• Indianica

Vad tycker ni om One Piece-kläder på skolbarn? (7 år och uppåt)

Har sett att det är en veritabel One-Piecetrend på barnens skola nu! Men jag är lite kluven till plagget. Visst verkar de vara sköna, men hur praktiska är de egentligen? Man måste ju dra av sig hela baletten när man ska gå på toa t ex?

Sedan tycker jag nog att de ser lite lustiga ut också. De är ju liksom sparkdräkter utan fötter, fast på skolbarn då. Mina barn har inte efterfrågat dem och så länge det inte sker kommer jag inte att köpa någon, men jag är ändå nyfiken på hur ni andra ser på dessa populära plagg

• Svar på tråden Vad tycker ni om One Piece-kläder på skolbarn? (7 år och uppåt)
  • 010306

Mina barn är galna i sina , inte så snygga men dem trivs ju i dem så

• Indianica
    YummyMami skrev 2012-02-12 21:15:21 följande:
    70 talet hade vi en annan onepice

och man uppfattades som het och sexig i den.. Både män och kvinnor gick seriöst 
    ut i den ut på dans. Och fick ragg! Barn fick inte klä sig så utmanande.

Barntillåten variant var dock dessa

sen får vi inte glömma skorna!

Den som ägde något sånt här, var ja helt klart bäst!!

På 80 talet släpptes barn till högstadiet i sånt här

Seriöst? Hur snyggt var det med thights och  benvärmare? Vidare på det så hade man axelvaddar som nådde till öronen och pumps på fötterna.

Den skulle man ha håret.. ja håret.. En lyckad frisyr var tuperad till den grad att man såg ut som att man hade stoppat en gaffel i elutaget och fått sig en kyss.

90 talet gick lite nästan lite anonymt förbi lite diskret eller så..

2000 talets mode skapade bara reaktioner på catwalken

idag inom 10 talets mode så har vi det här då..

Säga vad man vill, men jag tycker att modet har verkligen inte blivit fulare med tiden, däremot bekvämare och avsexualiserat. så visst kan jag leva med det! Sköna skor och skön sparkdräckt till barn och vuxen!

Ja, där har du helt klart en poäng. Många av tjejerna i dotterns klass (åk 2) är om de inte har One Piece, klädda i "mini-tonårskläder", alltså tröjor som visar bara axlar, det är mycket glitter och så, på det visat är ju One-Piece bra barnkläder eftersom de absolut inte sexualiserar barnen eller förhindrar deras rörelsefrihet.
  • Indianica
    Magriffe skrev 2012-02-12 21:01:57 följande:
    Kimpossible : svarade inte helt på din fråga. Varför är för att jag tycker att det är fult med mjukiskläder, det är lite som att gå ut i pyjamas tycker jag. :)
    Fina kläder är inte lika med obekväma kläder.
    Fast vi som har killar köper inte gärna haremsbyxor till dem. Det finns ju även mjukisbyxor som ser hyfsade ut tycker jag. Sonen kan inte ha tunna byxor typ chinos då han är så vild att det genast går hål i dem, därför föredrar jag t.ex. ett par Puma mjukisbyxor utan hål. Vi satsar på extra fina tröjor  till istället
  • sextiotalist
    YummyMami skrev 2012-02-12 21:15:21 följande:
    70 talet hade vi en annan onepice

och man uppfattades som het och sexig i den.. Både män och kvinnor gick seriöst 
    ut i den ut på dans. Och fick ragg! Barn fick inte klä sig så utmanande.
    Uppfattades man som sexig ???!!!!???!
    Det var redan då ett urfult plagg, de som använde dessa var de superpräktiga tjejerna i klassen. Ingen som ville vara "het" använde detta. I varje fall inte i Stockholm (jodå, jag var mycket ute i svängen under mitten av 70-talet och framåt)
  • Cecci78

Nej de är inte vackra! När de ska på toa så hamnar väl hela överdelen på det icke rena golvet, större barn kan ju hålla upp allt tyg men inte mindre? Sen har inte mina barn luvor i skolan, vill inte de ska kunna fastna i dem.

• Oneesan

Skitfult! Men å andra sidan hade vi skitfula kläder på 90-talet också.

Arigato
  • Indianica
    sextiotalist skrev 2012-02-13 21:25:31 följande:
    Uppfattades man som sexig ???!!!!???!
    Det var redan då ett urfult plagg, de som använde dessa var de superpräktiga tjejerna i klassen. Ingen som ville vara "het" använde detta. I varje fall inte i Stockholm (jodå, jag var mycket ute i svängen under mitten av 70-talet och framåt)
    Men kolla på YummiMamis bilder. Det var ju abbatstuket på dem, det är ju inte världens urringning på dagens One Piece och inte heller är de tajta!
  • Diabetikern Jojo

Tycker inte om One-Piece alls!

Ser ut som förvuxna bebisar!!! Usch...
    Även på barn men värst är vuxna killar och tjejer som springer omkring i dem!

När de vänder sig om så förväntar jag mig nästan att se en lucka där bak! Hahaha...     

• sextiotalist
    Indianica skrev 2012-02-13 22:20:30 följande:
    Men kolla på YummiMamis bilder. Det var ju abbatstuket på dem, det är ju inte världens urringning på dagens One Piece och inte heller är de tajta!
    Nja, dom jag jag tänkte på såg inte så. Men det var inte heller vanligt att man hade dessa av sk ABBA-stuk. Inte i skolan eller ute på discon. De jag tänkte på var plyshvarianten av det som idag kallas för onepiece (utan huva då).
  • Indianica
    sextiotalist skrev 2012-02-14 06:05:52 följande:
    Nja, dom jag jag tänkte på såg inte så. Men det var inte heller vanligt att man hade dessa av sk ABBA-stuk. Inte i skolan eller ute på discon. De jag tänkte på var plyshvarianten av det som idag kallas för onepiece (utan huva då).
    Plyschvarianten ja! Den hade jag nästan glömt. Sådan hade jag ju på 70-talet, en brun och en blå. De var störstsköna, mycket "finare" än de i mjukismaterial tycker jag.
  • sextiotalist
    Indianica skrev 2012-02-14 14:04:15 följande:
    Plyschvarianten ja! Den hade jag nästan glömt. Sådan hade jag ju på 70-talet, en brun och en blå. De var störstsköna, mycket "finare" än de i mjukismaterial tycker jag.
    Och så jäkla fula, det var bara velourgänget eller tråkiga som hade detta. Vi andra hade jeans från Puss och Kram eller Gul och Blå, häftiga skjortor inköpte på Myrorna kombinerat med häftiga discosaker.
  • Indianica
    sextiotalist skrev 2012-02-14 15:09:43 följande:
    Och så jäkla fula, det var bara velourgänget eller tråkiga som hade detta. Vi andra hade jeans från Puss och Kram eller Gul och Blå, häftiga skjortor inköpte på Myrorna kombinerat med häftiga discosaker.
    Haha, jag älskar dem, idag alltså. Jag tycker jag såg sjukt gullig ut i dessa dressar, tur att jag var lyckligt omedveten om min töntighet i Gul- och Blågängets ögon Om jag hade varit lite händig hade jag banne mig sytt en snygg retrodress i plycsh till barnen
  • sextiotalist
    Indianica skrev 2012-02-14 20:36:18 följande:
    Haha, jag älskar dem, idag alltså. Jag tycker jag såg sjukt gullig ut i dessa dressar, tur att jag var lyckligt omedveten om min töntighet i Gul- och Blågängets ögon Om jag hade varit lite händig hade jag banne mig sytt en snygg retrodress i plycsh till barnen
    Jag tycker de är hemska, urfula och tyckte det då också. Det, träningsoverall och foppatofflar, kommer inte innanför dessa väggar{#emotions_dlg.djavulsk}
  • Per 511

Vi handlade en alternativ One Piece från www.iamone.se. Med korta armar och ben som de stormtrivs i. Sedan är det ännu inga andra som har dem så då blir det extra roligt för dem. Ser inte lika bebisaktigt ut heller när de är lite mer shorts stuk på dem. Vart en sådan här: www.iamone.se/2-22-thickbox/one-pie.jpg

Svar på tråden Vad tycker ni om One Piece-kläder på skolbarn? (7 år och uppåt)