Business casual - ge mig exempel:)
Jag studerar till civilekonom och om jag ska få några jobb inser jag att jag måste köpa en ny garderob. Ge mig gärna exempel här i tråden på hur man kan kombinera olika plagg så att det blir business casual.
Jag studerar till civilekonom och om jag ska få några jobb inser jag att jag måste köpa en ny garderob. Ge mig gärna exempel här i tråden på hur man kan kombinera olika plagg så att det blir business casual.
Det beror ju helt på vilken typ av arbetsplats du hamnar på, generellt så tror jag bilden av vad man "ska" ha är mycket striktare än vad som verkligen används. Är själv ekonom och jobbar som konsult och hos oss finns alla stilar från jeans och t-shirt till kostym beroende på vad just den personen trivs i. När jag kommer till nya kunder brukar jag ha typ snygga jeans och skjorta eller kjol/svarta byxor med enklare top. Då är jag sällan varken över- eller underklädd. Fast nu när modet har färggranna byxor brukar jag ha chinos i glada färger. Du kan kolla på mq, i princip alla kläder som finns där passar bra.
Skulle direkt avråda från jeans, t-shirts och färglada chinos för en en nyexad som ska ut i arbetslivet. Det är en hård konkurrens och onödigt att låta det yttre bli till en konkurrens-nackdel. Har kollegor som halvt på skämt säger att de inte anställer någon som inte bär armbandsur.
Det är inget problem att vara överklädd i arbetslivet, däremot kan det vara till nackdel att springa runt fritidsklädd. Varför chansa?
Men det är ju ofta skillnad på de kläder man bär på intervjun och vad man bär varje dag på kontoret. Där får man ju se vad kollegerna har och anpassa sig efter det. Och man kan absolut vara överklädd. Hos många av mina kunder så uppskattas det inte att det kommer en kostymklädd person och berättar hur man gör utan de vill ha någon på samma nivå.
Ni får gärna lägga in förslag på kläder man kan kombinera för en kvinna
Vart bor du någonstans? Jag skulle tipsa dig att gå till en butik som du vet som säljer business & casual och få råd. Prova några outfits, men jag måste hålla med. Undvik jeans och färgglada chinos i början. Man kan piffa upp mycket med en färgglad sjal eller smycken.
Eller surfa på webbutiker som säljer det. Som Tiger of Sweden eller Gillblads i Göteborg.
Titta på inspirationsbilder från olika webbutiker och tidningar.