• PoohBear

Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!

Hej! Jag undrar om någon kan komma med lite uppmuntrande ord eller lite övertalande om att jag överreagerar eller liknande. Min bästa vän, då menar jag BÄSTA vän, berättade förra året att hon skall gifta sig denna sommar i form av ett kort på posten. Först blev jag såklart jätteglad och ringde direkt upp för att gratulera. Får sedan reda på att vår andra gemensamma vän skall vara brudtärna och toastmadame. Tärna nr 2 skall hennes äldre syster vara. Jag har inte sagt något till henne om hur jag känner men det känns väldigt trist / ledsamt att inte få reda på att hon skall gifta sig innan kort skickas ut och sedan inte bli tillfrågad av vara mer än gäst på hennes bröllop. Jag tror inte jag hade tagit det så hårt om hon kanske förklarat lite hur hon tänkt, varför jag inte fick vara med.. Men det har känts som hon inte förstått alls att jag blev sårad. Hon pratar såklart hela tiden om bröllopet, hur skönt det är att ha hjälp av tärnorna osv.Vi umgås jämt, pratar i tele jämt, har varit med om allt tillsammans då vi lärde känna varandra för 23år sedan. Jag står vännen som ska vara tärna i princip lika nära, men jag har alltid varit mest tajt med bruden. Det känns skumt det här.. Någon som förstår hur jag tänker eller överreagerar jag bara? nu känns det som om jag på något sätt missbedömt vår vänskap, jag är inte ens sugen på att gå. Skall tillägga att hon frågat om jag ville hålla tal då jag ju känt henne längst och säkert har många roliga historier på lager. Ja det har jag, men jag vet inte.. Känner mig så bortvald! :( Jag har inte velat säga någonting då det ju är hennes dag och jag vill inte lägga mig i hennes val, men önskar hon kunde förklarat varför jag inte fick vara med eller fick reda på det samtidigt som övriga nära vänner.

• Svar på tråden Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!
  • mimsan01

Jag tycker du ska fråga henne! Kanske så värderar hon inte er vänskap lika högt som du gör, eller så kanske hon hade någon annan tanke bakom det hela. Eller nåt heeeeelt annat!  
    Men du kommer aldrig få reda på det om du inte frågar.

• Anonym

Det låter som en jobbig sits. Min bästa vän gifte sig för några år sen, Hon är min bästa vän, men jag är inte hennes bästa vän då hon har en som hon känt sen lågstadiet. 
    Jag blev inte ett dugg ledsen då jag vet hur det ligger till. Kanske är det samma för din vän?
    Men i vilket fall så kan du ju alltid fråga henne. Och självklart ska du både gå på bröllopet och hålla tal, tycker jag iaf. Hon är ju din vän:) 

• Anonym
    mimsan01 skrev 2012-02-16 11:42:43 följande:
    Jag tycker du ska fråga henne! Kanske så värderar hon inte er vänskap lika högt som du gör, eller så kanske hon hade någon annan tanke bakom det hela. Eller nåt heeeeelt annat!   Men du kommer aldrig få reda på det om du inte frågar.

Det känns konstigt att fråga henne nu. Men kanske jag måste, vill bara inte att hon skall bli sur då jag ifrågasätter hennes val. Bröllop är ju lite känsligt, är ju trots allt hennes dag.
  • Anonym (gift)

Du säger att hon är din bästa vän, men är du säker på att du är HENNES bästa vän?

Och nej, jag tycker inte att du ska lägga dig i hennes val av tärnor och andra "funktionärer" på bröllopet. Det är hennes och hennes blivande mans val och inget som något utomstående ska lägga sig i. Blir man tillfrågad så är det ju en ära, men blir man inte det så ska man inte ta det som en förolämpning utan bara konstatera att man "bara" få vara gäst.

Kanske det är just så förresten, din väninna kanske inte vill lasta dig med arbetsuppgifter utan vill att du bara ska kunna njuta av bröllopet som en gäst? Fast om du vill så kan du ju erbjuda dig att hjälpa till med maten/dukningen/skjutsning eller vad det nu kan vara.

• katze

hon kanse vill att du ska kunna fira och inte behöva fundera över hur dom andra gästerna har det.

• PoohBear
    Anonym skrev 2012-02-16 11:45:32 följande:
    Det låter som en jobbig sits. Min bästa vän gifte sig för några år sen, Hon är min bästa vän, men jag är inte hennes bästa vän då hon har en som hon känt sen lågstadiet.  Jag blev inte ett dugg ledsen då jag vet hur det ligger till. Kanske är det samma för din vän? Men i vilket fall så kan du ju alltid fråga henne. Och självklart ska du både gå på bröllopet och hålla tal, tycker jag iaf. Hon är ju din vän:) 

Jag förstår hur du menar men det har alltid varit vi 3. Hon, jag och tärnan. Också sedan lågstadiet. Och hon väljer bara den ena. Jag vill ju gärna gå och hålla tal men just nu känns det trist.
  • PoohBear
    Anonym (gift) skrev 2012-02-16 11:49:39 följande:
    Du säger att hon är din bästa vän, men är du säker på att du är HENNES bästa vän? Och nej, jag tycker inte att du ska lägga dig i hennes val av tärnor och andra "funktionärer" på bröllopet. Det är hennes och hennes blivande mans val och inget som något utomstående ska lägga sig i. Blir man tillfrågad så är det ju en ära, men blir man inte det så ska man inte ta det som en förolämpning utan bara konstatera att man "bara" få vara gäst. Kanske det är just så förresten, din väninna kanske inte vill lasta dig med arbetsuppgifter utan vill att du bara ska kunna njuta av bröllopet som en gäst? Fast om du vill så kan du ju erbjuda dig att hjälpa till med maten/dukningen/skjutsning eller vad det nu kan vara.

Efter detta antar jag att jag inte är det. Tack för dina ord.
  • Maja1980

Hej Ts,

Jag förstår ditt dilemma och att du har blivit ledsen över det här! Själv gifte jag mig 2010 och snöade in ganska ordentligt i det hela. Jag hade också två tärnor och brudnäbb. Om du vill så får du gärna inboxa mig, så kan jag förklara lite vad för och nackdelarna är med att inte behöva bli så involverad. För det finns väldigt många nackdelar med det, som man först kanske inte tror att man skall behöva gå igenom.

En av anledningarna till att inte just du blev vald till tärna, kan vara för att du inte kan erbjuda något "extra" till det hela. Jag menar, de andra kanske blev valda pga, sin förmåga till att kordinera olika arrangemang, eller för att de har mycket erfarenheter kring bröllop eller liknande. En annan sak som slog mig är, kan det vara så att du har pratat illa om hennes blivande någon gång?? Sånt där kan spela en stor roll nämligen.

I mitt eget fall, blev den ena tärnan vald helt enkelt pga att hon var snabb med att fråga mig om saken. Något som jag idag kan ångra lite.

Hoppas det löser sig för dig!
    Kram 

• katze
    PoohBear skrev 2012-02-16 11:53:09 följande:
    Jag förstår hur du menar men det har alltid varit vi 3. Hon, jag och tärnan. Också sedan lågstadiet. Och hon väljer bara den ena. Jag vill ju gärna gå och hålla tal men just nu känns det trist.
    är du gift? är den andra tärnan det med? har du kanske barn?
  • PoohBear
    katze skrev 2012-02-16 11:57:45 följande:
    är du gift? är den andra tärnan det med? har du kanske barn?

Nej vi är inte gifta någon av oss. Alla har barn.
Svar på tråden Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!