• Kalasbraigt

Jag har grönaktigt hår, troligtvis av järnrör i fastigheten, vad göra?

Var hos min frisör och skulle färga håret. Hon tyckte mitt hår blivit grönaktigt, mer slitet, osv. Hon kom fram till att efter min flytt fått mer grönaktigt hår. Det kunde bero på att jag har järnrör som släpper mycket järn. Vad gör jag åt saken, nån som har tips? Är mörkblond.

(Frisören visste inte)

• Svar på tråden Jag har grönaktigt hår, troligtvis av järnrör i fastigheten, vad göra?
  • Themis
    ulbe skrev 2012-02-14 17:32:23 följande:
    Testat med silverschampoo?
    Och varför betala för det när lösningen finns i kryddhyllan?
    If I'm reasonably nice, assume that you're reasonably intelligent. (Most of the time)
  • hoppipannkakan
    ulbe skrev 2012-02-14 17:32:23 följande:
    Testat med silverschampoo?
    Det kommer nog inte att funka, för att få bort det gröna måste man tillföra röda pigment.
    Themis skrev 2012-02-14 17:31:57 följande:
    Jamen inte i håret va? Eller hur käkar du?
     Haha! Nä, men det funkar som en räddare i nöden :)
  • Kalasbraigt
    Themis skrev 2012-02-14 17:27:44 följande:
    Reality check:

Sedan när blir järn grönt när det oxideras, menar hon? Har du sett några grönrostiga cyklar?

Det är koppar som ger det gröna, äldre vattenledningsrör är av koppar och det kan fällas ut om bruksvattnet är surt. I nyare dragningar är rören av plastmaterial eller så kan de även vara avså kallat segjärn.

Gå till affärens kryddhylla och köp askorbinsyra (alltså vanligt c-vitamin) och gör inpackning på håret med det.
    Ett glas ljummet vatten till  två teskedar askorbinsyra.

Syran kan reagera med metallresterna och ta bort det gröna.

Man kan bli grönhårig av kloret i simhallen också men jag antar att det inte är det?
    Men åh vilket bra tips. Det är nog koppar jag menar, blandade ihop det. Askorbinsyra alltså...
  • LMT

Vart i landet bor du? Här nere i Malmö har det stått en del om det i tidningen många som fått grönt hår pga vattnet och ledningarna.

• Lillafinajag

Jag föreslår med silverschampo! Väl värt pengarna och du slipper lukta ketchup!

• Mullan

Mitt hår var jättegrönt efter en vecka i Bulgarien med badande i poolen hela dagarna. Det enda som hjälpte mig var ketchup, tog ketchup i torrt hår lät verka i 5-10 min sen gick jag och duschade. Tvättade med schampoo och balsam. Håret var bra efter det. Kan tillägga att silverschampo inte hjälpte mig det minsta. Men det beror kanske på hur grönt håret är:)

• Kalasbraigt

Fräter det inte på håret?

• Psyke

Vattenfilter hjälpte min bekant som har hög halt av järn i vattnet i hennes stuga på landet. Hon har ett filter till dricksvattnet och sköljer schampoo med filtrerat vatten.

• Adamama

Har samma problem. Min erfarenhet är att alla metoder för att rena håret sliter på håret. Har man problem i fastigheten med att man får grönt hår, består det tills man gör något åt roten till problemet - dvs vattnet.

Sedan kan silverschampoo och så underlätta för stunden, men som sagt det är ju en kortsiktig lösning. Färga funkar också, men det sliter ju också på håret. Plus att jag gärna vill ha mitt ljusa hår.

Jag märker också att är mitt hår solblekt/riktigt ljust och lite slitet blir det mer missfärgat än om det är nyklippt och fräscht.

Nu har vi i alla fall köpt ett filter som ska rena vattnet, så senaste färgningen var den sista.

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
Svar på tråden Jag har grönaktigt hår, troligtvis av järnrör i fastigheten, vad göra?