• Krila

Halti/Nosgrimma. Hur få hunden att acceptera?

Jag har en staffhane som när jag inte kan ha full fokus på honom gärna får väldigt bråttom och rycker och drar i kopplet för att komma till ett träd eller en sten som verkar intressant. Dvs när jag har barnen med ut osv. Jag har ont i mina armbågar och har provat både Baggen elastiskt koppel och hundförarbälte. Med bältet drar han bara ännu mer och kopplet är ju bara elastiskt vid hadtaget så det ger ingen effekt om man håller kopplet kortare.

Har provat nosgrimma men han försöker slita av den med framtassarna och rev sig själv i ansiktet. Antidragsele gillar jag inte alls.

Så hur ska jag få honom att acceptera nosgrimman? En tanke var att sätta på den innan han får mat, för jag tror garanterat att han kan tänka sig att skita i den medans han äter för mat är liver enligt honom=P

Andra tips mottages tacksamt!

(Självklart tränar jag att han inte ska dra när jag har möjlighet, men som sagt så gör han lite som han vill när jag inte kan vara superkonsikvent osv)

• Svar på tråden Halti/Nosgrimma. Hur få hunden att acceptera?
  • U never saw me
    Chianti skrev 2012-02-17 15:22:53 följande:
    Det där Åh alla hundar bryter ryggen om de ens måste vara i samma rum som en Halti börjar bli så tröttsamt. Och alla Haltimotståndare V-E-T att veterinärklinikerna är fulla av skadade och lidande hundar.

Men om det vore så så skulle Halti blivit stämd i parti och minut i både Sverige och andra länder. Företaget skulle konkat för många år sen med tanke på de otaliga antalet skadestånd de varit skyldiga att betala till hundägare. Men så är det ju inte.

Och vi som testat Halti vet ju att hundarna inte ens svimmar av smärtan när de bär den. Fast det är ju förstås bara för att vi är så okunniga som vi inte märker det livslånga lidande våra hundar tvingas genomlida. Tomte
    Tror inte att någon har påstått att veterinärkliniken får in massor av halti-skadade hundar. Det är väl allmänt känt att hundar kan gå runt med mycket smärtor utan att ägaren ens märker något.
  • Mars12

Använder nosgrimma på min hund och det är en vanesak för dom. Min försökte slå av sig den med framtassarna till en början.. Fick börja om lite. Använd den väldigt korta perioder..när man ser att den ska börja "ta av sig den" så uppkalla på uppmärksamhet..jag hade några leversnittar till en början. Tog ca: 2dagar att vänja honom..

• Chianti
    U never saw me skrev 2012-02-17 16:07:49 följande:
    Tror inte att någon har påstått att veterinärkliniken får in massor av halti-skadade hundar. Det är väl allmänt känt att hundar kan gå runt med mycket smärtor utan att ägaren ens märker något.
    Å där kom den, ja. Skål

Om inte veterinärkliniker är fulla av skadade hundar så beror det på att hundägarna inte märker att hundarna lider. Det beror INTE på att det faktiskt inte finns en massa skadade hundar. Jorå såatte...
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Krila
    Mars12 skrev 2012-02-17 16:13:59 följande:
    Använder nosgrimma på min hund och det är en vanesak för dom. Min försökte slå av sig den med framtassarna till en början.. Fick börja om lite. Använd den väldigt korta perioder..när man ser att den ska börja "ta av sig den" så uppkalla på uppmärksamhet..jag hade några leversnittar till en början. Tog ca: 2dagar att vänja honom..
    Tack!=)
  • U never saw me
    Chianti skrev 2012-02-17 16:26:42 följande:
    Å där kom den, ja. Skål

Om inte veterinärkliniker är fulla av skadade hundar så beror det på att hundägarna inte märker att hundarna lider. Det beror INTE på att det faktiskt inte finns en massa skadade hundar. Jorå såatte...
    www.sagnej.n.nu/arethoresen

www.sagnej.n.nu/fakta

"Av 350 hundar hade 78% problem med nacken utan att hundägarna var medvetna om det"

Det handlar visserligen om hundar med halsband, men poängen var att visa att det är vanligt att hundar har problem utan att ägaren vet. Ett halsband är trots allt skonsammare än en halti, och orsakar trots det mycket besvär hos hundarna. Surprise!

Läs Anders Hallgrens bok om ryggproblem hos hund.
  • Mars12

Blir ju ett betydligt större tryck i nacke av ett halsband då hunden blir betydligt starkare och rycket blir större.
    Sen ska man veta att man inte ska korrigera hunden i en nosgrimma.. Det gäller att ta reda på info innan man använder grejer.
    Likaså när det gäller allt annat med, finns många skräckexempel på folk..." men så gör Caesar milan"

man kan ju inte åka till veterinären 1gång/v för att kolla om hunden har ont..när den inte uppvisar några symptom. Tror inte att de bara gäller nacke o rygg..finns många hundar som går runt med tandvärk, ledvärk, etc som man inte märker av... Hur ska vi få bort detta? Sluta avla fram hundar?

• Chianti
    U never saw me skrev 2012-02-17 16:38:00 följande:
    www.sagnej.n.nu/arethoresen

www.sagnej.n.nu/fakta

"Av 350 hundar hade 78% problem med nacken utan att hundägarna var medvetna om det"

Det handlar visserligen om hundar med halsband, men poängen var att visa att det är vanligt att hundar har problem utan att ägaren vet. Ett halsband är trots allt skonsammare än en halti, och orsakar trots det mycket besvär hos hundarna. Surprise!

Läs Anders Hallgrens bok om ryggproblem hos hund.
    Eh va?? Så att det finns hundar med skador ägaren inte känner till så bevisar det att Halti ger skador? Vill du utveckla det?

Vad gäller Anders Hallgren kanske jag kan fråga honom själv istället nästa gång jag träffar honom? Vad vill du att jag ska fråga?
  • U never saw me
    Chianti skrev 2012-02-17 16:53:37 följande:
    Eh va?? Så att det finns hundar med skador ägaren inte känner till så bevisar det att Halti ger skador? Vill du utveckla det?

Vad gäller Anders Hallgren kanske jag kan fråga honom själv istället nästa gång jag träffar honom? Vad vill du att jag ska fråga?
    Du ifrågasatte att det var vanligt med haltiskador och använde argumentet att inte många sökt vård för det hos veterinären. Det var det argumentet jag bemötte. Jag har varken tid eller lust att leta statistik för att övertyga dig.

Sen är det bara patetiskt att köra såna diskussionsmetoder som du gör. Du får inga extra poäng ifall du känner Anders Hallgren personligen så vad är det du vill komma fram till med det? Jag rekommenderade boken för att jag tycker att den är bra. Inte för att hans namn är någon status-symbol att vifta runt med.
  • Marie1983

Tänker mig att korta stunder med mycket uppmuntran o någon godbit kan bygga upp vovvens acceptans av Haltin?

Har själv 2 vovvar varav den ena trots att vi varit superkonsekventa under varje minut av varenda promenad i över 2 år fortsätter att dra i kopplet emellanåt. Just som du beskriver, när något intressant dyker upp så tappar hon fokuset och rycker iväg. Hon skäms efteråt när hon kommer på att hon "glömt bort sig" igen, ilket ju bevisar att hon vet hur hon ska uppföra sig men hennes impulser tar över. Vi tränar ännu, men har även på antidragsele vilken gör att hon slutat slita i kopplet på det sättet. Jag började få inflammationer i händer och handleder så det var dags att ta till hjälpmedel, nu är prommisarna så mycket trevligare! Tycker inte alls du gör fel i att prova Haltin.

• Chianti
    U never saw me skrev 2012-02-17 17:04:29 följande:
    Du ifrågasatte att det var vanligt med haltiskador och använde argumentet att inte många sökt vård för det hos veterinären. Det var det argumentet jag bemötte. Jag har varken tid eller lust att leta statistik för att övertyga dig.
    Nej jag förstår att du varken har tid eller lust att hitta statistik. Utan att ha sökt själv så är jag övertygad om att den statistik du kan finna som är relevant eller trovärdig inte stödjer era hittepåargument. Det skulle få vem som helst att tappa lusten.
    U never saw me skrev 2012-02-17 17:04:29 följande:
    Sen är det bara patetiskt att köra såna diskussionsmetoder som du gör. Du får inga extra poäng ifall du känner Anders Hallgren personligen så vad är det du vill komma fram till med det? Jag rekommenderade boken för att jag tycker att den är bra. Inte för att hans namn är någon status-symbol att vifta runt med.
    Jag känner honom inte. Träffar honom i större sällskap på event någon eller några gånger årligen och har fått en agressiv och otrygg omplaceringshund förmedlad av honom.

Men jag undrar fortfarande vad du vill att jag ska lära av honom om Haltigrimma. Det får du gärna berätta för mig. Om det inte är så att du tappat lusten även för det? Inte så roligt längre kanske?
  • Krila
    Marie1983 skrev 2012-02-17 17:04:45 följande:
    Tänker mig att korta stunder med mycket uppmuntran o någon godbit kan bygga upp vovvens acceptans av Haltin?
    Har själv 2 vovvar varav den ena trots att vi varit superkonsekventa under varje minut av varenda promenad i över 2 år fortsätter att dra i kopplet emellanåt. Just som du beskriver, när något intressant dyker upp så tappar hon fokuset och rycker iväg. Hon skäms efteråt när hon kommer på att hon "glömt bort sig" igen, ilket ju bevisar att hon vet hur hon ska uppföra sig men hennes impulser tar över. Vi tränar ännu, men har även på antidragsele vilken gör att hon slutat slita i kopplet på det sättet. Jag började få inflammationer i händer och handleder så det var dags att ta till hjälpmedel, nu är prommisarna så mycket trevligare! Tycker inte alls du gör fel i att prova Haltin.
    Tack för svar!
  • U never saw me
    Chianti skrev 2012-02-17 17:12:25 följande:
    Nej jag förstår att du varken har tid eller lust att hitta statistik. Utan att ha sökt själv så är jag övertygad om att den statistik du kan finna som är relevant eller trovärdig inte stödjer era hittepåargument. Det skulle få vem som helst att tappa lusten.

Jag känner honom inte. Träffar honom i större sällskap på event någon eller några gånger årligen och har fått en agressiv och otrygg omplaceringshund förmedlad av honom.

Men jag undrar fortfarande vad du vill att jag ska lära av honom om Haltigrimma. Det får du gärna berätta för mig. Om det inte är så att du tappat lusten även för det? Inte så roligt längre kanske?
    Fortfarande så var hela det inlägget ett svar på det du skrev. Du skrev

" Å där kom den, ja. Skål

Om inte veterinärkliniker är fulla av skadade hundar så beror det på att hundägarna inte märker att hundarna lider. Det beror INTE på att det faktiskt inte finns en massa skadade hundar. Jorå såatte..."

Det jag ville få fram är att man inte kan uttala sig om hur många nackskadade hundar det finns baserat på att inte många söker veterinärvård för nack-skadorna. Länkarna och boken tar upp ämnet nackskador, och problematiken med att ägarna inte vet när hunden har skador och därmed inte söker vård. Slutsatsen blir alltså: många hundar har nackproblem men får ej komma till veterinär eftersom ägaren inte förstår att hunden har ont. Så hur kan du veta att halti INTE orsakar skador, baserat på antal veterinärbesök när som sagt de flesta ägarna inte märker att hunden har fått skadorna? Var jag tydlig nog för dig nu? Om inte så får vi väl leva med att vi inte förstår varann.
  • GrodanHopp
    Krila skrev 2012-02-17 14:49:44 följande:
    Men nu kan jag inte det eftersom jag har barn att hålla reda på med.

Men då kanske du inte ska ha hund just nu alt en lättare ras?

Dessutom så bör du vara medveten om att staffar har oerhörd hög smärttröskel och kan utså oerhörd smärta innan de visar de. Så att du skulle se om hunden har ont av haltin är inte troligt.
  • Mars12

Att just staffar har hög smörttröskel är skitsnack... Det är från hund till hund.

• glödlampan

Nu har jag inte läst hela tråden men jag förstår att det blivit en debatt angående nosgrimman. Jag har absolut inget mot nosgrimma sålänge den används med sunt förnuft. Hunden kan inte skadas i den sålänge man inte rycker och sliter i det. Sen kan hunden lära sig dra även med en nosgrimma och det är inte bra, så se det mer som ett träningsredskap och övergå sen till halsband eller sele.

Försök inte vänja han vid nosgrimma inomhus, ta på den och gå sen direkt ut, när han försöker dra av den med framtassarna locka bara på han och beröm när han går normalt, snart glömmer han den för det är mycket roligare ute än inne.  

• Melan

Hjälpmedel är till för att hjälpa så klart man ska använda det. Jag använde nosgrimma på min vovve, och han skötte sig jätte fint tills vi började med vanligt halsband igen. SÅ börjar du med nosgrimma kanske det blir så att du alltid får ha den.

Jag använder en kedja nu. Fungerar super bra som "säkerhetsåtgärd" om något skulle hända. Han går inte fot, men han drar inte heller och så mycket mer än det vet jag inte om man ska förvänta sig av en hund som knappt har gått i koppel innan 5 års ålder. Kommer det en annan hund, en hare eller liknande då är det väldigt intressant och han blir impulsiv. Fördelen med honom är att han inte är aggressiv. 

Vi körde det där att man stannar om hunden drar och fortsätter inte förens han tar kontakt eller gått tillbaka till fot. Så numera behöver man bara stanna till och kopplet blir lite spänt så stannar han och går tillbaka till mig.

Enligt mig är han en perfekt hund och det är huvudsaken. Vem vill ha en hund som inte har någon egen vilja? 

• Krila
    GrodanHopp skrev 2012-02-17 17:54:04 följande:
    Men då kanske du inte ska ha hund just nu alt en lättare ras?
    Dessutom så bör du vara medveten om att staffar har oerhörd hög smärttröskel och kan utså oerhörd smärta innan de visar de. Så att du skulle se om hunden har ont av haltin är inte troligt.
    Jag tänkte inte göra mig av med hunden pga att han drar i kopplet!
    Jag har haft flera staffar i mitt liv och det där är väldigt individuellt. Hunden jag har nu har inte speciellt hög smärttröskel.

Därimot så är han väldigt envis! Mina andra staffar har varit väldigt lättränade och förarveka. Har knappt behövt höja rösten för att dom ska reagera. Han jag har nu skiter blankt i om jag skulle stå och vråla som en galning.

Jag HAR tränat och det funkar okej sålänge jag är superkonsikvent. Men såfort jag släpper lite på reglerna så bryter han mot dom so ofta det bara går typ.
Svar på tråden Halti/Nosgrimma. Hur få hunden att acceptera?