Inlägg från: Anonym (ish) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ish)

Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!

Jag har varit med om exakt samma sak. Att gå på det där bröllopet och se de andra tärnorna var helt fruktansvärt, fick springa iväg och gråta flera gånger. Bruden var tärna på mitt bröllop och vi har hängt ihop i mer än halva våra liv. Gick omkring och mådde dåligt över det ett helt år innan jag tog upp det med henne. När det begav sig ville jag inte att hon skulle veta hur ledsen jag var eftersom jag inte ville tillföra något negativt till hennes viktiga dag, och det kändes så löjligt att gnälla över att inte få bli tärna, men det kändes ju som att man missförstått vänskapen och det gjorde så himla ont eftersom jag älskar henne så mycket.

Till sist pratade jag om det i alla fall. I mitt fall var det så att bröllopet var utomlands, och vi hade ont om pengar så kunde inte åka hela familjen, och var innan jag tackade ja inte säker på om jag skulle ha råd att åka. Hon sade till mig när hon fick veta att varför sade du inget, du skulle sagt något! Hon hade inte bett mig vara tärna eftersom hon trodde att det skulle pressa mig en massa om det var så att vi inte hade råd (vilket hon ju kunde frågat mig om också, förvisso)

Nu är allt frid och fröjd, och mitt råd till dig är att prata med henne om det, hon kanske har något skäl du inte tänkt på?

• Anonym (ish)
    PoohBear skrev 2012-02-16 12:10:42 följande:
    Egentligen är jag mest ledsen över att inte få reda på något, utan bara få ett kort på posten. Vi sågs dessutom samma dag som kortet kom.. Alltså kanske hon har en tanke Med att bara välja en av sina bästa vänner (som hon inte delat med sig av) men att hålla det hemligt för mig känns jätte skumt!
    hon kanske ville överraska bara, hon kanske ansträngt sig massor för att inte försäga sig för att hon ville att du skulle bli överraskad?
  • Anonym (ish)
    PoohBear skrev 2012-02-16 12:15:38 följande:
    Det är detta jag är rädd för. Jag vill absolut inte verka löjlig eller bidra med någon negativ energi. Men jag vet att det kommer bli svårt att bita ihop, tänker jag på det nu blir jag verkligen ledsen. Min sambo tycker inte vi skall gå för han vet hur nära vi är och hur ledsen jag är efter varje gång vi träffas osv ,men samtidigt älskar jag ju henne och vill vara med på hennes dag
    Jag känner nu i efterhand att jag gick miste om att glädjas på deras dag pga av ett missförstånd, helt i onödan. Och om det visar sig i efterhand att det avr ett missförstånd lär ju hon bli ledsen också, över att du har varit ledsen utan att hon vetat. DU kan ju bara fråga henne hur det kom sig att hon inte berättat om bröllopet tidigare tex, det är ju inget som lägger sordi på något, och ta det därifrån sedan
  • Anonym (ish)
    PoohBear skrev 2012-02-16 13:03:00 följande:
    Så ni tycker jag skall gå på bröllopet o hålla god min? Undra vad man får för plats vid bordsplaceringen. Kanske längst ner i nått hörn där man inte syns :/
    jag tycker som sagt att du ska prata med henne, för bådas och vänskapens skull
  • Anonym (ish)
    Anonym skrev 2012-02-16 14:50:57 följande:
    Men man kan bara ha ett visst antal tärnor, och ofta har man flera vänner. Man väljer väl den som man personligen anser vara ens bästa vän? Jag har en vän som ser mig som sin bästa vän, medan jag ser henne som en ytlig vän. Hon tyckte det var självklart att jag skulle vara hennes tärna, men jag har vänner som jag anser vara närmare mig än hon är så därför kommer jag inte välja henne som min brudtärna. Men jag tycker om henne ändå såklart. Men varför ska jag behöva förklara för henne varför jag har valt min bästa vän före henne? Jag tycker bara att man skämmer ut sig själv när man gör så. Att någon ser mig som deras bästa vän gör inte automatiskt att de är min bästa vän.
    Jag som har varit i samma sits skulle ha velat veta om så vore fallet i så fall. Klart det kan vara så att ens bästa vän inte ser en själv som det, men då vill man (eller jag i alla fall) gärna veta det. Det var just det som gjorde mig personligen så ledsen, att hon kanske inte såg mig som så nära vän som jag trott.
  • Anonym (ish)
    Anonym skrev 2012-02-16 15:10:47 följande:
    Men det låter så himla barnsligt att gradera vänner i "bästa, andra bästa, tredje bästa" osv. Hon kan ju se dig som en jätte-nära vän även om du inte är den absolut närmsta. Varför betrakta det som en tävling? Hela grejen känns så 14is-aktig.
    det är ju inte bästa andra tredje det handlar om, utan det är väl samma känsla som att vara ihop med en kille och att plötsligt få veta att han inte älskar en lika mycket som man själv älskar honom, fast då nu i kompisrelation så att säga. Så det är inte en tävling utan handlar om känslor, som man som bekant inte kan styra så mycket över. Fjortis eller ej. I alla fall för mig. Att bli ratad av någon man älskar gör ont oavsett om det är romantisk kärlek eller kärlek mellan kompisar
  • Anonym (ish)
    Anonym skrev 2012-02-16 16:48:09 följande:
    Du kan inte jämföra en vänskapsrelation med en partner-relation. En partner ska bara älska en, det är en underförstådd överenskommelse. En vän kan älska flera.
    men förutom den detaljen då, var inte den biten jag syftade på alls, utan grejen att älska en annan människa och hur man reagerar känslomässigt...
Svar på tråden Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!