• fridaybox

Kräva mer underhåll?

Jag är mamma till en dotter på 4 år, hennes pappa betalar in 1273:- (via försäkringskassan). 
    Tidigare har jag känt att det sista jag vill "bråka" om är pengar, men när åren går och jag ser hur han har möjlighet att tjäna väldigt mycket pengar så blir jag lite girig.

Jag har pluggat med småbarn och började jobba för cirka 1 år sen, har ingen bra lön eller möjlighet att avancera lönemässigt (jobbar statligt).

Hur har ni andra ensamstående det med ekonomin, orkar man starta igång nåt på grund av pengar? 
    Min och dotterns önskan är ju allra helst att han skulle vilja vara med, men man kan ju inte stämma någon på umgänge... 

• Svar på tråden Kräva mer underhåll?
  • fridaybox
    969910 skrev 2012-02-09 11:34:06 följande:
    Men maxbeloppet fk har är 1273 kr per barn !
    Bara för man har ett välbetalt jobb så ska man väl inte drabbas för att den andra föräldern inte har det ?
    Tyvärr bara att bita i det sura äpplet eller stämma han på högre belopp om nu barnet har väldigt mycket utgifter !
    Många tycker tyvärr att barnet kostar massa pengar men börjar man räkna så täcker oftast uh bb o egen försörjning !
    Jag förstår vad du menar, och jag håller med. Jo, vi har så att vi går runt. Och nej, rent krasst räknat så kostar hon såklart inte mer än bb, underhåll + min inkomst.

Men det jag försöker få in är att jag är mycket mer begränsad i och med att jag tar allt själv. Det ger ju honom möjligheten att jobba väldigt mycket, resa i jobbet, åka in när han behövs, inte vab:a. Dvs tjäna mer pengar. 

Jag har så att vi klarar oss, men jag har faktiskt inte råd att spara till henne. Eller åka utomlands, eller sätta henne på nån aktivitet. Och jag har inte en massa onödiga utgifter. Jag har däremot tur som har en snäll pappa som hjälper mig när det krisar. 
  • Nica 1

Då kanske det är umgänge du ska stämma han på

• fridaybox
    Nica 1 skrev 2012-02-09 11:38:49 följande:
    Ponera nu ts att du tjänar knappt nåt medan pappan miljoner då ska din dotter ha samma standard hos dig som hon skulle haft hos pappan om hon bott där? Det funkar inte så ts även om det vore bra. Har du hög hyra så kan du inte kräva pappan på mer underhåll för det, då ligger det mer i ditt intresse att flytta så du får en billigare hyra. Och är det det som du kommer ha som ditt försvar i tr så lär du få avslag med för där ska du kunna motivera varför just ditt barn kostar med en 3596/ mån och är bara 4 år. Livet är inte rättvist jämt och det accepterar barn om föräldrarna tillåter dem att acceptera det. Vad mina barn får eller inte får i uh är faktiskt ot ts då detta är din tråd och inte min och jag svarar bara utifrån min yrkeskunskap. Du kan visst stämma i tr men det kostar pengar även det så då vill det till att du har på fötterna annars är det ju du som är den stora förloraren ekonomiskt
    Ja, nej, då är det nog ingen vits. Hon kostar ju som sagt inte mer än så, inte ens det. Svårt att slå ut per månad då det är olika utgifter olika årstider osv. Sen barnförsäkring och dagisavgift, men hon kommer inte upp i den summan ändå.

Det är ju mycket av mitt "inkomstbortfall" som jag är bitter på. Och ibland är det svårt att skilja på bitterhet i mig och vad som faktiskt är rätt eller logiskt. Det var därför jag ville ha lite åsikter och råd härifrån. Inte för att jag tror att jag kan bli rik på honom eller vill starta ett krig. Men det är frustrerande att hans andra barn har det väldigt mycket bättre rent ekonomiskt, med semestrar och så.

Och min tjej har inga problem med att vi inte har så mycket pengar, det är självklart för henne också. När hon vill ha nåt så säger hon att "sen, när du får pengar, kan jag få dom här då"? Och sen blir hon ju överlycklig när hon får nåt hon verkligen vill ha. På det viset är det väl lite tacksamt, att de lär sig pengars värde...

Tack för era svar!!! 
  • 969910

Det är ju inte meningen att pappan ska försörja dig utan barnet !

• fridaybox
    Nica 1 skrev 2012-02-09 11:54:20 följande:
    Då kanske det är umgänge du ska stämma han på
    Kan man det?

Jag har ju jobbat i flera år för att de ska ha en relation, han vill inte. Det senaste jag hörde ifrån honom var i somras då jag skickade ett brev till hans föräldrar med ett foto på vår dotter och skrev att hon väldigt gärna vill träffa dom. Han blev galen, de visste inte om att hon fanns.

Efter det sa han att jag nu gjort det omöjligt för honom att ha en relation till dottern, och att han ska förklara för henne vad jag gjort när hon är stor.

Så tråkigt och tröttsamt, i alla år (läs 4) har han sagt att han ska lösa det här, att han visst vill ha kontakt men att han måste fixa en del saker först. Och hans föräldrar blev glada, jag ringde nån vecka senare och vi bestämde att jag och dottern skulle komma dit. Men det förstörde han, så hans mamma ringde några dagar innan vi skulle dit och sa att vi tyvärr inte kunde komma. 
  • fridaybox
    969910 skrev 2012-02-09 11:59:23 följande:
    Det är ju inte meningen att pappan ska försörja dig utan barnet !
    Absolut, men aktiviteter och så går ju till henne, vinterkläder likaså. Och jag kan ju inte gärna skicka henne på semester på egen hand...
  • 969910

Nä o semester är tyvärr inget måste heller !!! O du ska ju stå för din egen kostnad om ni ändå åker o halva hennes !

• fridaybox
    969910 skrev 2012-02-09 12:04:38 följande:
    Nä o semester är tyvärr inget måste heller !!! O du ska ju stå för din egen kostnad om ni ändå åker o halva hennes !
    Så är det. Och jag är inte arg eller bestämd med att han minsann ska betala mer. Jag tycker inte att frågan är så himla konstig, om han har en väldigt bra inkomst och jag inte är det då så märkligt att jag undrar om han kan bli tvungen att betala mer?

Du verkar ha bestämt dig för att jag försöker "lura" till mig hans pengar. Det är inte så.
  • 969910

Nä inte alls. , jag förstår dig , har skälv levt ensam med barn o haft litenninkomst ! Ber om ursäkt om du uppfattade det så !

Svar på tråden Kräva mer underhåll?