Keramiker skrev 2012-02-13 21:20:46 följande:
Måste instämma med dig, du som skrev "fasiken vad bra skrivet" för det tycker jag också. Du anar inte vilken ångest jag kan få för småsaker, ångest som inte står i propotion till det jag har ångest för. Blir så förbannad på mig själv ibland och att jag inte kan riktigt njuta av livet och av situationen jag befinner mig i för alla störiga tank. ar. Har med mig oron sedan jag var liten och bodde hemma och allt skulle va ett hemlighetsmakeri och man fick inte berätta saker för utomstående, därav mitt katastroftänkande. Du har hjälpt mig jättemycket. Tack!
/Dorothea

Det finns massa med olika tankar du kan börja fundera på istället:
- De som pratar illa om dig vid ett ev missfall, slopa de människorna ur ditt liv. Vad är de att ha?
- MÅNGA graviditeter slutar i missfall, det är "normalt". (Kan man uttrycka sig så?)
- Stress, vilket du utsätter dig för vid oro, KAN påverka resultatet. Slappna av. Blir det missfall så blir det, du kommer inte kunna göra något åt det, oavsett om du oroar dig grön eller inte.
- Var "glad" för att du får ett missfall, det bevisar ju att du slapp sköta det.
- Var glad över att din kropp fungerar som den ska och är medveten om att det har blivit galet och att naturen gjorde det åt dig! Vem vet, i v25 kanske du hade blivit tvungen av avsluta graviditeten medvetet på grund av för stora fel hos fostret.
- Var glad att naturen skötte det ÅT dig. Kanske hade du fött fram ett barn som sedan hade dött dygnet efter? På grund av grava fel som missats på UL, och som ändå inte hade kunnat bli bra i slutändan.
- Skatta dig själv som "bortskämd" vid ett missfall, du slapp göra något alls! Naturen gjorde det ÅT dig. Kan det bli smidigare, realistiskt sett?
Ja, det låter ju helt puckat att läsa det i text, men jag har börjat tänka i de banorna och jag är såhär i efterhand otroligt glad över att naturen gjorde jobbet åt mig, att jag slapp tvingas avbryta medvetet. (Nu fick jag ju göra det på sätt och vis, för jag fick tabletter som hjälpte allt ut, men bebis var ju redan död, så vad fanns där att göra?) Men egentligen så slapp jag ju lägga mig i genom att fatta massa beslut.
Förstår du över huvudtaget vart jag vill komma?
Jag köpte bebiskläder, berättade för alla, gjorde namnlistor, räknade ut BF flera ggr, planerade rummet osv osv i V4 - 5. Jag hade inte en tanke på att det skulle sluta illa, jag är ju ung o frisk, och min man också.
Men det slutade illa ändå. Och det hade slutat illa om jag hade oroat mig och brytt mig om vad folk tyckte också.
Oavsett så har naturen sin gång och med det INTE sagt att det är lätt att acceptera faktum. Jag har fortfarande inte accepterat mitt MA och kommer nog aldrig göra det. MEN det "enda" vi gick miste om var den fysiska bebiskroppen, men själen kommer komma till oss när den är redo! Det kommer vara samma "bebis" (själ) nästa gång, men i en annan skepnad.
Gläds åt att du är gravid!!! Det finns de som inte kan bli gravida. Det finns säkert de kvinnor som hade gjort allt för att bara få testa positivt, för det finns de som faktiskt inte kan bli gravida. Varken med sin partner eller med någon annan. Du kan bli gravid kvinna!! Slutar det här olyckligt så finns det många fler chanser!
Bara ta hand om dig och tänk inte på något annat än att ni ska få en bebis!!
För, NI SKA HA BEBIS!!