• plastkotte

Ni som pluggade till högskoleprovet, hur mycket tid la ni ner?

Jag ska göra högskoleprovet för första gången den 31 mars, kom på det här igår!
    Jag hade medelbetyg i gymnasiet, varken superbra eller dåligt. Så därför tänkte jag öka mina chanser att komma in på utbildningen jag har tänkt att söka.

Jag är nyfiken på hur mycket tid ni som faktiskt pluggade inför högskoleprovet la ner?
    Och hur det gick? skulle såklart vara intressant att veta om ni låg dåligt, medel eller bra till i gymnasiet såklart.

Läste ni bara några timmar här och där? eller pluggade ni lite varje dag några dagar innan? eller veckor? kanske till och med månader?

Jag har ca 7 veckor på mig att förbereda mig, så funderar lite på hur mycket tid man ska lägga ner egentligen.

Har dessutom flera olika gamla prov som jag ska gå igenom, men håller just nu på att fräscha upp minnet lite med matte osv :)

• Svar på tråden Ni som pluggade till högskoleprovet, hur mycket tid la ni ner?
  • katalysator

Nu var det visserligen några år sedan, men det enda jag "pluggade" var att jag gjorde ett gammalt test på nätet. Gick ut med exakt samma poäng på provet som jag senare fick på gymnasiet :-P (1.8/18) Jag tror överlag att det är väldigt svårt att plugga till högskoleprovet, men att testa på några gamla prov innan för att lära sig hur frågorna brukar se ut är vettigt. Det är ju till största del inte några kunskapsfrågor utan handlar snarare om att lista ut om något är sant/falskt eller sannolikt.

• zygoma girl

Jag pluggade inget innan. För ca 15 år sedan gjorde jag provet så jag visste upplägget. Så det kan vara bra att träna på gamla prov för att rent mentalt känna sig förberedd.

Ladda upp med lite frukt och dricka etc, det är inte säkert att det finns att köpa på plats.

• stinasundsvall

Jag tränade på gamla prov på nätet i ca 3-4 veckor innan...

• Capt Janeway

Eftersom jag var 43 år när jag gjorde högskoleprovet så var det några år sedan jag gick gymnasiet... därför repeterade jag en hel del matte samt gjorde ett par gamla högskoleprov på nätet.

Svenskan och engelskan kände jag mig säker på.

Mitt tips är att repetera just de delar du kanske känner dig mer osäker på samt göra ett par av onlineproven.  

• riboflavin

Jag pluggade inför sista högskoleprovet och lade kanske ner 40 timmar fördelat över ett en månad. Gick genom gamla prov och tog fram mina matteböcker från gymnasiet.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • plastkotte

vad blandat det kan vara :) jag har alltså 7 veckor på mig, och det är såklart matten som är svårt för mig, engelska pratar jag flytande bor dessutom i england så den delen är jag inte direkt oroad för då jag gjort ganska bra ifrån mig på dem högskoleproven jag gjort hitills, samma sak med svenskan. 

Men matten är jag inte alls bra på, så den måste jag definitivt träna in, men tycker det är så himla svårt att veta vad tusan man behöver kunna, matte är ju ändå ett väldigt stort område..

Har tyvärr inte tillgång till matteböcker eftersom jag som sagt bor utomlands så kan inte låna matte a eller matte b böcker, men försöker hitta saker på nätet.

Ni som har tips får gärna skriva dem :) både vad man ska tänka på när man gör provet men också inför provdagen, ska definitivt ta med frukt och mellanmål.  

• vägkorsning

Jag har skrivit två gånger och pluggade inte innan. Jag tog fram ett par gamla prov och tränade på, men det är mest för att greppa upplägget och få en uppfattning om hur mycket tid det fanns.

Jag hade sjukt olika förutsättningar inför provtillfällena. Första gången var jag utvilad och laddad, andra gången hade jag ammat hela natten och var helt knäckt. Oavsett så var det toppen att ladda upp med mycket (ljudlöst) snacks och dricka. Bästa tipset är nog att träffa nån på lunchen för att släppa på lite av spänningarna
    Och att ha kläder som är bekväma och inte skaver eller sitter åt någonstans.

• plastkotte

Jag har tänkt att äta lunch med min sambo på en pub i närheten, så ska försöka koppla bort provet under lunchen och ladda med energi.

Jag tror tyvärr jag kommer misslyckas fatalt på mattedelen, men vettitusan om man ens kan förbereda sig inför matten.

• zygoma girl
    plastkotte skrev 2012-02-08 20:03:18 följande:
    Jag har tänkt att äta lunch med min sambo på en pub i närheten, så ska försöka koppla bort provet under lunchen och ladda med energi.

Jag tror tyvärr jag kommer misslyckas fatalt på mattedelen, men vettitusan om man ens kan förbereda sig inför matten.
    Man kan kompensera rätt bra med det andra, åtminsonde kunde man det förut så häng inte upp dig på det. Och går den delen dåligt, skaka av dig det och ta nya tag inför fortsatta delen.
  • vägkorsning

Det beror ju lite på också på hur man lyckas på de andra delarna. Jag var kass på matte första gången jag skrev men lyckades ändå skrapa ihop hyfsat bra poäng i och med att det gick bra på de andra.
    Andra gången jag skrev hade jag läst matte A och förstod bättre  hur saker skulle lösas. Då gick det såklart ännu bättre, men främst tror jag att det beror på träning.
    Det är ju inte direkt att räkna, utan mer veta hur man ska lösa problemen.
    Har hört att de flesta skriver bättre andra gången men vet inte om det stämmer.

Svar på tråden Ni som pluggade till högskoleprovet, hur mycket tid la ni ner?