• Knasiga morsan

Kräks pga febern eller kan magsjuka te sig så här??

Jag tycker mig vara rätt insatt i sjukdomar och så vidare, men i detta läget blir jag inte riktigt klok.
    Därför vänder jag mig till er här inne som vet

Sonen är 1½ år gammal. Åkte iväg till dagis imorse. Pigg och glad. Åt glatt frukost. Ville sedan vila på förmiddagen, vaknar och gråter och sedan kräks han upp hela frukosten. ca 10:30
    Hämtar honom, går promenad hem. Hemma vilar han en stund, sedan är han pigg och ska babbla på och han vill leka och sedan vara i soffan lite o titta tv. Tar tempen 39,7 !!

Han får i sig välling sedan vid 14, med god aptit. Sedan lite lite gröt vid 15:15 och lite saft.
    Glad och någorlunda allert efteråt trots sina 39 grader i feber.

Vilar mellan 16-18:30

Sedan vid 19:30 kräks han ner hela sängen, mest vätska liksom. Typ att han tömde magen då (?) och tempen visade nu 39,9

Sedan i med mer ipren + alvedon.
    Vid 22 somnade han och sover sedan dess i lugn och ro. Inte kräkts mer

Bajsat en gång idag,  

Är detta typisk magsjuka eller kan det vara så att kräkningarna beror på hans höga feber?                   

• Svar på tråden Kräks pga febern eller kan magsjuka te sig så här??
  • lövet2

Det är väldigt vanligt att småbarn kräks av feber. Vissa är ännu känsligare och kräks av minsta lilla förkylningsvirus. På din beskrivning låter det mer som feberkräkningar än som magsjuka.

• Puma87

Låter som min dotter kan bli när hon får hög feber, jag skulle dock räkna det som magsjuka för säkerhets skull och hålla stenhårt på 48h regeln

Kitty 081003
  • Knasiga morsan

Okej ja tack för ditt svar

Min uppfattning av magsjuka/vinterkräksjuka är att det kräks mer än 2-4 ggr på en hel dag och att det även kommer åt andra hållet..

Men oavsett är det ju synd om sonen att han är dålig. Men man vill ändå på något vis veta (nojjig som man är över sjukdomar=   

• Knasiga morsan
    Puma87 skrev 2012-02-14 23:19:41 följande:
    Låter som min dotter kan bli när hon får hög feber, jag skulle dock räkna det som magsjuka för säkerhets skull och hålla stenhårt på 48h regeln
    Ja herregud, det blir ju ingen förskola förrän nästa vecka på grund av en himla massa saker. 48h regeln kör jag ju oavsett när det gäller kräkningar. Så denna veckan blir det ingen förskola. måndag o tisdag nästa vecka har fsk stängt och sedan onsdagen är det bvc-besök så det är lugnt på den fronten..  
  • Puma87
    Knasiga morsan skrev 2012-02-14 23:20:11 följande:
    Okej ja tack för ditt svar

Min uppfattning av magsjuka/vinterkräksjuka är att det kräks mer än 2-4 ggr på en hel dag och att det även kommer åt andra hållet..

Men oavsett är det ju synd om sonen att han är dålig. Men man vill ändå på något vis veta (nojjig som man är över sjukdomar=   
    Min dotter har varit magsjuk men enbart haft det där bak så att säga. Fick byta ca 20st bajsblöjor om dagen. Så det kan arta sig på många sätt och vis.

Jag själv blir aldrig dålig i magen när jag blir magsjuk.
    Kitty 081003
  • Elvis Mamma

Tycker det låter som magsjuka, speciellt eftersom han spytt två gånger. Min son har många gånger haft hög feber, över 40 grader men bara spytt dom gånger de varit magsjuka

• hejsvej

Vår son kräks väldigt lätt just när febern stiger. Sedan när den håller sig jämt och när den går nedåt så har har aldrig kräkts. Men just när den är på uppgång (fort) så kan han bli väldigt dålig och kräkas rätt rejält. Flera gånger har vi trott att det varit magsjuka på gång men så visar det sig vara något vanligt febervirus istället. Men samtidigt har man ju hört om vissa med magsjuka som bara kräks några få gånger också. Så säker kan man ju inte vara :-S

• Knasiga morsan

Nej jag börjar förstå att man inte kan vara säker utan att magsjuka kan te sig då på olika sätt. DÅ är ju detta en mycket lindrig variant isf han har åkt på.

Han kräktes sista gången igår som sagt vid 19:30 snåret. Sedan har han sovit hela natten i lugn och ro utan någon olycka. Tittade till honom nu, och han sover så himla gott så. (bara jag som sovit som en kratta då man lyssnat efter ljud hela tiden Tyst)

vi får se hur dagen artar sig här, men tack för era svar!    

• thegoddess

Feber är ingen sjukdom så större chans att han har feber pga magsjuka.
    Feber är kroppens försvar mot virus

• Flickan och kråkan

Vår äldsta (han är 4 år) har haft en märklig magsjuka. Han hade lite feber någon gång runt dag 4-5, men annars har han mått fint. Ätit, druckit och varit pigg och glad på dagarna, men sedan har han kräkts på nätterna. har hållt på sådär 1-2 timmar och sedan inget mer förrän nästa natt. En vecka var det med nattliga kräkningar och diarée under den andra halvan av veckan. Nu är han som vanligt igen. Inte så galet smittsamt heller för lillebror på snart 3 år har inte drabbats och inte jag eller sambon heller.

• Knasiga morsan
    Flickan och kråkan skrev 2012-02-15 09:32:34 följande:
    Vår äldsta (han är 4 år) har haft en märklig magsjuka. Han hade lite feber någon gång runt dag 4-5, men annars har han mått fint. Ätit, druckit och varit pigg och glad på dagarna, men sedan har han kräkts på nätterna. har hållt på sådär 1-2 timmar och sedan inget mer förrän nästa natt. En vecka var det med nattliga kräkningar och diarée under den andra halvan av veckan. Nu är han som vanligt igen. Inte så galet smittsamt heller för lillebror på snart 3 år har inte drabbats och inte jag eller sambon heller.

Men vad skönt att ni slapp det
    Men ja det var ju helt klart en annorlunda variant på magsjuka

Jag tackar ju då att det är en lindrig sort vi har hemma också då ju   
  • Ellikapellika

Min yngsta kräks av feber ibland, men bara om febern stiger fort.
    Då hon kräks är det inte alà vända ut och in på magen utan mer någon dl det handlar om och då är hon inte pigg innan utan vill mest vila på soffan, kanske sova en stund.
    Så hos oss gäller det att ge febernedsättande i tid och regelbundet.

Hoppas sonen blir frisk snart! Det är varken kul med feber eller kräkningar :(

• Knasiga morsan

Nej det är inte skoj med sjukdom, men tack

Han är piggare idag, febern nere, kräktes bara upp frukosten (välling) men kan bero på att hans mage var tvärtom... sedan har han fått behålla 10 skedar päronpuré och lite rabarbersaft så vi håller tummarna  

• Bri

Man skall väl undvika välling i några dagar efter kräkningar? I alla fall om man är osäker på om det är något magvirus eller ej. Har för mig att "vanlig" välling är starkt för magen, majsvälling däremot tror jag är ok eftersom det är mildare.

Svar på tråden Kräks pga febern eller kan magsjuka te sig så här??