF-försök så det kommer dröja innan vi får vårt första om vi skulle ta ett i taget.

    Jag var i kontakt med Adoptionscentrum igår och de rekommenderade att vi får medgivande för både syskon och ett barn. Vad jag förstått fick man bara antingen eller förut, men det kanske ändrats. På så vis så köar man och ser vad som dyker upp. Om det blir svårt med syskon kan man i så fall ta ett barn istället.

    Jag har också fått för mig att det skulle vara en fördel om man kunde ta syskon, men det var inte intrycket jag fick från vare sig Adoptionscentrum eller BFA.

  • Äldre 9 Feb 18:18
    #9

    Hej igen, på den tiden vi köade (2007/2008) var det en klar fördel hos BFA men inte särskilt hos AC beroende på vilka länder de arbetade med och att efterfrågan på familjer med syskonmedgivande hos BFA:s länder då var större än de som hade medgivande för detta. Fast det kanske har ändrats med tiden. Vi hade först medgivande för ett eller två barn 0-4 år men när det visade sig bli just Slovakien ändrade vi vårt medgivande så att det bara gällde syskonpar. Vi hoppades att det skulle öka våra chanser fast det var ju givetvis också en stor risk, är man öppen för både och bör det ju vara kortare väntan såvida man inte skriker efter par med syskonmedgivande förstås. Det gjorde man just då i Slovakien så vi väntade bar 6 månader från det att ansökan blev godkänd tills vi fick BB och jag vet de som fick BB nästan samtidigt som de gjorde ansökan just med syskonmedgivande. Vad gäller tiden att vara hemma med barnen när man kommit hem igen tycker jag det låter klokt så som ni resonerat, vi var hemma 10 månader båda två och min man sedan ensam hemma i ytterligare 8 mån medan jag jobbade 70 procent. Nu jobbar jag 80 och han studerar halvtid för att kunna varaa hemma så mkt som möjligt. Knapert och svårt vardagspusssel men för oss nödvändigt. Barnen kräver otroligt mycket tid och det är jättesvårt att räcka till. Jag upplever detta som varit och fortfarande efter drygt 2,5 år är svårast i vårt fall. Samt det här med anknytningen förstås. Kan i och för sig självklart variera beroende på vilken relation barnen har sinsemellan, kanske har de inte vuxit upp tillsammans eller alls känner varandra, eller så är de kanske jättetajta och det kan vara svårt att kliva in och ändra på roller som de haft i flera år. Då blir det ju inte bara anknytningen mellan resp barn och föräldrarna som ska till utan också relationerna mellan barnen. För oss var det scenario nr 2, dvs våra barn hade och har än idag en jättenära relation och vi har fått jobba mycket på att alla i familjen ska ha och veta sina roller. Kan vara svårt för ett barn som alltid uppträtt beskyddande mot sitt syskon att plötsligt ''bara'' vara barn... Hur som helst, hoppas allt går bra för er. Även om jag inte kan hjälpa dig med landval osv med tanke på ändrade regler sedan det var aktuellt för oss, delar jag gärna med mig av andra egna erfarenheter om vår syskonparsadoption. Inboxa mig om du har några frågor! Lycka till igen!

  • Äldre 9 Feb 18:56
    #10

    Måste bara säga att tråden är superintressant, även om vi inte har några planer på syskonadoption.

  • Äldre 10 Feb 12:56
    #11

    Ja det är lite synd att det är så svårt att få information om att just adoptera syskon, det skrivs inte så mycket om det - i alla fall inte vad jag kunnat hitta, särskilt när vi sökte som mest efter andras erfarenheter och upplevelser om det innan vi fått BB. Sedan är det också så svårt att själv berätta om hur man upplevt det, allt är ju givetvis så suggestivt och dessuttom är jag alltid rädd att antingen skrämmas och avskräcka andra som funderar på syskonpar genom att säga hur tufft och jobbigt jag tycker att det har varit. När vi höll på med utredningen och sa att vi önskade adoptera ett syskonpar sparkade alla bakut och det kändes stundtals som att vi var helt ute och cyklade som ens tänkt tanken. Det är synd att man ska behöva känna så, fast å andra sidan gäller det att vara realistisk och inse vad det kan innebära. Men det gäller väl även andra situationer... Hur som helst, om någon undrar över något så berättar jag gärna hur det varit för oss, hör av er i så fall!

  • Äldre 10 Feb 13:37
    #12

    Vi träffade många familjer i Colombia som adopterade syskon (via AC). Totalt kom det 9 syskonpar till Sverige från Colombia förra året, många i åldrarna 0-4 år. Vissa delar av utgifterna betalas dubbelt men inte allt.

    Lycka till med medgivandet och adoptionsplanerna! 

  • jyothi­swahn
    Äldre 15 Feb 19:28
    #13

    Hej!

    Jag blev adopterad i s.k. syskonadoption! 
    Och jag vill bara säga att jag är själaglad för det!

    Så jag hejar på er, go, go, go!

    Med Vänliga Hälsningar
    Jyothi Swahn    

Svar på tråden Syskonadoption