• Natali84

får ingen assistent

Hejsan lite kort om min flicka ,. Helt döv, sitter i rullstol (kan krypa) har ingen fin moterik, utvecklingsstörd ligger som ca 1 år, är 4 1/2 år.  Kan inte äta el drika själv, sondmatas vid behov. Får ep kramp till o från. Måste tittas på hela tiden.
    Vi får inte godkänt en personlig assistent av försäkringskassan. DE skrev så att många 4 åriga behöver också hjälp med att ta på sig äta mm, de var förälda ansvar och därför blev timmarna de tycker hon behöver hjälp med som inte en normal behöver ,för lågt för att få assistent, kom inte ens upp i 20 timmar. DE tyckte 3 timmar i veckan mer än en normal utv barn i samma ålder .. VA??? IDIOTER

23/10,07-Nicole , 22/3,10- Antares , 17/11,11-Sophie
  • Svar på tråden får ingen assistent
  • Skumboll

Har du tagit hjälp av ett assistansbolag (jurist) för att ansöka? De kan oftast trycka på det som är viktigt och vet hur man ska formulera sig!

♥ Simon ♥
  • mojo

Jag blir förbannad på sånt där. försäkringskassan vad tänker de med? Jag jobbar som personlig assistent. hoppas det ordnar sig. ring dom privata assistans företagen som olivia personlig assistans. aom ect. dom kan säkert också hjälpa till.

• Natali84

Tack,,.  någon mer jag ska tänka på?

• grodan 82

prata med din habelitering de kan säkert hjälpa dig jag vet att min hjälper mig med såndana här frågor och de har varit med förr

LYCKA TILL 

• Snöviolen

Nu har jag inga barn som är utvecklingsstörda, men jag måste bara säga är de  helt dumma i huvudet på FK.
    Inte matar man normala 4 åringar och de kan klä på sig själva. Behöver väl hjälp med att knäppa och knyta är väl det enda jag behöver göra med min 4 åring.
    Hoppas du får hjälp ts och får assistent till din dotter.

• Kaosmamma

Min dotter med astma (dock extremt allvarlig sådan) blev beviljad LSS 18h per v när hon precis fyllt två år. Hon är första astmabarnet som vi vet och just med den ringa åldern... Extremt tacksam för öppenhet och förmågan att se utanför boxen hos vår handläggare. Nu ska vi ett steg till som er, till FK med detta då hon är så sjuk och ligger på IVA typ en gång i månaden. Men hört att de är extremt hårda! Men har iaf våra 18h. Men Svårt att hitta folk, har äntligen två fina tjejer som kör varannan helg om varannan.

Låter ju verkligen som ni borde få assistent!

blogg.mama.nu/ceciliasvensson/

• Natali84
    Kaosmamma skrev 2012-02-13 21:55:44 följande:
    Min dotter med astma (dock extremt allvarlig sådan) blev beviljad LSS 18h per v när hon precis fyllt två år. Hon är första astmabarnet som vi vet och just med den ringa åldern... Extremt tacksam för öppenhet och förmågan att se utanför boxen hos vår handläggare. Nu ska vi ett steg till som er, till FK med detta då hon är så sjuk och ligger på IVA typ en gång i månaden. Men hört att de är extremt hårda! Men har iaf våra 18h. Men Svårt att hitta folk, har äntligen två fina tjejer som kör varannan helg om varannan.

Låter ju verkligen som ni borde få assistent!

blogg.mama.nu/ceciliasvensson/
    oj och det är "bara" astma. eller inte bara, du förstår,, hmmm.  Jag får överklaga
  • Kaosmamma
    Natali84 skrev 2012-02-13 23:00:28 följande:
    oj och det är "bara" astma. eller inte bara, du förstår,, hmmm.  Jag får överklaga
    ja, det är "bara" astma, men ritkigt extrem och mer eller mindre livshotande... anfall 1-2 ggr per månad och är typ aldrig bra, äter inte och får så mycket mediciner. Slutade andas och svimmade flera gånger per vecka innan... uppe på nätterna och allt är väldigt extremt. Men som sagt hon är första astmabarnet som får ass via LSS och det är nog mycket för att handläggaren är öppen och visst det är inte vanligt, men ser behovet. Hon blir ju också sjukt påverkad av alla mediciner... så hon är väldigt energikrävande. Jätte go men det är mycket runt henne tyvärr =( så så "bara" är det ju inte... men förstår vad du menar!

Här ser du två små filmer hur hon ser ut i anfall, och som jag skrev ovan.. 1-2 ggr per månad i 3 år nu. Jobb dygnet runt med henne mer eller mindre. Och syret kan strypas på en minut så man måste kolla henne konstant. Har aldrig filmat när det är som värst.. så det du ser är liksom inte det värsta... men illa nog i mina ögon.

http://blogg.mama.nu/ceciliasvensson/2011/12/13/filippa-inlagd-pa-intensiven-iva/

http://blogg.mama.nu/ceciliasvensson/2011/07/04/min-dotter-ar-en-krigarprinsessa/

Tycker absolut du ska överklaga, men får jag fråga... det var kommunen som utredde och beslutade om behovet. Men ni är direkt på FK eller? För de har jag hört är för jäkliga i just detta med assistent. Vi kunde iaf få 18 timmar per vecka, men nu ska vi som sagt också på FK... vi jobbar i skift konstant och sambons jobb blir extremt lidande. Han måste kunna gå ner på vanliga jobbet för att kunna verksamma hemma också. Jag har redan fått sluta mitt jobb men då det aldrig är pauser så kan jag inte ta det dygnet runt jämt... det går liksom inte. Och hjälpen är enbart på helger just nu. Och då är syskonen hemma och man ska ta igen tid med dem.
  • PippiLotta32

Vet vilken kamp det är. :-/ min dotter är 8 år. Cp-skada, grav utvecklingsstörning och epilepsi och dysartri. Vi har fått avslag från fk 2 ggr. Trots att hon behöver hjälp med i stort sett alla grundläggande behov och även hjälp med kommunikationen då hon inte har något talspråk.
    Är så less på dessa idioter att jag snart kräks!

• Natali84
    PippiLotta32 skrev 2012-02-28 08:55:29 följande:
    Vet vilken kamp det är. :-/ min dotter är 8 år. Cp-skada, grav utvecklingsstörning och epilepsi och dysartri. Vi har fått avslag från fk 2 ggr. Trots att hon behöver hjälp med i stort sett alla grundläggande behov och även hjälp med kommunikationen då hon inte har något talspråk.
    Är så less på dessa idioter att jag snart kräks!
    :-O Herregud ... .. det är sjukt ju. ände finns det ungar på 1 år med assistent. vi har flyttat nu så hoppas kanske ett nytt län kan hjälpa?
Svar på tråden får ingen assistent