• Anonym (Chocktillstånd)

Misslyckad medicinsk abort....

Hade efter mångt och mycket bestämt mig för att göra abort (pga en massa olika omständigheter), är i v 10+6 när jag ska genomgå aborten. Allt verkar gå bra, blöder mycket (kände två ggr hur det verkligen kom ut något, dock vågade jag aldrig kolla efter), får ligga för observaion på gyn under förmiddagen, med bra smärtlindring och täta besök på rummet....

Jag får gå hem strax efter lunch, alldeles omtöcknad av smärtlindringen, men ändå okej... och jag tror ju självklart att allt har gått som det ska.

Igår var det dags för återbesöket på gyn, hcg testet visar positivt och jag blir inbokad till jourläkaren på gynmott. Där det genom ul visar sig att jag har ett levande foster, nu i v 15....

I ärlighetens namn, jag trodde jag skulle dö....

Hur kan detta få hända?!
    Nu är jag erbjuden ett möte med chefsläkare, läkare och kurator under nästa vecka, som jag tackat ja till.
    Mitt "fall" skall anmälas till Socialstyrelsen.

Det har verkligen satt mitt liv på sin spets, jag önskar INGEN annan att behöva gå igenom detta.
    Och jag vet fortfarande inte själv, om jag klarar av att göra en såpass sen abort, som det isåfall kommer att bli.

Någon som varit med om något liknande?

Chockad och förvirrad, är det minsta man kan säga att jag är.....

• Svar på tråden Misslyckad medicinsk abort....
  • Anonym (Jag också!)

Jag skulle aldrig kunna gå igenom en hel graviditet och sen adoptera bort barnet.
    Jag är "bara" i vecka 12, så det är ju inte en sen abort i den bemärkelsen.
    Däremot är det stor skillnad på hur jag reagerar psykiskt i v.8 och nu, eftersom jag har barn och vet hur mycket som händer i utvecklingen på den månaden.
    Mina förutsättningar för att behålla barnet har inte förändrats, så på det sättet tvivlar jag inte.
    Men man vill ju aldrig behöva göra en abort och dessutom inte så här pass mycket senare än vad man trodde att man gjorde.

• Anonym
    Anonym (...) skrev 2012-02-16 00:30:41 följande:
    Så förklarade de det inte för mig, och inte heller stod det så i de faktablad jag fick med mig hem för läsning. 
    Aborten i vecka 9 fick jag inte heller göra hemma men det är jätte jätte många år sen, så det var innan de började med hemaborter, men förfarandet var exakt detsamma. 
    Behövs det inte skrapas så gör man inte det heller. Vid behov skrapas man, om inte allt kommer ut, det är oftast om inte moderkakan kommer ut av sig själv. Men det är absolut inget man gör på alla
  • Anonym

Tvåstegs abort gör man ju på sjukhus I FALL att det skulle behövas skrapas. Tidig medicinsk abort kan man genomgå hemma då det oftast inte blir några komplikationer.

• LillaVanilla

En kompis till mig gjorde oxå abort men det lilla livet stannade kvar. Hon är pigg frisk 7åring idag. Lycka till!

I min stad får man välja på medicinsk eller kirurgisk abort fram till vecka 12. Sen är det tvåstegs abort som gäller.

Och abort eller inte, någon adoption skulle jag aldrig gå igenom, bara för att någon tycker det är fel att göra abort.

Jag har barn redan, jag har gjort abort tidigare som jag aldrig haft anledning att ångra.

Hur som helst så kommer detta barn bli minst lika välkommet och älskat, precis som min son.

Om 2 1/2 v är det dags för organscreening, så håll tummar och tår att den lille parveln mår bra!

Anonym (Jag också!) skrev 2012-02-15 17:51:21 följande:
    Jag var med om exakt samma sak, idag!

Gjorde en medicinsk abort den 19 Januari, var då i v. 8+0, idag fick jag reda på att fostret fortfarande lever och mår bra. Jag bara gråter och gråter, v 12+0 imorgon.

Jag kan inte behålla barnet, men känns verkligen inte menat att ta bort det.

Hur går det för dig?

Jag hoppas du kommer fram till ett beslut som känns bra för dig.

Så jäkla olyckligt när det blir så här, det sätter verkligen saker o ting på sin spets.

Jag håller tummarna för dig och lycka till i ditt val!!
  • Anonym
    Anonym (pip) skrev 2012-02-15 23:50:05 följande:
    Ja, medicinsk abort får man bara göra fram till 7+6, egentligen 7+4 eftersom sista dagen i abortens två steg inte får vara senare än 7+6.

Förstår inte hur ni fått tillstånd till att göra det trots att ni varit så långt gångna - kanske är det därför era graviditeter överlevt? 

Fel. 
    Man kan göra medicinsk abort alltid
    En del sjukhus har det fram tom v 8+6.
    Andra tom v 11+6.
    Från v 12+0 är det samma mediciner men i annan dos och upprepade gånger.  

(Var har du fått din info ifrån egentligen....?) 
  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2012-02-15 23:53:37 följande:
    Kan inte stämma, jag vet många som gjort en medicinsk abort i vecka nio, jag själv inkluderat.

Jag gjorde även min abort i v16 som enbart medicinsk då allt kom ut och jag inte behövde skrapas.  

Du har rätt.
    Föregående har fel. 
  • Anonym
    Anonym (...) skrev 2012-02-16 00:20:47 följande:
    sen abort räknas väl efter vecka 12

tom vecka 9 så får man göra medicinsk abort
    mellan 9-13 så blir det kirurgisk
    och därefter tvåstegsabort.

Så har reglerna varit då jag gjort mina aborter 

Tvåstegabort brukar gälla from v 12+0 men ibland först efter v 14+0.

Kirurgisk abort görs tidigast from v 7+0 och oftast senast v 11+6, men ibland tom v 13+6.

Medicinsk abort görs from man kan konstatera en graviditet i livmodern tom minst v 8+6 men i många fall tom v 11+6.  
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-16 11:20:50 följande:
    Behövs det inte skrapas så gör man inte det heller. Vid behov skrapas man, om inte allt kommer ut, det är oftast om inte moderkakan kommer ut av sig själv. Men det är absolut inget man gör på alla

Det stämmer.
Svar på tråden Misslyckad medicinsk abort....