• Anonym

Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!

Det låter som en jobbig sits. Min bästa vän gifte sig för några år sen, Hon är min bästa vän, men jag är inte hennes bästa vän då hon har en som hon känt sen lågstadiet. 
    Jag blev inte ett dugg ledsen då jag vet hur det ligger till. Kanske är det samma för din vän?
    Men i vilket fall så kan du ju alltid fråga henne. Och självklart ska du både gå på bröllopet och hålla tal, tycker jag iaf. Hon är ju din vän:) 

• Anonym
    mimsan01 skrev 2012-02-16 11:42:43 följande:
    Jag tycker du ska fråga henne! Kanske så värderar hon inte er vänskap lika högt som du gör, eller så kanske hon hade någon annan tanke bakom det hela. Eller nåt heeeeelt annat!   Men du kommer aldrig få reda på det om du inte frågar.

Det känns konstigt att fråga henne nu. Men kanske jag måste, vill bara inte att hon skall bli sur då jag ifrågasätter hennes val. Bröllop är ju lite känsligt, är ju trots allt hennes dag.
  • Anonym
    Anonym (ish) skrev 2012-02-16 12:11:45 följande:
    hon kanske ville överraska bara, hon kanske ansträngt sig massor för att inte försäga sig för att hon ville att du skulle bli överraskad?
    Det var också det första jag tänkte på. Och om hon anstängt sig så hårt för att överraska dig ts, så tänkte hon nog aldrig på att du kunde bli sårad av det.

Det är rätt skönt att gå på bröllop och bara vara gäst (slippa hålla koll på allt och faktiskt kunna slappna av och njuta). Dessutom så kanske det är så att brudparet har bestämt att de bara ska ha ett visst antal tärnor/marskalkar och då blir ju tyvärr nån inte vald.
  • Anonym
    PoohBear skrev 2012-02-16 13:03:00 följande:
    Så ni tycker jag skall gå på bröllopet o hålla god min? Undra vad man får för plats vid bordsplaceringen. Kanske längst ner i nått hörn där man inte syns :/
    Klart du ska gå! Gud, så skönt att slippa göra något utan att bara kunna njuta av bjudspriten och dansen och maten. 

Hörnet är bäst dessutom, där kan du ostärt frossa i allas fula klänningar och andra pinsamheter.  
  • Anonym

Uppenbarligen så är inte du hennes bästa vän även om hon är din. Du kan ju fråga varför hon inte har nämnt att hon ska gifta sig, men be henne inte att förklara varför du inte har blivit tillfrågad att vara tärna eller liknande för hon har ingen skyldighet att behöva redogöra för det. Jag hade blivit väldigt irriterad om någon hade sagt något om att de inte blev ombedda att vara min tärna.

• Anonym
    PoohBear skrev 2012-02-16 14:06:14 följande:
    Låter iskallt tycker jag att få bete sig hur man vill mot andra bara för att det är ens bröllopsdag. Bröllopet har dessutom en kuvertavgift på 700kr per person så att det kostar mkt för alla är ju inte sant heller. Har dessutom precis pratat med bruden, tog inte upp detta men frågade om hon inte ansåg mig som sin nästa vän och det gjorde hon. Resten får hon räkna ut själv. Skulle ALDRIG kräva att få bli tärna och skulle inte tacka ja till det nu heller, men hon borde berättat hur hon tänkt då vi faktiskt är bästa vänner. Från bådas sida.
    Håller med dig TS, tycker faktiskt din vän är skyldig dig en förklaring, ni är ju trots allt vänner. Jag själv skulle blivit skitledsen om detta hände mig, speciellt om jag inte fick veta varför den andra blivit vald istället. Jag skulle anta att hon gillade den andra vännen mer än mig.
    Dessutom skulle jag tycka det var väldigt jobbigt att gå på bröllopet med alla man känner, och så får alla se att man blivit "bortvald" liksom. Nej, fett taskigt gjort.  
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-16 14:46:51 följande:
    Håller med dig TS, tycker faktiskt din vän är skyldig dig en förklaring, ni är ju trots allt vänner. Jag själv skulle blivit skitledsen om detta hände mig, speciellt om jag inte fick veta varför den andra blivit vald istället. Jag skulle anta att hon gillade den andra vännen mer än mig.
    Dessutom skulle jag tycka det var väldigt jobbigt att gå på bröllopet med alla man känner, och så får alla se att man blivit "bortvald" liksom. Nej, fett taskigt gjort.  
    Men man kan bara ha ett visst antal tärnor, och ofta har man flera vänner. Man väljer väl den som man personligen anser vara ens bästa vän? Jag har en vän som ser mig som sin bästa vän, medan jag ser henne som en ytlig vän. Hon tyckte det var självklart att jag skulle vara hennes tärna, men jag har vänner som jag anser vara närmare mig än hon är så därför kommer jag inte välja henne som min brudtärna. Men jag tycker om henne ändå såklart. Men varför ska jag behöva förklara för henne varför jag har valt min bästa vän före henne? Jag tycker bara att man skämmer ut sig själv när man gör så. Att någon ser mig som deras bästa vän gör inte automatiskt att de är min bästa vän.
  • Anonym
    Anonym (ish) skrev 2012-02-16 15:05:45 följande:
    Jag som har varit i samma sits skulle ha velat veta om så vore fallet i så fall. Klart det kan vara så att ens bästa vän inte ser en själv som det, men då vill man (eller jag i alla fall) gärna veta det. Det var just det som gjorde mig personligen så ledsen, att hon kanske inte såg mig som så nära vän som jag trott.
    Men det låter så himla barnsligt att gradera vänner i "bästa, andra bästa, tredje bästa" osv. Hon kan ju se dig som en jätte-nära vän även om du inte är den absolut närmsta. Varför betrakta det som en tävling? Hela grejen känns så 14is-aktig.
  • Anonym
    Anonym (ish) skrev 2012-02-16 16:42:30 följande:
    det är ju inte bästa andra tredje det handlar om, utan det är väl samma känsla som att vara ihop med en kille och att plötsligt få veta att han inte älskar en lika mycket som man själv älskar honom, fast då nu i kompisrelation så att säga. Så det är inte en tävling utan handlar om känslor, som man som bekant inte kan styra så mycket över. Fjortis eller ej. I alla fall för mig. Att bli ratad av någon man älskar gör ont oavsett om det är romantisk kärlek eller kärlek mellan kompisar
    Du kan inte jämföra en vänskapsrelation med en partner-relation. En partner ska bara älska en, det är en underförstådd överenskommelse. En vän kan älska flera.
  • Anonym

Förstår din känsla..

Min bästa kompis (som jag trodde var det iaf) bjöf mig inte på hennes första sons dop... =/
    Det var bara familjen där, men jag trodde vi var närmre än så.. Hade ju varit kul att gå på hans dop, jag som skickade presentrer när han föddes och så. (vi bor 50 mil ifrån varann, men hon hade dopet på vår hemmaort när jag också var där)

{#emotions_dlg.flower}    

Svar på tråden Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!