• Dida81

ALFHILD, vad tänker ni när ni hör namnet?

Jag har sedan flera år tänkt att om jag någonsin får en flicka så vill jag att hon ska heta Alfhild. Maken har varit positiv hela den tid då vi planerat barn, men när vi väl blev gravida och fick reda på att det är en flicka har både han och jag börjat tvivla. Tvivlet har framförallt vuxit efter att vi har diskuterat namnet med våra familjer och vänner (där vi fått blandade reaktioner...). Nu kommer den lilla flickan vilken dag som helst Skrattande, frågan är bara om hon verkligen kan heta Alfhild? Jag skulle uppskatta om ni ger era reaktioner på namnet!

• Svar på tråden ALFHILD, vad tänker ni när ni hör namnet?
  • Esco

Jag tänker bara på namnet Alfred, fast en ännu fulare version utav det. Sorry :(

• gladtjeej

Min gammelmormor hette så.. Men hon kallades för Alva, det är mycket finare tycker jag! :)

• Toppen9

Tänker på nån verkligen ful person/häxa/troll :-/ så jag tycker inte det passar ett litet sött barn.

• Juppi

En två könad person, nä usch!

• gretas

Om mina föräldrar hade döpt mig till det hade jag varit väldigt sur, fult namn

• Lisastina

Du ligger i framkant, ts! Trendigt!
    Jag kände en Alfhild, tycker att det är fint. 

Nu när alla de söt-söta gamla tantnamnen är avverkade (Elsa, Märta osv) så är Alfhild en klar bubblare. Jag har väntat ett par år på att få se en Alfhild - Svea, Göta, Majken och Hjördis har jag sett, allihop helt omöjliga namn bara för tio år sedan, om ni minns. 

Nu återstår nog bara ett enda tantnamn som ingen ännu tycker är ett bra babynamn: Agda
    Nej förresten. Beda är kvar också.  

• Dida81

Haha, ni är ju i alla fall ärliga Flört  Uppdelningen mellan negativa respektive positiva reaktioner speglar ganska väl de vi fått när vi frågat runt hos familj och vänner...

Första gången jag stötte på namnet var på ett äldreboende. Hade aldrig hört talas om namnet och undrade vad det var filur som befann sig i rummet jag skulle besöka. Det visade sig vara en söt och störtskön tant! Efter det döpte jag en av mina karaktärer i World of Warcraft till Alfhild, en cool liten gnom. Det är så svårt att se namnet ur några andra perspektiv Drömmer

Svar på tråden ALFHILD, vad tänker ni när ni hör namnet?