• Skumboll

Assistansbolag och anhörigassistenter!!!

Sökte PA för sonen i december och väntar beslut vilken dag som helst. Sökte för 109 timmar, handläggaren själv kom fram till 112 vid mötet och sa att det inte skulle räknas av så mycket på föräldraransvar men det återstår väl att se. 
    Sonen är 4,5 och har autism, utvecklingsstörning, kräkanfall, sondmatas helt osv.
    Ett litet syskon är påväg så vi tar en hel del timmar själv och lägger nog några på en utomstående ass de dagar han inte går på dagis för att få det att gå runt rent praktiskt. 

♥ Simon ♥
  • Skumboll
    millchan skrev 2012-02-17 16:14:16 följande:
    Hej Skumboll!

Var i vårt avlånga land bor ni?
    Hur länge brukar det ta att få svar enligt eran jurist?
    Till oss sa dom att det skulle max ta 4 månader men brukar inte ta så länge, men för oss tog det 8 månader innan vi fick nåt svar!
    Vad kan eran son i dagsläget, går han, pratar han osv?

Håller verkligen alla tummar och tår att ni får ut så många timmar som möjligt, vet att assistansbolag räknar bort föräldrar ansvaret på autismbarn redan från 9 års ålder annars ligger föräldrar ansvaret upp till 12års ålder och det är det som gäller våran son!    

Man får grattulera till tillökningen som är på väg Solig    
    Bor utanför stockholm! 
    Har haft nästan all kontakt med fk och handläggaren själv, hon trodde att hon skulle varit klar redan i januari men hon har själv sagt att de har max till februari på sig. Har faktiskt inte frågat juristen hur lång tid det brukar ta.  

Han går men har en del problem med motoriken vilket behöver tränas varje dag. Pratar gör han lite, han ligger några år efter och behöver någon som tolkar honom hela tiden då det är svårt att förstå honom. Kommunicerar mycket med bilder och kroppsspråk också. 
    Gör i princip ingenting själv, varken äter, klär på sig eller går på toaletten. Han är rätt motsträvig och allt sker med tvång trots bildscheman och timstockar osv. Mycket skrik och gap och utbrott. 

Ska verkligen bli intressant att se hur många timmar vi får! Har passat på att läsa lite gamla domar och i en bedömde kammarrätten att ett barn runt 5 år hade 3 timmar/dygn i föräldraransvar.  

Tack, det ska bli roligt med en liten plutt. Det tycker nog inte sonen dock, han verkligen hatar bebisar och mindre barn så det kan nog bli lite kaosartat.  
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Pajama skrev 2012-02-17 17:14:59 följande:

Hej! Jag är inte anhörig så jag ska väl inte skriva här, men är assistent sen många år och har egen assistansfirma i liten skala.

Jag vill bara tipsa er om två hemsidor som är helt suveräna om ni inte upptäckt dem än:
    www.personligassistent.com
    www.funktionshinder.se   

Där finns många mer eller mindre insatta och mer eller mindre likasinnade att diskutera med, info att få och där ni själva kan bidra med era åsikter och kunskaper!  

Jag är en flitig läsare där!
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    millchan skrev 2012-02-17 17:51:32 följande:
    Ok jag bor i Linköping!
    Vad skönt att han kan gå och kommunicera lite då förstår ni honom i allafall!
    Våran son kan inte ett enda ord ännu men typ jollrar och blir ofta frustrerad för att vi inte förstår vad han vill, vilket resulterar i mycket gnäll och gråt tyvärr!
    Han kommunicerar väldigt mycket med blicken! 
    Hans komunikativa utveckling ligger på ungefär 6månader och motoriken på mellan 9-12 månader!
    Han kan föra gaffeln till munnen från taldriken men inte ta maten på gaffeln och han har svårt att alltid lägga tillbaka gaffeln till taldriken!

När du skriver att kammarrätten säger att en 5åring har 3 timmar/dygn föräldrar ansvar gällde det då alla barn med funktionshinder eller bara autismbarn?
    För min jurist sa åt mig att man har föräldrar ansvar fram tills att barnet är 12 år men att det minskar med åren fram till barnet har fyllt 12år, blev det lite grötigt eller? Drömmer
    Hoppas du förstog vad jag skrev hihi!

Oj gillar inte eran grabb bebisar dom som är så gulliga, jag hoppas att det går bra när bebisen väl kommer!   
    Då har ni mycket att stå i mer er pojk!!

Barnet i den dom jag läste hade ett helt annat funktionshinder än autism faktiskt. Jag tror att fk många gånger drar av alldeles för mycket och hoppas på att föräldrarna inte ska överklaga. Ska se om jag kanske kan hitta domen igen...
    Jag förstod vad du menade!

Nej, bebisar är så oberäkerliga och därför håller han sig låååååååångt borta från dem. Vi och dagis tränar stenhårt för bebisens ankomst men jag tror det kommer bli tufft för honom.
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    millchan skrev 2012-02-20 16:18:39 följande:
    Ja vi har mycket att stå i med våran lilla pojk, är glad att han är rätt lugn i temperamentet men kan ju vara rätt gnällig hälst om kvällarna!
    Bra att du förstod vad jag menade!

Hur tränar ni inför att bebisen ska komma?
    När lillasyster kom här så ville inte våran grabb veta av henne och han puttade bort henne så fort hon kom i hans närhet, nu går det bättre men han vill gärna inta ta i henne i onödan!    
    Vad skönt att han är relativt lugn. Här har vi mååååånga utbrott och mycket slag, sparkar, grejer som flyger okontrollerat och så blir man spottad i ansiktet om man råkar vara lite för nära.

Vi tittar mycket på bilder, pratar om bebisen, visar saker, läser böcker  (pekböcker) osv. På dagis tränar de lika, samt att de använder docka i träningen.... vilken han fullkomligen avskyr. Vi började förbereda för bebisen tidigt, för att sonen ska se redan nu att det är förändringar och att något nytt kommer hända. Sen får vi väl se hur mycket effekt våra förberedelser och träning haft...
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Alecto skrev 2012-02-20 17:12:54 följande:

Jag lägger till i favoriter!

Vi skall söka assistans för vår kille - väntar bara på läkarintyget plus finputsning på själva ansökan.

tänkte på det här med föräldra ansvar - vad räknas som det?   

Beroende på ålder på barnet så behöver de ju olika mycket hjälp med hygien, mat, kommunikation osv. Går nog inte riktigt att säga exakt vilka moment som räknas som föräldraransvar vid en viss ålder, så vitt jag förstår räknar fk av ett visst antal timmar per dygn i föräldraransvar. Mer om barnet är litet såklart. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Kaosmamma skrev 2012-02-22 19:05:16 följande:
    Lägger också till i favoriter... Vårt tredje barn har ass 18 h per vecka, men vår handläggare och vi tycker det måste höjas upp och se om vi själva kan gå in mer. Ansökan till FK på G, handläggaren har redan skickat in sitt dit. Men vet ju att det ska vara riktigt svårt att få beviljat, men but nu är vår vardag extremt bökig. Trots resurs på fsk och maskin (hon kan knappt vara där alls) och sen ass timmarna men de är bara förlagda på helger då vi inte hittar rätt folk men har två toppentjejer som delar på helgerna iaf.

/Cecilia
    Håller verkligen tummarna att ni får igenom assistans via FK!! Ni kan inte få fler timmar via kommunen så länge?
    Vad jag förstått så har kommunerna inte samma hårda regler (tex om barnet kan föra gaffeln till munnen så kan de äta själva), det är väl mycket sånt som ställer till det när man söker via FK. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    millchan skrev 2012-02-27 23:47:56 följande:
    Måste bara höra med dig om ni måste ha ett adl intyg när ni söker?
    Vet att när vi sökte så bad dom om ett men våran hab skriver inte ut sånna mer men tydligen gör grann kommunen det, är lite nyfiken på hur det funkar ute i andra kommuner!
    Vårt hab hjälpte inte till med några som helst intyg, kuratorn och psykologen visste inte ens vad ADL var Förvånad (nu har vi bytt hab tack och lov). Så vi har sökt med hjälp av läkarintyg, diagnosintyg och de utredningar som är gjorda och det verkar ju funka det också. 
    Pratade med en handläggare innan vi ens sökte och frågade om just ADL och hon sa att det är inget de kan kräva egentligen, det beror ju helt på vilka kontakter barnet har (många kanske inte ens träffar en arbetsterapeut). 

Väntar fortfarande på beslut. Skulle vara klart absolut senast i februari men det dröjer till efter sportlovet ändå. Segt!! Himla tur man får retroaktivt. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    Krakelspektakel skrev 2012-02-28 10:42:51 följande:
    Så himla tradigt att inte få det stöd från hab som man kan önska!
    Vi upplever inte heller nåt stöd gällande det sociala från hab. Vi har ingen kuratorskontakt (vi har ett namn på en kurator i arbetslaget, men hon har aldrig tagit kontakt med oss) och när vi efter påtryckningar från läkaren bestämde oss för att söka vb för sonen sa kuratorn (en annan än den vi har nu) att vi inte skulle räkna med att få något, eftersom han var så liten. Vi fick ett halvt från han var ett halvår, ett helt från det att han fyllde ett. 
    Nu har vi bytt hab och det är som att komma till himlen! ;) Dessutom har vi turen att ha tillgång till kurator direkt på sjukhuset om vi vill och behöver men det är så synd att det ska skilja på kompetens så beroende på vart man kommer. 
    Känner verkligen igen detdär med vårdbidrag. Kuratorn på första hab sa att vi skulle få lägsta och det var ju så liten summa så hon tyckte inte ens att vi skulle bemöda oss med att söka! Sökte och fick tre veckor senare ett helt vb. Samma sak nu när vi skulle söka assistans, det var en annan kurator men på samma ställe som sa att vi skulle inte få assistans så det var ingen idé att söka. Handläggaren på FK sa att det är inget snack om vi får assistans eller inte, snarare är frågan hur många timmar. Även fast vi nu bytt hab tänker jag skicka ett mail till både kurator och verksamhetschef för gamla hab ang den bristande kunskapen och hjälpen. Tänk så många föräldrar som litar blint på vad de säger och kanske inte ens söker.... så mycket hjälp och stöd de missar! 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll
    millchan skrev 2012-02-28 15:53:02 följande:
    Skumboll: Visste inte hab vad adl är??? Skrikandes, det borde dom väl ändå veta om dom jobbar med barn med olika handikapp eller?
    Vi behövde inte lämna in ADL intyg utan bara läkarintyg och läkaren skrev om hur grabben inte klarar av adl alls!
    Det är inte ovanligt att beslutet tar tid, vi pratar ju ändå om FK och dom är ju inte snabbast i världen tyvärr!
    Vad gäller retroakltiva biten så väntar vi fortfarande på att få ut den, vi är berättigade från mars-11 till oktober-11 att få retroaktivt men än så länge har vi inte fått nåt och det stör mig verkligen, det är en rätt redig summa som dom sitter på, den biten skulle vi redan haft i november men den lyser med sin frånvara pga en riktigt tjurig person på fk! 
    Haha, nej...de vet inte vad ADL är. Den habiliteringen är inriktad på just autism och kan ingenting utöver det och jag tror att det är ytterst få som söker assistans där. Sonen har ju medicinska problem också, därför bytte vi till en "vanlig" habilitering där de har större koll på olika funktionshinder. 
    Det FK-kontor vi tillhör har de bara 3 månader på sig, det har handläggaren själv sagt. Vi sökte i 27 dec och egentligen har de bara till imorgon på sig men eftersom beslutsfattaren är på semester så skulle det dröja till nästa vecka. 
    Vad dåligt att ni fortfarande inte fått ut det retroaktiva!! Är det fk som strular eller assistansbolaget?
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Assistansbolag och anhörigassistenter!!!