Inlägg från: BaraJag35 |Visa alla inlägg
  • BaraJag35

Min mamma fick idag diagnos Bukspottskörtel cancer.

Och inatt somnade hon mindre än 2 månader efter diagnos det gör sjukt ont.........

• BaraJag35
    Anonym (här med) skrev 2012-04-03 22:25:15 följande:
    Tänker på dig ts. Beklagar verkligen. Ta hand om dig. 

Jag tänker på att ni fick så kort tid att förbereda er på. Att det gör det mer chockartat. Vi fick ju längre tid innan mamma gick bort så vi hade liksom hunnit inrätta livet efter att hon skulle dö i cancer men att det inte var så bråttom eller vad man ska säga.

Jag läste att din mamma själv har talat med er om begravning, testamente osv och det är en hjälp när man ska ordna med allt. Man har något att utgå från. 

Jag tyckte att allt blev lättare efter begravningen. Jag vet inte om det hjälper dig alls i hur du mår just nu men försök tänk att smärtan du känner är normal och rimlig. Att det blir bättre. Och få inte dåligt samvete om du har trevligt eller skrattar framöver. Det är sunt att inte vara i sorgen hela tiden. 

Jag hade en ettåring när mamma dog och jag grät när han sov, snöt mig när jag hörde att han vaknade, bytte en blöja och var hyfsat glad och "vanlig" ett par timmar. Det kändes jättekonstigt att "stänga av" men det var nog rätt bra att sörja lite etappvis. Har en släkting som var i samma situation som jag fast 20 år tidigare och hon som var religiös sa "Tack Gud för blöjorna" och menade då att barnets krav på att bli omhändertaget i nuet (och inte när man mår bättre) hjälpte henne igenom sorgen. Och jag är böjd att hålla med. 

Åter, ta hand om dig! 

Ja det blev en kort och intensiv tid, jag tillbringade all den tid jag kunde få till med mamma <3 Jag ringde henne kväll för godnatt och varje morgon för att säga god morgon.

Den 1april 20.25 låg hon i sjukhussängen och hon tittade på mig och sa "jag älskar dig" det va det sista hon sa sedan blev hon medvetslös och kl 4 på morgonen den 2/4 somnade hon in. Hon var så vacker och såg så fridfull ut. Min mamma......

Och sorgen är så stor mitt hjärta har gått sönder och jag vet att jag en dag kommer läka men att ärren för alltid kommer sitta kvar.

Mina barn speciellt 4åringen gör mitt liv lättare för jag "måste" göra vissa saker och det tackar jag för.

Skrattat har jag redan gjort för det ville min mor att jag skulle göra och det kommer jag fortsätta göra.

Men gråtet väger över och det är något jag får leva med ett tag.

Tack för ditt inlägg :) 
  • BaraJag35
    Humhum skrev 2012-04-03 23:12:11 följande:
    Min pappa har cancer i bukspottkörteln, inte möjlig att operera. Min farmor dog av samma typ av cancer.
    Det är svårt. Min pappa får nu cellgiftet flera gånger per vecka för att tumören inte ska växa mer, men vi vet ju att hans kropp inte kommer att orka med behandlingen hur länge som helst. Jobbigast är att se mina föräldrar planera för hans bortgång!
    Lider med dig TS, det är ett rent helvete eftersom den typen inte går att bota!!!
    Ja vad ska jag mer än säga och jag tror ni redan gör det, tar vara å varje minut varje sekund ni kan få ihop :)

Min mor fick sin första cellgiftbehandling i Onsdags och det va troligen den som tog död på henne så snabbt blodpropp i fredags och blodförgiftning i Söndags hon klarade inte av den.

Känner med dig och önskar dig inte det jag nu fått vara med om även fast det dessvärre är ett faktum vid den cancer sorten :(

Kram 
  • BaraJag35
    Anonym (mamma med cancer) skrev 2012-04-03 23:43:47 följande:
    Hittade just in till den här tråden. Beklagar sorgen TS.

Min mamma hade också bukspottkörtel. Hon fick ovanligt lång tid efter cancerdomen. Hon levde 1 år 3 månader. Den riktiga dödsdomen att hon troligen bara hade veckor kvar fick hon i början på juli 2011. Hon skulle visa läkarna att dom hade fel så hon kämpade på och dog först 6 månader senare. Mamma hade bara en tumör som inte hade spridit sig. Det som till slut tog hennes liv var att tolvfingertarmen sprack. Dom opererade men hon klarade inte av det. Hon dog på sjukhuset 3 dygn senare med hela familjen samlad runt sig. Det var januari. Jag kom inte till henne på sjukhuset förrän dagen efter operationen för jag var förkyld. Mamma trodde hon skulle bli bättre och hade efter operationen sagt att hon ville hellre jag skulle komma om ett par dagar när hon mådde bättre. Hon blev sämre, och när jag kom till sjukhuset dagen efter operationen så var hon medvetslös. Till råga på allt elände så var det min dotters ettårsdag som jag åkte till sjukhuset. Inge roligt.

Blev lite rörigt allt det här. Kan inte tänka riktigt.

Är iaf glad jag har barn. Annars hade man haft för mkt tid att grubbla på hur orättvist det är med cancer.
    Det var länge vilken kämpe :) Visst är det tur att man har sina små att pyssla om för då ser man en större mening med livet i detta nu.

Idag skulle min mamma fylla år och det känns konstigt en dag vi alltid firar med henne kommer vi idag fira men utan henne, vi tror hon finns runt oss när vi ikväll skär upp tårtan.
  • BaraJag35
    hoppitossan skrev 2012-04-04 09:10:28 följande:
    Vad ledsen jag är för din skull TS. Själv har jag inte orkat skriva här på ett tag. Som jag skrev tidigare är min pappa sjuk i samma hemska sjukdom. Pga många komplikationer har han bara fått en endaste dos med cellgifter sedan i januari. Jag är så rädd att han snart skall försvinna ifrån oss. Han är så smal och svag, han har bara varit hemma 3 nätter sedan hans sjukdomsbesked i januari. Han har ramlat och slagit sig sönder och samman vid ett par tillfällen, envis som han är skall han ut och gå varje dag trots att han egentligen inte orkar med det.... jag känner mig så maktlös inför det hr. Jag bor 40 mil ifrån mina föräldrar och kan inte vara där hela tiden men jag ringer till min pappa flera gånger om dagen. Jag inbillar mig att det är bättre än ingenting iaf ...
    Usch jag säger bara en sak: FUCK CANCER 
    Kan verkligen förstå att det känns grymt jobbigt att bo så långt bort min mamma bodde 3 mil från mig så jag hade möjligheten att åka dit 4-5 dagar i veckan plus hjälpa henne med alla sjukhus besök (nästan).
    Om han inte orkat med fler behandlingar än en och är så pass dålig som han är så ser det ju inte bra ut, jag hoppas du hinner träffa honom fler gånger innan han somnar in.

Ja ringa är absolut bättre än inget, han vet att du älskar honom!

Min käre mor skulle fyllt 64år i Onsdags vilket inte är någon ålder.

Verkligen FUCK CANCER!!! 
  • BaraJag35
    Anonym (Emma) skrev 2012-04-04 22:09:24 följande:
    Vill bara sända en kram, min mamma dog nyligen i cancer med och det är en sådan obeskrivlig sorg och saknad.
    Många varma kramar från en som vet hur det känns.
  • BaraJag35

Skönt att se att min tråd har levt vidare :) Har inte vart här inne på ett bra tag utan valt att ägna hela sommaren till att läka med min familj och med mina bröder och deras familjer :) Vi har tillsmmans ägnat 6 veckor av sommaren på Seychellerna för att tillsammans skapa ett fortsatt fungerande liv utan mamma hos oss. Hon var lixom den som var vår mittpunkt och den som höll ihop oss som familj. Kärleken till vår mor har vi alltid kvar dock har vi tillsammans nu börjat gå vidare. Tiden efter begravningen var jobbig och fylld av svajande känslor, det konstiga är att livet går ju faktiskt vidare, dock med ett stort hål i bröstet :*( Bilen är min tillflyktsort, där kan jag gråta när jag känner mig ledsen, sätter på den sista låten som spelades på begravningen (den hade hon själv valt) och bara gråter hejdlöst, den väcker en känsla hos mig som är definitiv. SLUTET på min fina mammas liv symboliserar den. Stunderna kommer mer sällan men dom är precis lika känslofyllda som förr och vet ni vad, det tänker jag låta dom vara om det så varar hela livet. För jag har rätt att sörja för jag har förlorat den bästa mamman som just jag kunde ha fått.

Jag älskar dig mamma nu och för evigt <3 

• BaraJag35
    Cj skrev 2012-05-28 15:25:29 följande:
    Känner med er alla. Min älskade mor gick bort för en vecka sen i cancer. Det är så sjukt tomt och igår var det mors dag och på onsdag skulle hon fyllt 63.. Och jag som trodde att jag iaf skulle få ha min mamma tills jag blev ringa 40. Nu blev man utan mamma vid 21 års ålder ist :(
    Jag hoppas du har börjat landa i din sorg och att du kan se ljusglimtar i allt det jobbiga, känner med dig <3
  • BaraJag35
    Anonym (H) skrev 2012-05-30 18:40:56 följande:
    Ligger här i sängen bredvid min mamma, samma hemska sjukdom med stora spridningar. Vi är hemma, för det vill både hon och vi andra. Får i alla fall ingen bättre hjälp på sjukhuset, så då är det skönare att vara i det egna hemmet. Det är tungt, men försöker ta vara på den tid som finns.
    <3 Hur är det med henne idag, finns hon kvar!? Är det du som har inboxat mig jag pratar gärna om du fortfarande vill. Många kramar till dig.
  • BaraJag35
    Humhum skrev 2012-05-30 23:03:50 följande:
    Har inte varit in på ett tag.
    Som sagt har min pappa samma typ av cancer. De upptäckte tumören för snart ett år sedan. Diagnosen dröjde pga att halva stan drabbades av en vattenparasit. Han gick med allvarliga diarréer i ett halvår innan sjukvården insåg att det inte alls var någon parasit.
    Han är så svag nu. Min stora, starka pappa har blivit så gammal, tanig och svag. Om man tittar på foton är det så stor skillnad på bara några månader.
    Han går på behandling tre gånger per vecka nu, och allt jag undrar är hur länge han och hans kropp ska orka.
    Jag kan inte ens föreställa mig den dagen han inte orkar mer!
    <3 Hur är det med honom? Och med dig?
  • BaraJag35
    hoppitossan skrev 2012-06-14 23:15:57 följande:
    Idag är det en vecka sedan pappa gick bort i denna hemska sjukdom... Fy fan säger jag bara, vilket lidande. Jag höll hans hand när han somnade in och hoppas att det gjorde honom trygg. Åh vad tomt det är! Pappa du fattas mig!!!
    Vad ska man säga, jag vet precis hur det känns :*( Jag hoppas du kommit en liten liten bit på vägen nu 2 månader senare <3
  • BaraJag35
    Humhum skrev 2012-08-23 12:35:13 följande:
    Pappa får cellgifter tre gånger per vecka nu och han tycker att behandlingen är bättre än den han fått tidigare. Han krymper mer och mer och får näringstillskott för att inte gå ner för mycket i vikt. För två veckor sedan gjordes en röntgen som visade att tumören inte växt mer, men dessvärre har det spridit sig till lungor och lever.
    Jag själv? Jag gör allt jag kan för att inte bryta ihop totalt! Förtränger allt för att överhuvudtaget orka. 
    Hmm positivt att den inte växt mer dock så vet man ju att det inte är bra när den har skjutit ut metastaser :(

Jag förstår din reaktion och alla hanterar saker och ting på olika sätt, dock hoppas jag att det finns tillfällen då du faktiskt tillåter dig att just bryta ihop och gråta, att kännas vid det faktum att din kära pappa är så pass sjuk som han är. Det gör det lättare att bearbeta om du inte alltid förtränger det.... Jag har ju vart med om din resa dock varade endast min i 7 veckor, fördelen var att jag aldrig behövde se min mamma tyna bort. 

En tår rullar ned för min kind, när jag läser ditt inlägg för jag vet precis hur du känner och vet hur din resa ser ut för tillfället, önskar ingen den sorg man får vara med om när ens förälder försvinner framför ögonen på en.

Kram <3 
  • BaraJag35
    Anonym (cancer) skrev 2012-08-23 15:39:40 följande:
    Min Mamma somnade in i somras i spridd bröstcancer. Det gick tyvärr väldigt fort. Sorgen efter min underbara Mamma är enorm och jag saknar henne hela tiden. Det känns fruktansvärt orättvist att hon som var så levnadsglad, pigg, glad inte fick vara med oss längre :( Jag känner med er alla som har mist en förälder i den hemska sjukdomen cancer!!
    <3 Kram Ja det är orättvist när fina människor får somna in i förtid :(
  • BaraJag35
    Humhum skrev 2012-08-23 23:49:27 följande:
    BaraJag35
    Tack för ditt fina inlägg!
    Jag känner inte att jag hanterar det här på ett bra sätt. Jag förtränger definitivt allt och jag vet att det bara kommer att bli fruktansvärt när han går bort. Samtidigt vet jag inte HUR jag ska göra för att kunna släppa ut allt! Jag är så van med att förtränga alla jobbiga känslor, att det bara sker automatiskt. Samtidigt vill jag att pappa behandlas som den person han är och inte som sjuk. Jag vill inte att han ska känna att alla bara inväntar hans död, som jag känner att tex min mamma gör. Hon planerar redan för hur hon ska göra då. Jag vill att han får leva ett riktigt liv den sista tiden. Tänker jag fel?
    Du behöver INTE släppa ut allt men kanske att du behöver ventilera lite så att du tar in allt som händer!? Jag förstår att det är svårt och jag har en bror som hade liknande reaktion, lite stoppa huvudet i sanden reaktionen. Det ända jag kan säga att mitt sorgearbete har gått bättre än hans för att jag lät mig själv kännas vid det faktum att min fina mor inte skulle få finnas kvar så länge till. Jag förstår dilemmat att ens förälder inte ska bli behandlad som en sjukdom utan för den dom faktiskt är bakom sjukdomen, men samtidigt så är det ett faktum att den finns där och för varje sekund som går så finns den där mer. 

Kanske en balans där han får vara han men att det finns tillfällen där det även lyfts fram att han är sjuk. Jag tror det är din mammas sätt att hantera att hon måste stå själv mycket tidigare än beräknat.:*( Det viktiga är att njuta och åter njuta att verkligen säga allt man kommer för sig att säga, att tacka för det man känner att i detta fall din pappa har gjort för dig, för att du i dag är den du är. Ja han är fortfarande i livet men det går inte att säga det när han somnat in.

Låt honom,(vilket jag redan tror att han gör ) veta att du är så tacksam för det han gör och gjort. Jag tror han kommer få en ännu större inre frid då och somna in (den dagen det sker, hoppas om läääänge) med vetskapen om att han har uträttat något som du är tacksam för. Jag tror han redan vet det och kanske har du redan sagt det, men om inte. Tacka!!!

Min mamma dog med ett leende på läpparna hon gick i frid och den synen har fått mig att inte frukta döden, jag lever som hon lärde mig vilket betyder att  jag precis som henne kommer gå med frid när min tid är kommen. Jag saknar henne så mycket dock tror jag att hon har det bra och att hon fick möta upp sin mamma och pappa när hon somnade. 

Så jag vill tro att jag även fast det kommer dröja kommer få möta hennes goda och fina själ igen.

<3 Ha en fin helg  
Svar på tråden Min mamma fick idag diagnos Bukspottskörtel cancer.