Inlägg från: PoohBear |Visa alla inlägg
  • PoohBear

Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!

Hej! Jag undrar om någon kan komma med lite uppmuntrande ord eller lite övertalande om att jag överreagerar eller liknande. Min bästa vän, då menar jag BÄSTA vän, berättade förra året att hon skall gifta sig denna sommar i form av ett kort på posten. Först blev jag såklart jätteglad och ringde direkt upp för att gratulera. Får sedan reda på att vår andra gemensamma vän skall vara brudtärna och toastmadame. Tärna nr 2 skall hennes äldre syster vara. Jag har inte sagt något till henne om hur jag känner men det känns väldigt trist / ledsamt att inte få reda på att hon skall gifta sig innan kort skickas ut och sedan inte bli tillfrågad av vara mer än gäst på hennes bröllop. Jag tror inte jag hade tagit det så hårt om hon kanske förklarat lite hur hon tänkt, varför jag inte fick vara med.. Men det har känts som hon inte förstått alls att jag blev sårad. Hon pratar såklart hela tiden om bröllopet, hur skönt det är att ha hjälp av tärnorna osv.Vi umgås jämt, pratar i tele jämt, har varit med om allt tillsammans då vi lärde känna varandra för 23år sedan. Jag står vännen som ska vara tärna i princip lika nära, men jag har alltid varit mest tajt med bruden. Det känns skumt det här.. Någon som förstår hur jag tänker eller överreagerar jag bara? nu känns det som om jag på något sätt missbedömt vår vänskap, jag är inte ens sugen på att gå. Skall tillägga att hon frågat om jag ville hålla tal då jag ju känt henne längst och säkert har många roliga historier på lager. Ja det har jag, men jag vet inte.. Känner mig så bortvald! :( Jag har inte velat säga någonting då det ju är hennes dag och jag vill inte lägga mig i hennes val, men önskar hon kunde förklarat varför jag inte fick vara med eller fick reda på det samtidigt som övriga nära vänner.

• Svar på tråden Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!
  • PoohBear
    Anonym skrev 2012-02-16 11:45:32 följande:
    Det låter som en jobbig sits. Min bästa vän gifte sig för några år sen, Hon är min bästa vän, men jag är inte hennes bästa vän då hon har en som hon känt sen lågstadiet.  Jag blev inte ett dugg ledsen då jag vet hur det ligger till. Kanske är det samma för din vän? Men i vilket fall så kan du ju alltid fråga henne. Och självklart ska du både gå på bröllopet och hålla tal, tycker jag iaf. Hon är ju din vän:) 

Jag förstår hur du menar men det har alltid varit vi 3. Hon, jag och tärnan. Också sedan lågstadiet. Och hon väljer bara den ena. Jag vill ju gärna gå och hålla tal men just nu känns det trist.
  • PoohBear
    Anonym (gift) skrev 2012-02-16 11:49:39 följande:
    Du säger att hon är din bästa vän, men är du säker på att du är HENNES bästa vän? Och nej, jag tycker inte att du ska lägga dig i hennes val av tärnor och andra "funktionärer" på bröllopet. Det är hennes och hennes blivande mans val och inget som något utomstående ska lägga sig i. Blir man tillfrågad så är det ju en ära, men blir man inte det så ska man inte ta det som en förolämpning utan bara konstatera att man "bara" få vara gäst. Kanske det är just så förresten, din väninna kanske inte vill lasta dig med arbetsuppgifter utan vill att du bara ska kunna njuta av bröllopet som en gäst? Fast om du vill så kan du ju erbjuda dig att hjälpa till med maten/dukningen/skjutsning eller vad det nu kan vara.

Efter detta antar jag att jag inte är det. Tack för dina ord.
  • PoohBear
    katze skrev 2012-02-16 11:57:45 följande:
    är du gift? är den andra tärnan det med? har du kanske barn?

Nej vi är inte gifta någon av oss. Alla har barn.
  • PoohBear
    KarolinaGöteborg1980 skrev 2012-02-16 11:57:07 följande:
    Hej Ts, Jag förstår ditt dilemma och att du har blivit ledsen över det här! Själv gifte jag mig 2010 och snöade in ganska ordentligt i det hela. Jag hade också två tärnor och brudnäbb. Om du vill så får du gärna inboxa mig, så kan jag förklara lite vad för och nackdelarna är med att inte behöva bli så involverad. För det finns väldigt många nackdelar med det, som man först kanske inte tror att man skall behöva gå igenom. En av anledningarna till att inte just du blev vald till tärna, kan vara för att du inte kan erbjuda något "extra" till det hela. Jag menar, de andra kanske blev valda pga, sin förmåga till att kordinera olika arrangemang, eller för att de har mycket erfarenheter kring bröllop eller liknande. En annan sak som slog mig är, kan det vara så att du har pratat illa om hennes blivande någon gång?? Sånt där kan spela en stor roll nämligen. I mitt eget fall, blev den ena tärnan vald helt enkelt pga att hon var snabb med att fråga mig om saken. Något som jag idag kan ångra lite. Hoppas det löser sig för dig! Kram 

Tack!
  • PoohBear

Egentligen är jag mest ledsen över att inte få reda på något, utan bara få ett kort på posten. Vi sågs dessutom samma dag som kortet kom.. Alltså kanske hon har en tanke Med att bara välja en av sina bästa vänner (som hon inte delat med sig av) men att hålla det hemligt för mig känns jätte skumt!

• PoohBear
    Anonym (ish) skrev 2012-02-16 12:10:17 följande:
    Jag har varit med om exakt samma sak. Att gå på det där bröllopet och se de andra tärnorna var helt fruktansvärt, fick springa iväg och gråta flera gånger. Bruden var tärna på mitt bröllop och vi har hängt ihop i mer än halva våra liv. Gick omkring och mådde dåligt över det ett helt år innan jag tog upp det med henne. När det begav sig ville jag inte att hon skulle veta hur ledsen jag var eftersom jag inte ville tillföra något negativt till hennes viktiga dag, och det kändes så löjligt att gnälla över att inte få bli tärna, men det kändes ju som att man missförstått vänskapen och det gjorde så himla ont eftersom jag älskar henne så mycket. Till sist pratade jag om det i alla fall. I mitt fall var det så att bröllopet var utomlands, och vi hade ont om pengar så kunde inte åka hela familjen, och var innan jag tackade ja inte säker på om jag skulle ha råd att åka. Hon sade till mig när hon fick veta att varför sade du inget, du skulle sagt något! Hon hade inte bett mig vara tärna eftersom hon trodde att det skulle pressa mig en massa om det var så att vi inte hade råd (vilket hon ju kunde frågat mig om också, förvisso) Nu är allt frid och fröjd, och mitt råd till dig är att prata med henne om det, hon kanske har något skäl du inte tänkt på?

Det är detta jag är rädd för. Jag vill absolut inte verka löjlig eller bidra med någon negativ energi. Men jag vet att det kommer bli svårt att bita ihop, tänker jag på det nu blir jag verkligen ledsen. Min sambo tycker inte vi skall gå för han vet hur nära vi är och hur ledsen jag är efter varje gång vi träffas osv ,men samtidigt älskar jag ju henne och vill vara med på hennes dag
  • PoohBear

Så ni tycker jag skall gå på bröllopet o hålla god min? Undra vad man får för plats vid bordsplaceringen. Kanske längst ner i nått hörn där man inte syns :/

• PoohBear
    Houdini skrev 2012-02-16 13:46:58 följande:
    Bägge gångerna jag har gift mig har jag inte sagt något till någon innan inbjudningarna har gått ut. Inte ens till familjen. För man vill ju vara helt säker på att ingen pratar bredvid munnen. Så att haka upp sig på att inte ha fått reda på brölloppet innan alla andra är rent ut sagt trams. Sen när man gifter sig så väljer man ju vilka man vill ha runt sig utan en tanke på hur de som inte blir valda känner det. Och varför ska man på just SIN bröllopsdag behöva tänka på andra och hur de känner sig?? Det är ganska mycket man investerar i den dagen både känslomässigt och ekonomiskt.     

Låter iskallt tycker jag att få bete sig hur man vill mot andra bara för att det är ens bröllopsdag. Bröllopet har dessutom en kuvertavgift på 700kr per person så att det kostar mkt för alla är ju inte sant heller. Har dessutom precis pratat med bruden, tog inte upp detta men frågade om hon inte ansåg mig som sin nästa vän och det gjorde hon. Resten får hon räkna ut själv. Skulle ALDRIG kräva att få bli tärna och skulle inte tacka ja till det nu heller, men hon borde berättat hur hon tänkt då vi faktiskt är bästa vänner. Från bådas sida.
  • PoohBear
    mimsan01 skrev 2012-02-16 15:32:45 följande:
    Bra att du frågade, men tänk ett varv till, vad hade du själv svarat om en kompis (inte nödvändigtvis nära) kom och frågade dig "ser du mig som din bästa vän?".... erh.... inte hade du väl sagt nej? eller?

Jo det hade jag gjort. Jag kan dessutom fråga min vän detta eftersom jag vet svaret. Alltså vi har varit vänner sedan barnsben och hängt ihop under alla olika perioder bra och dåliga i ens liv. Alltid ställt upp för varandra. Gjort alla "första gången" grejer ihop. Allt. Detta gäller även tärnan. Hon valde en av oss, jag hade haft med båda, Skulle fatta direkt att jag skulle såra den andra om jag bara valde en. Men men... Hur hon tänker vet jag inte! Men det gör ont i hjärtat iaf!
  • PoohBear
    Anonym (majja) skrev 2012-02-17 12:19:22 följande:
    Din kompis, den blivande bruden, verkar vara väldigt självcentrerad som inte kan fatta att det hon utsätter dig för är hemskt! Brukar hon vara lika egoistisk? Har du pratat med den andra kompisen, tärnan, om saken? Vad säger hon?
    Jag har inte pratat med den andra tärnan om saken. Men det känns ju lite konstigt när man ses numera. Ligger lite i luften kan man säga. Jag undviker gärna att prata om bröllopet alls.
  • PoohBear
    Lavish skrev 2012-02-17 08:48:55 följande:
    Det låter som att bruden är rent ut sagt socialt inkompetent? (alternativt en jävla bitch)

Hur kan hon INTE fatta att du skulle undra? Och tänka att du kanske blir ledsen? Med tanke på att ni umgås så väldigt tätt så kan det ju inte bara vara du som tror att ni är bra vänner. En sak om hon av något skäl inte ville ha dig som tärna. Men GIVETVIS måste hon ge dig någon anledning. Och framförallt, om ni pratar i telefon varje dag kunde hon väl för fan ha kläckt ur sig att hon ska gifta sig innan du fick hem ett kort?
    Tack för ditt "stöd". :) Jag börjar bry mig mindre om själva tärnuppgiften, det är just det att hon sagt det till familj, vår gemensamma vän som är tärna, några släktingar osv. Men inte till mig.
    Ibland kan hon vara lite ego, jag tror allvarligt talat hon inte förstått en sekund att jag är ledsen över detta.
    Idag skall vi ses för att hon är ledsen över en sak, är ju nästan så man inte orkar ställa upp. Varför komma till mig liksom, är väl bättre att ta det med hennes bättre vän "tärnan" kan man tycka. För uppenbarligen har jag ju missuppfattat vår vänskap på nått sätt.

Och alla som skriver att det är för att jag skall slippa ansvar osv, njuta av festen m.m. Javisst hade man önskat att det hade varit så, men njaaa.. långsökt. Det är inte tärnuppgiften som är det jag bryr mig om utan att hon inte berättat för mig att dom går i giftastankar. Herregud, vi prata ju om allt. (trodde jag).
  • PoohBear
    Insatt skrev 2012-02-17 14:02:58 följande:
    Inte för att gnugga in det, men jag kan ju känna att jag hade haft båda mina kompisar som tärnor om jag hade haft två som var nära vänner. Tycker att det är väldigt trist för din skull att det blivit sådär.
    Ja det hade jag också tänkt när väl giftermål kommer på banan. Men nej absolut inte längre, vår vänskap verkar ju uppenbarligen inte vara ömsesidig. Visst är det trist.
  • PoohBear
    ABC 01 skrev 2012-02-17 14:12:55 följande:
    Meddelade hon alla att hon ska gifta sig via brev?

Går man i giftastankar och planerar bröllop, så pratar man ju med sin bästa vän om det. Tycker att du borde fundera lite över er vänskap och hur mycket du vill ställa upp för henne i dagsläget.

I längden kommer det inte fungera för dig om detta biter på dig. Någon gång kommer bubblan att spricka. När är du beredd att konfrontera henne kring det? Före eller efter bröllopet, eller aldrig?
    Ja, det kom egengjorda kort på posten till alla. Korten hade hon, hennes föräldrar, systern och tärnan varit med och gjort.

Jag vet inte.. just nu känner jag att jag kanske kommer tacka nej till inbjudan. Hitta på något annat just då. Det här biter hårt, svårt att se vår vänskap som jag gjorde innan. Vill igen poängtera att jag inte hade tagit det hårt om hon förklarat hur hon tänkt eller liknande. Men allting är bara iskallt, låtsas som det regnar och att vi skall umgås som vanligt.
Svar på tråden Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!