• millie2

rutiner i vardagen med barn!

jag upplever det att barn mår bra av rutiner. Har även märkt att dom vänner jag har som har rutiner har glada och nöjda barn. De vänner jag har som inte har någon for av rutin har oftast gnälligare barn.
    kul att se hur andra har det! skriv gärna om det stämmer på er eller att jag har helt fel =)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden rutiner i vardagen med barn!
  • Lady Bird

Vad menar du för slags rutiner?

• Duckan

Rutiner och rutiner, jo men klart vi har det, men vi har inga problem med att kasta om en dag helt om det är så.
    Tex så var det inget måste för Siri som bebis att somna just prick klockan halv åtta i sin säng. Gick lika bra klockan nio på en annan plats. 

• Majsan70

De enda rutiner som sker här hemma har varit de barnen själva har skapat som små. I övrigt rättar vi oss till de tider som är ett måste med arbeten o skola o de självvalda aktiviteter som barnen valt. Annars tar vi dagen som den kommer.

• lövet2

Rutiner för småttingar under 1 år - nix. Det har jag inte haft och det har funkat mycket bra.
    Rutiner för större barn - tja. Vissa rutiner vid läggning (tandborste och saga) och en fast läggtid när de varit så stora att de haft tider att passa på morgnarna. Fasta mattider har vi också alltid haft för alla som ätit familjens mat (dvs inte barn som ammats och ätit barnmat).

Andra rutiner kommer jag inte på att vi känt något behov av.

• YokohamaNr2
    Duckan skrev 2012-02-13 10:48:51 följande:
    Rutiner och rutiner, jo men klart vi har det, men vi har inga problem med att kasta om en dag helt om det är så.
    Tex så var det inget måste för Siri som bebis att somna just prick klockan halv åtta i sin säng. Gick lika bra klockan nio på en annan plats. 
    Precis, de flesta har väl några sorts rutiner, som att man ofta äter runt samma tid, badar och sover ungefär vid samma tid om man är hemma och det är vardag.

Men som duckan skrev så har mina barn inte behövt sova i sina egna sängar vare sig för att sova middag eller på kvällen vilket jag tycker är skönt. Skulle inte vilja vara så inrutad som vissa av mina mammakompisar vars barn var tvugna att sova prick kl 11 i sin egna säng tex. Verkar jobbigt enligt mig
  • Duckan

YokohamaNr2, exakt, skulle inte vija att hela min vardag, mitt liv, styrdes av rutiner på det sättet att jag blir låst.

• KimPossible

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Vi går upp varje dag, går och lägger oss också men tiderna varierar beroende på skola/jobb och på hur barnen själva och vi mår. Vi äter mat varje dag, men inte nödvändigtvis vid samma tidpunkt och inte heller nödvändigtvis samtidigt hela familjen.

Tänderna borstas varje dag, fast nog har det hänt att både vi och barnen hoppat över även det om vi varit iväg på något. Då får man ta lite extra dagen efter. Hm, jag kan inte komma på något mer som vi gör rutinmässigt varje dag, faktiskt.

Vi var nog likadana innan barnen, och har inte ändrat nämnvärt mycket, mer än att tider bl a har styrts lite av jobb och förskola/skola.Rutiner enligt ett strikt schema skulle förmodligen göra så att hela familjen mådde asdåligt, det är inget vi gillar alls. 

Trots detta så är både vi vuxna och barnen glada, nöjda och harmoniska. Konstigt, va'? Glad 

• CallGirl

Det kan ju också vara så att barnens personlighet gör att det inte går att ha rutiner? Tänker på barn som är high need för att ta ett exempel.

Inga rutiner utan vi äter när vi är hungriga och sover när vi är trötta. Då får barnen sina behov tillgodosedda i rätt tid och blir nöjda.

• Mascaraklumpar

Vi har alltid haft rutiner, men de ändrades så klart lite när vi fick barn. T.ex. så åt vi aldrig mellanmål förut, men det gör vi nu eftersom sonen brukar bli hungrig vid 4-tiden, och så satt vi ofta uppe halva natten och pratade och sov halva dagen sedan, men det funkar ju inte så bra när man har småbarn. 

• millie2

kul att höra hur olika man är!
    jag gillar rutiner men ska man iväg är det bara att ändra om eller åka typ innan/efter middagslure

Svar på tråden rutiner i vardagen med barn!