• Kalasbraigt

Jag har grönaktigt hår, troligtvis av järnrör i fastigheten, vad göra?

Var hos min frisör och skulle färga håret. Hon tyckte mitt hår blivit grönaktigt, mer slitet, osv. Hon kom fram till att efter min flytt fått mer grönaktigt hår. Det kunde bero på att jag har järnrör som släpper mycket järn. Vad gör jag åt saken, nån som har tips? Är mörkblond.

(Frisören visste inte)

• Svar på tråden Jag har grönaktigt hår, troligtvis av järnrör i fastigheten, vad göra?
  • Emmeliina

Färga håret mörkt istället för blont? Klor gör också blonderat hår grönt.

Nicole 110322 <3
  • Themis

Reality check:

Sedan när blir järn grönt när det oxideras, menar hon? Har du sett några grönrostiga cyklar?

Det är koppar som ger det gröna, äldre vattenledningsrör är av koppar och det kan fällas ut om bruksvattnet är surt. I nyare dragningar är rören av plastmaterial eller så kan de även vara avså kallat segjärn.

Gå till affärens kryddhylla och köp askorbinsyra (alltså vanligt c-vitamin) och gör inpackning på håret med det.
    Ett glas ljummet vatten till  två teskedar askorbinsyra.

Syran kan reagera med metallresterna och ta bort det gröna.

Man kan bli grönhårig av kloret i simhallen också men jag antar att det inte är det?

If I'm reasonably nice, assume that you're reasonably intelligent. (Most of the time)
  • hoppipannkakan

Kleta ketschup i det

• mfe

blanda ketchup och schampoo!
    enda som funkar!
    (nej, jag skojar inte med dig!!)

• Themis
    hoppipannkakan skrev 2012-02-14 17:30:00 följande:
    Kleta ketschup i det
    Det kan man också göra, men askorbinsyra är betydligt mindre äckligt.
    If I'm reasonably nice, assume that you're reasonably intelligent. (Most of the time)
  • hoppipannkakan
    hoppipannkakan skrev 2012-02-14 17:30:00 följande:
    Kleta ketschup i det
    Jag kan ju inte stava...
  • hoppipannkakan
    Themis skrev 2012-02-14 17:30:43 följande:
    Det kan man också göra, men askorbinsyra är betydligt mindre äckligt.
    Hörre! Ketchup är gott! Flört
  • Themis
    hoppipannkakan skrev 2012-02-14 17:31:15 följande:
    Hörre! Ketchup är gott! Flört
    Jamen inte i håret va? Eller hur käkar du?
Svar på tråden Jag har grönaktigt hår, troligtvis av järnrör i fastigheten, vad göra?