• Dida81

ALFHILD, vad tänker ni när ni hör namnet?

Jag har sedan flera år tänkt att om jag någonsin får en flicka så vill jag att hon ska heta Alfhild. Maken har varit positiv hela den tid då vi planerat barn, men när vi väl blev gravida och fick reda på att det är en flicka har både han och jag börjat tvivla. Tvivlet har framförallt vuxit efter att vi har diskuterat namnet med våra familjer och vänner (där vi fått blandade reaktioner...). Nu kommer den lilla flickan vilken dag som helst Skrattande, frågan är bara om hon verkligen kan heta Alfhild? Jag skulle uppskatta om ni ger era reaktioner på namnet!

• Svar på tråden ALFHILD, vad tänker ni när ni hör namnet?
  • tahira

Jag trodde att det var ett mansnamn tills jag läste TS. Tycker väl inte att det är speciellt fint.

Antar att man kallas för Alva, Alma eller Hilda om man heter det, och det är fina smeknamn

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.com
  • Egendomligt

Min farmor hette Alfhild i mellannamn, så det är henne jag tänker på när jag hör namnet. Jag tror som Lisastina, att det kommer säkert att komma fler av de gamla namnen framöver.

• Fyrbarnsmorsa

Låter som man inte vet om det är en pojke eller flicka.Ett suveränt namn för alla som tycker att alla ska vara en hen och inte ha ett kön.

• KlaraBella

Har aldrig hört det, men rent spontant gillar jag det inte. Låter som ett troll i Harry Potter typ.. Kanske kan ha det som andranamn så får dotterns välja i framtiden om hon kanske vill byta till det om/när det blir modernt?

• Saga88

Känns svårt och säga just nu tänker man på nån gammal tant men om 20 år kanske man tänker på en ung tjej. Sjukt svårt.

• cocos87

Du får ursäkta mig, vill verkligen inte vara elak men jag började faktiskt skratta lite när jag läste namnet
    Men det är ju ni som ska gilla namnet och om ni gör det så kör på och strunta i vad andra tycker! 

Nathalie 090607, Leo 101105, väntar smått igen med BF 120503
  • Dida81

Samtidigt som jag sörjer lite över hur många som reagerar negativt på mitt #1 namn, så måste jag erkänna att dagens kommentarer har bjudit mig på en hel del skratt Flört  Nära och kära lindar ju gärna in sina kommentarer, så det är intressant att få höra alla äkta reaktioner här!

Naturligtvis vill jag inte att min dotter ska avsky sitt namn eller tro att vi inte älskar henne, men med mina genusglasögon på skulle jag gladeligen ge henne namnet Glad  Vi får se vad hon ser ut att heta när hon kommer. Vi har även funderat på namnen Freja, Idun, Tove och Ruth (efter min mormor). Man har väl 3 månader på sig att bestämma namn innan skatteverket gör det åt en Drömmer. Idén med Alfhild som andranamn är inte helt dum tycker jag, tåls att tänka på!

• DenNamnbitne

Mycket häftigt namn! Det är tjusigt på något sätt även om det inte är någon personlig favorit. Hur som helst så måste barnet ha en förälder som älskar det då barnet får ett så häftigt namn! Det har klass hur som helst!

Svar på tråden ALFHILD, vad tänker ni när ni hör namnet?