• Anonym

Min dotter stal massa godis från affären!

Är riktigt förbannad och besviken! 
    Idag var jag och min snart 8 åriga dotter inne i stan (vi bor utanför) och storhandlade på Ica,
    min dotter som vet om att hon inte får äta godis och aldrig fått förutom vid festligare tillfällen gnällde inte och sa ingenting om godis eller att hon ville ha något sött. När vi sen kom hem så gick det kanske en timme, jag packade upp och dottern var på sitt rum, när jag kom in dit sen så satt hon med munnen full av godis! Jag blev helt chockad, runt om henne låg det massa godispapper och jag gick fram och pillade ut allt godis ur munnen på henne och när jag hade konfronterat henne så erkände hon att hon stal det, hon grät och var ledsen för det!
    Hon hade bland annat ett fem pack hubba bubba (värsta sockerbomben för tänderna) och en påse djungelvrål! Samt lite smågodis. Förstår inte hur jag kunnat missa detta, hon gick bredvid mig hela tiden, fattar inte hur hon kommit åt att stjäla allt det här!
    Imorgon blir det att åka in till stan och hon får skamset erkänna för personalen vad hon gjort och betala med sin veckopeng! Hon har haft rumsarest sen jag kom på henne med godiset. Har aldrig varit så arg på henne som jag är nu, kan inte förstå vad hon tänkte!!? Hade hon varit sugen på något sött hade vi kunnat köpa frukt eller annat nyttigare alternativ! Var tvungen att skriva av mig, det är inte till en tjuv jag har uppfostrat henne..... 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 01:17
    Vad hade ni gjort i min situation? Vad hade ni gett för straff m.m? Jag vet inte hur länge hon ska ha rumsarest nu, men det lär nog bli veckan ut iaf och frukt kommer hon inte få på ett väääldigt långt tag som straff..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 16:20
    Nu väljer jag att sluta svara i tråden pga alla påhopp som jag får av så kallade "vuxna" människor som inte kan behärska sitt humör och inte har förmåga att diskutera det här UTAN att använda er av glåpord och påhopp. Jag kommer inte att svara mer i tråden och inte heller läsa inläggen, så det är alltså ingen poäng i att ni fortsätter att spy galla över mig. Jag tror inte att ni heller är så jävla perfekta morsor som ni verkar tro.
    Det är inte ett dugg synd om min dotter för att hon inte får smågodis varje helg, hon får annat lördagsgott i form av popcorn, kakor/bullar, glass, ibland chips.. vi gör smoothies och vi myser hela helgen, hon lider INTE. Hon får smågodis när hon ska iväg på t.ex filmkväll hos sina kompisar, hon får smågodis vid kalas och högtider, hon lider INTE av det. Flera av hennes jämnåriga kompisar har det som oss så nej, hon är inte utstött heller pga det. Ibland händer det att hon ber om en godisbit när vi handlar och då brukar vi dela på en choklad, jag tycker att det räcker. Det är inte livsnödvändigt för barn att få lördagsgott i form av smågodis, hon dör inte och hon lider inte, jag lovar.
    Det finns säkert saker som ni alla gör som andra inte tycker är så bra, men inte klankar jag ner på er för det, inte ens om jag visste vad det var, nej för jag har respekt nog att inte göra det, något som verkar fattas hos er. Och ring ni socialen, jag tror inte att dom kommer att göra ett skit åt att min dotter inte får lördagsgodis, de kommer förmodligen bara att skratta åt er.
    Jag har pratat med min dotter, har sagt att det var fel av mig att pilla ut godiset ur munnen på henne, vi har pratat igenom det och hon har förlåtit mig. Jag gjorde fel och alla föräldrar gör fel ibland. Hon har också gjort fel och vi ska nu åka in till affären och hon får erkänna sitt brott där, betala med sin veckopeng och be om ursäkt, sen har hon utegångsförbud till på söndag.
    Hon kommer att få frukt och det jag skrev om att hon inte skulle få det är för att jag var väldigt upprörd just DÅ och det enda var att vi tog bort frukten för henne IGÅR, idag ska vi köpa hem frukt. Eftersom att hon är den enda i familjen som äter frukt så tyckte vi inte att hon hade gjort sig förtjänt att vi skulle åka in till stan IGEN för att köpa frukt till henne när hon hade gjort en sån sak som att stjäla. Om ni hade gjort det, låt det stå för er, ni behöver inte attackera mig för det. Jag är inte arg på min dotter längre, vi har pratat igenom allting och hon vet att hon har gjort fel. That's it.
    Det är inget synd om min dotter, och jag är inte barnmisshandlare för att hon inte får smågodis varje vecka, tänk på vad ni säger för fan. Nu beger jag mig från denna tråden och kommer inte att läsa något inlägg igen eller svara!

• Svar på tråden Min dotter stal massa godis från affären!
  • Anonym

Hallå någon respons!!??

• EmilyB

Jag har också stulit godis som barn, det var så jag protesterade mot mamma.
    Kommer väl ihåg att jag inte förstod att det jag hade gjort var SÅ fel.

Var försiktig bara så att du inte traumatiserar henne när du ber henne att lämna tillbaka godiset. 

• Mithra

Personligen tycker jag att du överdriver. Kan inte heller få fram vad du är arg över helt, är det för att hon åt godis (Som antagligen kommer göra att henens tänder trillar ut en efter en) eller är det för att hon stal något över huvud taget? Du poängterar väldigt mycket om hur onyttigt godis är. Angående godiset och frestelsen att stjäla det kanske har att göra med att hennes kompisar kanske får lördagsgodis och hon också vill ha godis vid fler tillfällen än det du beskriver?

Tycker inte heller du ska straffa för mycket, hon är bara (snart) 8år. Hon skäms nog tillräckligt och har antagligen förstått hur arg och besviken du blivit på henne. För mycket straff kan ge en negativ effekt istället.

Själv hade jag bara förklarat att man faktiskt inte får stjäla och att det faktiskt är olagligt (Det har jag sagt till min 6åriga dotter och hon är införstådd med det). Nu är min dotter inte så "godis-beroende" trots att hon i princip alltid får lördagsgodis.

• Marie Curie

Jag tror det brukar kallas backlash...

Kanske dags att tänka om i ditt föräldraskap?

• Madame Mom

De flesta barn stjäl någon gång i livet, och jag tycker det är ett utmärkt straff att få gå till affären och erkänna vad man gjort samt betala för sakerna.
    Sen måste jag ju säga att du verkar löjligt präktig...   Låt ditt barn äta godis på lördagar så behöver det inte bli så laddat. Och vad är det för straff att neka henne frukt under lång tid? Kan inte alls förstå hur du tänker, men kan utmärkt förstå varför din dotter valde att stjäla....  faktiskt!!!

• Anonym

skulle gjort precis som du! så gjorde min mamma när jag var liten och stal tändstickor! har aldrig skämts så, men jag stjäl aldrig mer!

• Anonym

Det låter sjukt att hon inte ska få frukt för att hon snattade godis....

• Colisa
    Madame Mom skrev 2012-02-09 01:31:55 följande:
    Kan inte alls förstå hur du tänker, men kan utmärkt förstå varför din dotter valde att stjäla....  faktiskt!!!
    Ja, vem skulle inte ta den enda chans man fick att smaka lite snask?

TS, godis är inte nyttigt men du verkar ju helt hysterisk! Inte konstigt att det blir superfrestande med godis om du håller på så, kan inte förstå hur du tänker!!?
  • Anonym
    EmilyB skrev 2012-02-09 01:25:49 följande:
    Jag har också stulit godis som barn, det var så jag protesterade mot mamma.
    Kommer väl ihåg att jag inte förstod att det jag hade gjort var SÅ fel.

Var försiktig bara så att du inte traumatiserar henne när du ber henne att lämna tillbaka godiset. 
    Jag tror att hon vet att hon har gjort fel nu, då hon grät och bönade och bad om förlåtelse direkt efter! Både jag och hennes pappa har tagit ett allvarligt snack med henne, sagt att polisen kommer om hon inte lämnar tillbaka godiset samt ber om ursäkt till affärens personal!
    Mithra skrev 2012-02-09 01:28:05 följande:
    Personligen tycker jag att du överdriver. Kan inte heller få fram vad du är arg över helt, är det för att hon åt godis (Som antagligen kommer göra att henens tänder trillar ut en efter en) eller är det för att hon stal något över huvud taget? Du poängterar väldigt mycket om hur onyttigt godis är. Angående godiset och frestelsen att stjäla det kanske har att göra med att hennes kompisar kanske får lördagsgodis och hon också vill ha godis vid fler tillfällen än det du beskriver?

Tycker inte heller du ska straffa för mycket, hon är bara (snart) 8år. Hon skäms nog tillräckligt och har antagligen förstått hur arg och besviken du blivit på henne. För mycket straff kan ge en negativ effekt istället.

Själv hade jag bara förklarat att man faktiskt inte får stjäla och att det faktiskt är olagligt (Det har jag sagt till min 6åriga dotter och hon är införstådd med det). Nu är min dotter inte så "godis-beroende" trots att hon i princip alltid får lördagsgodis.
    Självklart är jag mest arg över att hon överhuvudtaget stal något, för hon vet att man inte gör så, har sagt redan innan den här händelsen att det är olagligt, att polisen kommer om man stjäl, att man är en dålig människa. Så trodde hon redan förstod det. Hon brukar själv vara "rätt ska vara rätt!" när det kommer till saker och säger åt andra när dom gör fel, men så gör hon såhär! Hon får ju massa gott på lördagar, bara för att det inte är just godis! Hon får popcorn, vi bakar ibland, vi gör smoothies.. hon får hemgjord glass ibland. Jag tycker att det räcker.
    Marie Curie skrev 2012-02-09 01:31:50 följande:
    Jag tror det brukar kallas backlash...

Kanske dags att tänka om i ditt föräldraskap?
    Hur menar du?? Har alltid sagt åt henne att det är fel att stjäla, alltid!
    Madame Mom skrev 2012-02-09 01:31:55 följande:
    De flesta barn stjäl någon gång i livet, och jag tycker det är ett utmärkt straff att få gå till affären och erkänna vad man gjort samt betala för sakerna.
    Sen måste jag ju säga att du verkar löjligt präktig...   Låt ditt barn äta godis på lördagar så behöver det inte bli så laddat. Och vad är det för straff att neka henne frukt under lång tid? Kan inte alls förstå hur du tänker, men kan utmärkt förstå varför din dotter valde att stjäla....  faktiskt!!!
     Så nu ska jag belöna henne istället och ge henne godis på lördagar? Då lär hon ju knappast förstå att hon har gjort väldigt, väldigt fel! Tänker inte belöna hennes beteende. Som jag skrev högre upp så får hon popcorn på lördagar, ibland bakar vi, ibland gör vi hemgjord glass, vi gör smoothies, räcker inte det? Hon får väl vara nöjd och glad över att hon alls får något. Och hade hon varit så sugen på något sött på affären hade hon kunnat säga det så hade vi köpt frukt eller annat!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-09 01:33:54 följande:
    skulle gjort precis som du! så gjorde min mamma när jag var liten och stal tändstickor! har aldrig skämts så, men jag stjäl aldrig mer!
    Rätt ska vara rätt!!
    Anonym skrev 2012-02-09 01:37:09 följande:
    Det låter sjukt att hon inte ska få frukt för att hon snattade godis....
     Varför ska hon belönas om hon gjort fel? Hon hade fått frukt om hon hade sagt det. 
    Colisa skrev 2012-02-09 01:37:39 följande:
    Ja, vem skulle inte ta den enda chans man fick att smaka lite snask?

TS, godis är inte nyttigt men du verkar ju helt hysterisk! Inte konstigt att det blir superfrestande med godis om du håller på så, kan inte förstå hur du tänker!!?
     Spelar ingen roll om hon hade stulit godis eller något annat, lika fel ändå att stjäla! Men att sitta med munnen fullproppad med godis... nej det var droppen
Svar på tråden Min dotter stal massa godis från affären!