• fridaybox

Kräva mer underhåll?

Jag är mamma till en dotter på 4 år, hennes pappa betalar in 1273:- (via försäkringskassan). 
    Tidigare har jag känt att det sista jag vill "bråka" om är pengar, men när åren går och jag ser hur han har möjlighet att tjäna väldigt mycket pengar så blir jag lite girig.

Jag har pluggat med småbarn och började jobba för cirka 1 år sen, har ingen bra lön eller möjlighet att avancera lönemässigt (jobbar statligt).

Hur har ni andra ensamstående det med ekonomin, orkar man starta igång nåt på grund av pengar? 
    Min och dotterns önskan är ju allra helst att han skulle vilja vara med, men man kan ju inte stämma någon på umgänge... 

• Svar på tråden Kräva mer underhåll?
  • Nica 1

Min och dotterns önskan? Visst kan du kräva mer underhåll men frågan är kan du ge dottern lika mycket i underhåll som du kräver pappan på? Vad gör dottern som kostar så mycket att era 2546kr/mån inte räcker och så barnbidragen på 1050 utöver det sen vilket blir 3596 i månaden, vad kostar då? Men anser du att hon kostar mer kan du och ditt ombud stämma via tr om ni anser det är värt det

• hymafr
    Nica 1 skrev 2012-02-09 11:02:59 följande:
    Min och dotterns önskan? Visst kan du kräva mer underhåll men frågan är kan du ge dottern lika mycket i underhåll som du kräver pappan på? Vad gör dottern som kostar så mycket att era 2546kr/mån inte räcker och så barnbidragen på 1050 utöver det sen vilket blir 3596 i månaden, vad kostar då? Men anser du att hon kostar mer kan du och ditt ombud stämma via tr om ni anser det är värt det
    Oftast bor ju boendeföräldern i en större lägenhet än hon skulle haft om hon inte haft barn.
    Själv fick jag flytta till större med en ökad hyra på 1400 kr/månad (samma hus och samma våningsplan). 
    Så min del i försörjningen av dottern gick med råge åt till den högre hyran.

Underhållet ska ju också täcka upp inkomstbortfallet när man vabbar, något många inte tänker på.   
  • 969910

I ett domstolsbeslut kan man få igenom mera uh inte annars , tror inte det kostar mera än 1273*2 + bb att ha din dotter boende hos dig heller !

• sandy76

Jag har för mig att 1273:- är maxbelopp om man inte går vi domstol som 969910 säger. Ring till försäkringskassan och fråga. De vet säkert vad de är som gäller.

• fridaybox

Ja, både jag och min dotter önskar att de kunde ha en relation. Hon frågar ju efter sin pappa och jag försöker förklara så gott jag kan. Var det konstigt?

Och gällande pengar, jag har inte förstått det så som du beskriver, men det kanske är så. Som jag förstått det ska barnet ha "rätt" att leva under samma standard som den förälder som tjänar mest. Om jag har en sämre lön och faktiskt inte kan bidra med "min" del, är det då så tokigt att han som tjänar bra och har råd betalar lite mer. Jag måste ta tiden till att vara mamma 100%, under mina studieår har vi inte kunnat ha någon semester för att jag varit tvungen att jobba under sommaren, till exempel. 

Men visst, så kan det ju inte bli. Men jag tycker iallafall att det är för ojämlikt. Jag tar allt ansvar, tar alla vab:dagar (=80%), köper vinterkläder (en massa pengar, trots begagnat), jag måste ha en större lägenhet än om det bara var jag. Har en vansinnig hyra på 8000:-/mån för en tvåa) och har ingen möjlighet att jobba över eller extra för att vi ska kunna få en slant över och göra något roligt till exempel.

Jag fattar, vi klarar oss... Men jag tycker att han kommer så himla enkelt undan och jag är less på det. Då tycker jag kanske att han åtminstone kunde få betala lite extra för henne. 

Jag frågar här för att jag vill ha lite råd i hur ni andra ensamstående gör? Eller om era åsikter i frågan. 

Nica1- Jag 

• fridaybox
    Nica 1 skrev 2012-02-09 11:02:59 följande:
    Jag skulle skriva att jag gissar att du har underhållet på 1273?
  • 969910

Fast det är lika mycket ditt ansvar ändå att bidra med lika mycket till barnens försörjning oavsett vem som tjänar mest eller har mindre utgifter mm ! Då får man anpassa sig efter situationen i dra ner på utgifter . Tyvärr är det så !

• fridaybox
    969910 skrev 2012-02-09 11:20:08 följande:
    Fast det är lika mycket ditt ansvar ändå att bidra med lika mycket till barnens försörjning oavsett vem som tjänar mest eller har mindre utgifter mm ! Då får man anpassa sig efter situationen i dra ner på utgifter . Tyvärr är det så !
    Okej, men varför är det då inkomstbeprövat. Jag menar att den förälder som ska betala underhåll kan ju ansöka om "bidrag" från fsk och på så sätt betala en del (den del som de har råd med) medans fsk går in och täcker upp med resterande. 

Och att man kan stämma någon på ett högre underhåll, som sen ska beslutas på (i det här fallet) hans inkomst. Jag hade inte förstått att det då gäller att vi tjänar lika mycket för att han ska betala mer. Och då mister det ju sitt syfte lite tycker jag. Om jag tjänade bättre, eller som han, så skulle jag ju absolut inte behöva tänka på att få mer i underhåll. Då blir det ju som att göra det för att jävlas. Det är itne det jag vill.

Och som jag skrev, jag önskar att han skulle kunna ha ett umgänge med henne. Typ varannan helg eller så, då skulle jag kunna jobba lite extra och få ihop lite mer pengar så att jag kanske skulle kunna spara inför terminsavgifter, semesterresor eller vinterkläder. 
  • 969910

Men maxbeloppet fk har är 1273 kr per barn !
    Bara för man har ett välbetalt jobb så ska man väl inte drabbas för att den andra föräldern inte har det ?
    Tyvärr bara att bita i det sura äpplet eller stämma han på högre belopp om nu barnet har väldigt mycket utgifter !
    Många tycker tyvärr att barnet kostar massa pengar men börjar man räkna så täcker oftast uh bb o egen försörjning !

• Nica 1

Ponera nu ts att du tjänar knappt nåt medan pappan miljoner då ska din dotter ha samma standard hos dig som hon skulle haft hos pappan om hon bott där? Det funkar inte så ts även om det vore bra. Har du hög hyra så kan du inte kräva pappan på mer underhåll för det, då ligger det mer i ditt intresse att flytta så du får en billigare hyra. Och är det det som du kommer ha som ditt försvar i tr så lär du få avslag med för där ska du kunna motivera varför just ditt barn kostar med en 3596/ mån och är bara 4 år. Livet är inte rättvist jämt och det accepterar barn om föräldrarna tillåter dem att acceptera det. Vad mina barn får eller inte får i uh är faktiskt ot ts då detta är din tråd och inte min och jag svarar bara utifrån min yrkeskunskap. Du kan visst stämma i tr men det kostar pengar även det så då vill det till att du har på fötterna annars är det ju du som är den stora förloraren ekonomiskt

Svar på tråden Kräva mer underhåll?