• Anonym

Blev livet bättre eller sämre när ni fick barn?

Som rubriken lyder..Blev ert liv bättre eller sämre när ni fick barn? Och vad gör att ni känner så? Tänker mest på er som inte fick barn väldigt unga.

Jag och min kille har varit ihop länge och har inga barn, vi är rätt gamla nu och vana att leva bekvämt. Vi gör mest sånt som är kul, intressant, trevligt och inte så jobbigt. Det är jag som varit emot att få barn och tvekar, medan han vill ha. Jag är rädd att det inte ska bli så kul, att det ska uppkomma en massa problem och att jag kommer att längta till mitt gamla liv. Jag vet att jag kommer att tycka om barnet, men samtidigt är jag nöjd som det är nu och osäker hur jag ska välja.Obestämd

• Svar på tråden Blev livet bättre eller sämre när ni fick barn?
  • Queenie70

Nu ska vi inte heller glömma att det faktiskt finns en inte oansenlig del föräldrar som faktiskt ångrar sina barn. Oftast är det naturligtvis inte så att man ångrar sina barn som nu finns där och som man älskar, men en del upplever faktiskt att föräldrarskapet egentligen inte var nåt för dem. Det är så tabu, särskilt som kvinna, att säga att man nog inte är så sugen på det där med barn, att många nog inte tänker efter så mycket som de borde. Men jag tror det finns en fara i att säga saker som "man ångrar aldrig sina barn" för, jo, det kan man visst göra,

• Lilly mama
    Catti41 skrev 2012-02-14 17:12:45 följande:
    Som helhet mycket mycket bättre! (sömnen dock mkt sämre) Roligare och knasigare och barnsligare!

Vad jag saknar (dock inte så mkt att jag skulle byta bort mitt barn): långa sovmorgnar på helgerna, bakfyllesöndagar i soffan då man tittar igenom hela extended Sagan om Ringen och äter popcorn till lunch, att få ett infall och åka iväg på någon resa med bara tandborsten och kreditkortet med sig, att strunta i att laga mat på kvällen och bara ta te och macka, att stanna kvar på jobbet tills jag känner mig färdig, att få vara ensam hemma i huset en helg och bestämma mat och tider och rutiner (inga) helt själv, att köpa en ny bok på fredagen och sträckläsa hela helgen, att få prata till punkt med sambon.

Av de där ovanstående sakerna kan jag göra allt då och då, men inte alls i samma utsträckning som tidigare och  med liiiite mer planering och förberedelse.
    Kunde inte ha sagt det bättre själv. Sen kan jag lägga till att det jag reflekterat mest över är varför ingen någonsin sagt hur just ROLIGT det är att ha barn. De får mig att skratta mig halvt fördärvat varje dag. Otroligt kluriga och knasiga.

Vi fick också barn rätt sent (jag var 33 resp 36) så vi var också bekväma. Personligen var jag dock lite uttråkad på det där "yuppie"livet. Det kändes så innehållslöst och självcentrerat att det var en befrielse att kunna lägga fokus på någon annan.    
  • ModestyB
    Queenie70 skrev 2012-02-15 21:04:19 följande:
    Nu ska vi inte heller glömma att det faktiskt finns en inte oansenlig del föräldrar som faktiskt ångrar sina barn. Oftast är det naturligtvis inte så att man ångrar sina barn som nu finns där och som man älskar, men en del upplever faktiskt att föräldrarskapet egentligen inte var nåt för dem. Det är så tabu, särskilt som kvinna, att säga att man nog inte är så sugen på det där med barn, att många nog inte tänker efter så mycket som de borde. Men jag tror det finns en fara i att säga saker som "man ångrar aldrig sina barn" för, jo, det kan man visst göra,
    Jag och människorna i min krets har inte så många "tabun", jag har ärliga öppna relationer. Jag har ALDRIG hört någon säga att de ångrar sina barn. Däremot har jag pratat med några få som säger att de inte kan vara de föräldrar de skulle vilja vara för att de fortfarande inte klarar av att sätta barnens behov främst. Dom är alltså dåliga föräldrar, men ångrar inte sina barn.

Jag kanske tycker att det är så helt otroligt bra att ha barn för att jag tycker att det är enkelt att ha små barn. Vi har gjort det enkelt för oss. Gör inte problem av saker som inte är problem om man inte vill. Vi är 2 vuxna som delar på "bördan", som inte är en börda alls.
  • vinterbebis12

Bättre utan tvekan. Vår skatt som nu är fyra veckor kom efter två års ofrivillig barnlöshet. Livet är underbart och jag saknar inte sovmorgnar ett dugg. Är så lycklig och har en väldigt engagerad man som gör att jag kan ha egentid på kvällar och helger. Just nu vill vi båda bara mysa med bebisen :)

• Anonym (Både och)

Både och. Jag ångrar inte barnen såklart, de är fantastiska människor, men jag saknar att få styra över mitt eget liv. Jag har fått ansvar för två små människor och då kan jag inte längre göra precis som jag vill - gå på restaurang, åka på weekendresa, strunta i att laga mat om jag inte orkar, jobba precis så mycket som jag vill och egentligen behöver osv. Det börjar kännas lite bättre nu när stora tjejen är 5 och jag längtar lite efter att lillkillen också ska bli några år äldre och därmed mindre beroende av mig.

• Strangers with candy
    twomore skrev 2012-02-14 17:03:26 följande:
    Det var jag som var väldigt trött (järnbrist kom jag på senare) Jag sov typ 11 timmar och han 10 (när han var 3+). Han fick se film när jag sov middag

Numera får jag en timmes fritid på kvällen, som jag använder till att jobba.  

Men Bonanza, jag har inte en sekund ångrat något av mina barn. De är min livsdrog Troligen kan man hellre anklaga mig för att leva för mina barn. :-/  

Däremot gav jag upp idén om att jobba med barn efter att jag fick barn, det fick liksom räcka med de egna. Så jag valde mitt andra intresseområde (programmering) som yrkesval. 
    Oj! Om jag bara hade en timmes barnfri tid per dygn hade jag inte suttit på fl och glott ;) Eller räknas det som "jobb" ;) 
  • Strangers with candy
    vinterbebis12 skrev 2012-02-16 02:56:19 följande:
    Bättre utan tvekan. Vår skatt som nu är fyra veckor kom efter två års ofrivillig barnlöshet. Livet är underbart och jag saknar inte sovmorgnar ett dugg. Är så lycklig och har en väldigt engagerad man som gör att jag kan ha egentid på kvällar och helger. Just nu vill vi båda bara mysa med bebisen :)
    Det kan hända att du saknar sovmorgnar när du inte haft någon på något år ;) Jag saknade nog ingenting av mitt gamla liv de första månaderna, man är ju nyförälskad i det lilla knytet :)

• Catti41
    Lilly mama skrev 2012-02-15 21:19:57 följande:
    Kunde inte ha sagt det bättre själv. Sen kan jag lägga till att det jag reflekterat mest över är varför ingen någonsin sagt hur just ROLIGT det är att ha barn. De får mig att skratta mig halvt fördärvat varje dag. Otroligt kluriga och knasiga.

Vi fick också barn rätt sent (jag var 33 resp 36) så vi var också bekväma. Personligen var jag dock lite uttråkad på det där "yuppie"livet. Det kändes så innehållslöst och självcentrerat att det var en befrielse att kunna lägga fokus på någon annan.    
    Ja precis. Dessutom får jag lära mig så många nya spännande saker jag inte visste (eller brydde mig om tidigare)  t ex så vet jag mer om dinosaurier, hajar och rymden idag än vad jag någonsin vetat tidigare! Jag kan också betydligt många fler barnlåtar utantill än vad jag kunde för några år sedan.
  • Anonym

Kul att läsa vad ni skriver alla

Jag önskar att man visste innan hur livet skulle bli och att den första tiden vore mer lockande. Jag räknar med att graviditeten och första året när man återhämtar sig blir värsta åren i livet för mig. Jag är ingen sån som tycker att alla bebisar är gulliga heller. Kommer nog att tycka min är det ändå, men tanken på den egna dåliga hälsan efter förlossningen, gör att uttrycket "bebismys" verkar obegripligt. Jag önskar mig ett barn som man pratar med..Men det är klart, jag kanske blir omvänd sen. Kanske rent av nån av er har blivit lite omvända?

Svar på tråden Blev livet bättre eller sämre när ni fick barn?