Inlägg från: susadesign |Visa alla inlägg
  • susadesign

Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!

En nära vän till mig ska gifta sig i augusti och hon har "valt" sin syster och barndomskompis till tärnor.
     Hon förklarade för mig att hon ville ha mig som tärna, men eftersom jag väntar en liten i maj så ville hon bespara mig allt arbete som ett bröllop innebär.
    (Jag gifte mig själv 2004, så jag vet.)

Jag blev både lite deppig för att inte "få" vara tärna, men samtidigt lättad.
    Har dessutom "fått order" om att jag ska göra hennes naglar och sminka henne för hon litar inte på ngn annan .
    Det kallar jag för FÖRTROENDE!!!

Lyckliga jag som kan njuta av att bara vara med på bröllopet.

Vi kände brudgummen först och totade ihop dem, så vi får nog sitta på hans sida i kyrkan..

TS, ruska av dig obehaget och håll tal om du vill. Det är aldrig något tvång om du inte har ngn huvudfunktion,
    vilket kan vara skönt!

• susadesign
    NadiaMi skrev 2012-02-16 16:14:06 följande:
    När man ska välja en tärna och toastmadam så bör man inte bara välja med hjärtat.
    Man bör välja en person som man känner kan ta på sig rollen och hålla en 'officiell ton' genom hela bröllopsfesten, en person som därmed inte blir helt fri att 'bara delta' utan som står tillbaka lite och tar en mer formell roll.
    Kanske tycker hon att den andra kompisen är lite bättre på att organisera saker och hålla huvudet kallt? En sådan person är definitivt bättre att ha som 'samordnare' än en person som man skrattar med, gråter med och känner med i alla lägen.
    När hon själv kan känna sig stressad eller nervös ska tärnan/toastmadamen kunna ta ett steg tillbaka rent känslomässigt, stötta, fixa och hjälpa alla genom krisen hur stor eller liten den än är.

Det handlar dock INTE om hur nära vänner man är, om en person är "bättre" än någon annan i generella termer eller i egenskap av 'vän'.
    Det kan ha att göra med hur mycket tid den utvalda vännen har, erfarenhet, talets gåva, van att prata inför många, bra på att organisera osv. Men snälla TS, tolka det inte genast som att du 'inte är hennes allra bästa vän i hela vida världen' bara för att du inte är utvald som toastmadam.
    Det kan mycket väl vara så att du inte är vald som toastmadam just för att du ÄR hennes allra bästa vän i hela vida världen och hon vill att du ska kunna slappna av så mycket som möjligt och njuta av festen istället för att sitta och behöva hålla koll på vem som ska hålla tal och vad klockan är och vad som ska hända härnäst osv.
Svar på tråden Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!