Hur stötta
Hur ska man stötta?
Vi är skilda sedan barnet var bäbis. Nu är barnet 7 snart 8 år. Fram till barnet var omkring 5 år så var det konfliktfyllt mellan föräldrarna och vi var uppe ända till hovrätten. Barnet har bott hos mig hela tiden. Hade fram tills 2 års åldern en sporadisk umgänge med umgängesföräldern på grund av avstånd och konflikten mellan oss. Vi gjorde allt för att undvika blanda in barnet men visst barnet påverkades av konflikten. När barnet skulle börja umgås med umgängesföräldern enligt dom från tingsrätten, så ansåg både barnpsykolog och BVC att det var fel utan de ansåg att det skulle ske dagtid tills de fick en bra relation. Men tingsrätten beslöt att börja med en övernattningen varann helg sedan två nätter. Detta påverkade barnet enligt barnpsykologen i samband med att barnet blev 4 år och började på förskolan, från början var barnet hos dagmamma. Barnet hade svårt att fungera i stor grupp och på stora ytor. Vilket vi arbetade med. Barnpsykologen sa att det tar tid att komma fatt sin åldersgrupp utifrån att barnet när han skulle socialerisera sig i gruppen när han var liten fick lägga den energin på att skapa en relation med umgängseföräldern.
Umgängesföräldern är orolig hur det går i skolan nu, att barnet ska bli utanför då barnet har svårigheter fortfarande att vara i stor klass, de är 26 barn. Umgänesföräldern uppger att barnet är ledsen vid hemresan och vill inte gå i skolan.
När jag som boende förälder frågar hur det är att lämna umgängesföräldern så uppger barnet att den känner att man sviker umgängsföräldern som blir ledsen. Det är jobbigt som barnet säger.
Sedan hände det en händelse i skolan och läraren ringer hem och jag förklarar att vi båda föräldrar får samtal från fröken så säger barnet hoppas att umgängesföräldern glömmer det tills barnet kommer dit. Detta för att umgängesföräldern skäller på barnet. Tydligen så hjälper jag barnet och förklarar och ger förslag på vad man kan göra i stället.
Hur ska jag stötta barnet och skydda? Skolan uppger att visserligen att det finns saker som barnet behöver öva på men att barnet trivs i skolan och det går fram åt. Vi ska ha möte snart igen och jag bävar inför detta då umgängesföräldern kastar så mycket skit på mig, det var så till och med läraren reagerade på det. Det var mycket som hon inte kunde känna igen.