• Sophiebysophie

Vi ska på våran första visning av radhus/bostadsrätt tips o råd tack!

Hej!

Vi ska på våran första visning snart av ett radhus som är en bostadsrätt, av bilderna att dömma så är vi väldigt intresserade, men har ju hört att bilder kan luras rejält. Så självklart får vi ju bilda oss en uppfattning när vi kommer dit.

Vad är det man bör tänka på när man går på visning? Jag har läst att man absolut inte ska avslöja för mkt om sig själv till mäklaren, alltså vad för ekonomiskt "tak" man har och när man eventuellt kan flytta in osv. Stämmer det?

Allt är renoverat o fint, det är dessutom byggt 1991, så inte jätte gammalt.
    Dock är badrummen inte gjorda något på sen det byggdes. Det är plastmatta i båda två på golv o väggar, alltså inte kakel. Vad bör man tänka på där? Behöver man kanske besiktiga badrummen för att kolla efter mögel?
    Vad jag har läst mig till så sköter bostadsrättsföreningen utsidan och luftvärmepumpen och vattnet. Insidan är helt vårat eget ansvar. Därför jag tänkte på besiktning om eventuella fuktskador i badrummen.. Eller räcker det för oss att titta, känna o lukta?

Vi har en bekants bekant som är styrelseledamot i föreningen, så sen om vi är intresserade o vill gå vidare ska vi ringa den personen och får lite mer information, har läst mig till att man ska kolla upp föreningens ekonomi osv.

Sen har vi en bekant som bor i området (men inte i föreningen) som säger att dom radhusen brukar ligga på 50 000 kr mindre än vad utropspriset är nu, kan man med o lägga ett lägre bud än utgångspriset till att börja med?
    Det som dom gjort för att eventuellt höja värdet i lägenheten är ny spis (dock en med "gamla" plattor" på), kyl, frys o tvättmaskin, samt nya laminat golv i hela lägenheten. Men vitvarorna vad vi har sett på bilderna, är av "enklare" sort och inga fancy grejer.
    Dom har heller ingen riktig altan, som dom andra radhusen har, utan bara lite plattor på baksidan.
    Men annars är den fräsh och fin.

Jag vill gärna suga åt mig av era erfarenheter och kunskap om att gå på visning, vad man ska kolla efter? Vad man ska ställa för frågor? Vad man inte ska avslöja..

Tacksam för råd o tips!

• Svar på tråden Vi ska på våran första visning av radhus/bostadsrätt tips o råd tack!
  • Nemi76

Här hittar du lite information om lagar och regler kring köp och ägande av bostadsrätt, besiktning osv.
    http://www.omboende.se/sv/Kopa1/Kopa-bostadsratt-/

Annars när det gäller taktik osv ska du såklart inte avslöja lånetak för mäklaren, även om hen är opartisk. Mäklaren behöver inte veta helt enkelt. När man kan flytta in kan ibland vara en fördel och något man kan avslöja om man tror att det ger en fördel. Väljer säljaren mellan två köpare och köpare 1 kan flytta in direkt (och säljaren vill flytta ut direkt) medan köpare 2 inte kan flytta in förrän om ca 3 månader så ligger ju köpare 1 bättre till oftast.  

Föreningens ekonomi bör ni självklart kolla upp. Bud under utgångsbudet är fritt att lägga, jag har sett och varit med om många fall där buden börjat en bra bit under utgångspriset. Men det beror såklart på var man bor osv.   

• Kjell2

Viktigaste första frågan ni måste ställa er efter en runda i huset: "Vill ni bo här?" Om nej, tacka och gå er väg.

Ni kan berätta det mesta för mäklaren förutom maxbud och om ni är desperata på något sätt. Är ni intresserade så säg det.

Blir ni rikgt intresserade så kolla förenings årsredovinings, realismen i driftkostnaden, gå på minst en visning till vid annan tidpunkt ljus/mörkt.

Börjar det närma sig affär så kommer frågan om besiktning upp. Andra saker som kan vara bra att kolla upp är parkering, förråd, skola/dagis, komunal transport, barnvänligt område, affärer, möjlighet att bygga altan mm.

• Jojje08

Sådant som ommålning, tapeter, vitvaror och även t ex altan kan man ju ändra på efter hand, utan att det behöver kosta en förmögenhet. Men sådant som läget: norrsluttning dit solen sälla når? Nära väg eller annat som stör? Insyn? Ev kommande byggen nära inpå? Är svårare att ändra på!

• elsewhere

Vi köpte nyligen vårt första radhus och vi inser ju att vi inte hade mycket koll på vad man borde titta efter. Nu har ju inga stora problem visat sig, men vi sitter i ett radhus med en baksida som vetter för mycket år norr, väggar HELT utan isolering/ljudisolering, ett fönster som är svårt att stänga och lite annat sådär. Måste ta in en elektriker som kopplar om dumheter som de förra ägarna har gjort, bland annat i tvättstugan (tumlare/tvätt kopplat direkt i vägguttaget, så när man kör båda samtidigt går proppen på undervåningen). Vi måste riva väggen mellan gästrummet och sovrummet (och mellan andra rum också på övervåningen ifall man vill ha något av dom som sovrum) för det är löjligt lyhört, kommer aldrig kunna ha tex ett barn som bor därinne för alla kommer störa sig på varandra. Måste lägga om parketten på undervåningen för den är sliten, etc etc. Titta på fönster och att dom är hela och täta, att byta såna är varken kul eller billigt (vet dock inte pm det faller på föreningen eller ägaren) men lite sånt. Vi har också en altan som antagligen kommer behöva göras om om inte alltför många år för dom har byggt den dåligt, med ändträet i täta fuktbevarande lägen, så det måste vi ta i akt också. Titta på saker som verkar dyra och jobbiga att byta ut, dörrar, fönster, stora golvytor, badrumsinredningar. Bedöm vad du tycker att du vill göra. Vi har rivit all tapet på hela undervåningen och gjort om all spackling och lister och hela rasket, för vi vill ha det på ett visst sätt och de förra ägarna hade inte alls samma ide :) Lycka till och hoppas att ni blir nöjda med ert nya boende :)

Svar på tråden Vi ska på våran första visning av radhus/bostadsrätt tips o råd tack!