• millchan

Assistansbolag och anhörigassistenter!!!

Hej jag är assistent till min son som snart fyller 6år!
    Jag blev beviljad assistanstimmar i oktober 2011 efter 8 månaders bök med läkarintyg, försäkringskassan som knölade till en massa osv men till slut så fick vi 39 timmar bevilat!
    Hade hjälp av ett assistansbolag som heter Ass för dig! 
    Vi sökte för 86 timmar men en hel del låg tydligen på föräldrar ansvar, är ändå glad att det gick till slut att få timmar!

Min son föddes med hjäertfel, Fallot anomalie och har fått diagnosen måttlig utv störning!
    Han ligger i utvecklingen som en 6-12 månaders bebis!
    Han är opererad för hjärtat två ggr och måste eventuellt operera en gång till i tonåren! 
    Han lärde sig att sitta vid 2års ålder och gå vid 5års ålder men går stappligt och behöver vagn när vi går ut och promenerar då han ramlar väldigt lätt och går väldigt sakta!
    Han kan inte prata ännu inte heller äta själv eller klä på eller av sig!
    Han förstår inte uppmaningar! 

Jag tänkte att den här tråden ska vara för oss som är anhörig assistenter och att vi kan dela med oss om hur våran vardag är, vilka assistansbolag vi har, vilken hjälp vi får från dessa bolag och prata om oss och barnen mm!

Berätta gärna om hur och varför ni sökte som assistent till erat barn eller vuxen eller om du är på väg att söka assistans timmar!

Ps, har en dotter också född -10 alltså snart 2år som som verkar ha samma  handikapp som storebror så vi kommer att söka assistans timmar för henne också snart!

Alla anhörigassistenter och blivande anhörig assistenter är välkommna att prata här!             

• Svar på tråden Assistansbolag och anhörigassistenter!!!
  • Skumboll

Sökte PA för sonen i december och väntar beslut vilken dag som helst. Sökte för 109 timmar, handläggaren själv kom fram till 112 vid mötet och sa att det inte skulle räknas av så mycket på föräldraransvar men det återstår väl att se. 
    Sonen är 4,5 och har autism, utvecklingsstörning, kräkanfall, sondmatas helt osv.
    Ett litet syskon är påväg så vi tar en hel del timmar själv och lägger nog några på en utomstående ass de dagar han inte går på dagis för att få det att gå runt rent praktiskt. 

♥ Simon ♥
  • millchan
    Skumboll skrev 2012-02-17 09:14:29 följande:
    Sökte PA för sonen i december och väntar beslut vilken dag som helst. Sökte för 109 timmar, handläggaren själv kom fram till 112 vid mötet och sa att det inte skulle räknas av så mycket på föräldraransvar men det återstår väl att se. 
    Sonen är 4,5 och har autism, utvecklingsstörning, kräkanfall, sondmatas helt osv.
    Ett litet syskon är påväg så vi tar en hel del timmar själv och lägger nog några på en utomstående ass de dagar han inte går på dagis för att få det att gå runt rent praktiskt. 

Hej Skumboll!

Var i vårt avlånga land bor ni?
    Hur länge brukar det ta att få svar enligt eran jurist?
    Till oss sa dom att det skulle max ta 4 månader men brukar inte ta så länge, men för oss tog det 8 månader innan vi fick nåt svar!
    Vad kan eran son i dagsläget, går han, pratar han osv?

Håller verkligen alla tummar och tår att ni får ut så många timmar som möjligt, vet att assistansbolag räknar bort föräldrar ansvaret på autismbarn redan från 9 års ålder annars ligger föräldrar ansvaret upp till 12års ålder och det är det som gäller våran son!    

Man får grattulera till tillökningen som är på väg Solig    
  • Skumboll
    millchan skrev 2012-02-17 16:14:16 följande:
    Hej Skumboll!

Var i vårt avlånga land bor ni?
    Hur länge brukar det ta att få svar enligt eran jurist?
    Till oss sa dom att det skulle max ta 4 månader men brukar inte ta så länge, men för oss tog det 8 månader innan vi fick nåt svar!
    Vad kan eran son i dagsläget, går han, pratar han osv?

Håller verkligen alla tummar och tår att ni får ut så många timmar som möjligt, vet att assistansbolag räknar bort föräldrar ansvaret på autismbarn redan från 9 års ålder annars ligger föräldrar ansvaret upp till 12års ålder och det är det som gäller våran son!    

Man får grattulera till tillökningen som är på väg Solig    
    Bor utanför stockholm! 
    Har haft nästan all kontakt med fk och handläggaren själv, hon trodde att hon skulle varit klar redan i januari men hon har själv sagt att de har max till februari på sig. Har faktiskt inte frågat juristen hur lång tid det brukar ta.  

Han går men har en del problem med motoriken vilket behöver tränas varje dag. Pratar gör han lite, han ligger några år efter och behöver någon som tolkar honom hela tiden då det är svårt att förstå honom. Kommunicerar mycket med bilder och kroppsspråk också. 
    Gör i princip ingenting själv, varken äter, klär på sig eller går på toaletten. Han är rätt motsträvig och allt sker med tvång trots bildscheman och timstockar osv. Mycket skrik och gap och utbrott. 

Ska verkligen bli intressant att se hur många timmar vi får! Har passat på att läsa lite gamla domar och i en bedömde kammarrätten att ett barn runt 5 år hade 3 timmar/dygn i föräldraransvar.  

Tack, det ska bli roligt med en liten plutt. Det tycker nog inte sonen dock, han verkligen hatar bebisar och mindre barn så det kan nog bli lite kaosartat.  
    ♥ Simon ♥
  • Pajama

Hej! Jag är inte anhörig så jag ska väl inte skriva här, men är assistent sen många år och har egen assistansfirma i liten skala.

Jag vill bara tipsa er om två hemsidor som är helt suveräna om ni inte upptäckt dem än:
    www.personligassistent.com
    www.funktionshinder.se   

Där finns många mer eller mindre insatta och mer eller mindre likasinnade att diskutera med, info att få och där ni själva kan bidra med era åsikter och kunskaper!  

• Skumboll
    Pajama skrev 2012-02-17 17:14:59 följande:

Hej! Jag är inte anhörig så jag ska väl inte skriva här, men är assistent sen många år och har egen assistansfirma i liten skala.

Jag vill bara tipsa er om två hemsidor som är helt suveräna om ni inte upptäckt dem än:
    www.funktionshinder.se   

Där finns många mer eller mindre insatta och mer eller mindre likasinnade att diskutera med, info att få och där ni själva kan bidra med era åsikter och kunskaper!  

Jag är en flitig läsare där!
    ♥ Simon ♥
  • millchan
    Pajama skrev 2012-02-17 17:14:59 följande:

www.funktionshinder.se   

Tack för tipset!
    Dom sidorna har jag inte snubblat över tidigare så jag ska läsa mer där framöver!
    Alla goda tips och råd är varmt välkommna!  
  • millchan
    Skumboll skrev 2012-02-17 16:41:00 följande:
    Bor utanför stockholm! 
    Har haft nästan all kontakt med fk och handläggaren själv, hon trodde att hon skulle varit klar redan i januari men hon har själv sagt att de har max till februari på sig. Har faktiskt inte frågat juristen hur lång tid det brukar ta.  

Han går men har en del problem med motoriken vilket behöver tränas varje dag. Pratar gör han lite, han ligger några år efter och behöver någon som tolkar honom hela tiden då det är svårt att förstå honom. Kommunicerar mycket med bilder och kroppsspråk också. 
    Gör i princip ingenting själv, varken äter, klär på sig eller går på toaletten. Han är rätt motsträvig och allt sker med tvång trots bildscheman och timstockar osv. Mycket skrik och gap och utbrott. 

Ska verkligen bli intressant att se hur många timmar vi får! Har passat på att läsa lite gamla domar och i en bedömde kammarrätten att ett barn runt 5 år hade 3 timmar/dygn i föräldraransvar.  

Tack, det ska bli roligt med en liten plutt. Det tycker nog inte sonen dock, han verkligen hatar bebisar och mindre barn så det kan nog bli lite kaosartat.  
    Ok jag bor i Linköping!
    Vad skönt att han kan gå och kommunicera lite då förstår ni honom i allafall!
    Våran son kan inte ett enda ord ännu men typ jollrar och blir ofta frustrerad för att vi inte förstår vad han vill, vilket resulterar i mycket gnäll och gråt tyvärr!
    Han kommunicerar väldigt mycket med blicken! 
    Hans komunikativa utveckling ligger på ungefär 6månader och motoriken på mellan 9-12 månader!
    Han kan föra gaffeln till munnen från taldriken men inte ta maten på gaffeln och han har svårt att alltid lägga tillbaka gaffeln till taldriken!

När du skriver att kammarrätten säger att en 5åring har 3 timmar/dygn föräldrar ansvar gällde det då alla barn med funktionshinder eller bara autismbarn?
    För min jurist sa åt mig att man har föräldrar ansvar fram tills att barnet är 12 år men att det minskar med åren fram till barnet har fyllt 12år, blev det lite grötigt eller? Drömmer
    Hoppas du förstog vad jag skrev hihi!

Oj gillar inte eran grabb bebisar dom som är så gulliga, jag hoppas att det går bra när bebisen väl kommer!   

• Skumboll
    millchan skrev 2012-02-17 17:51:32 följande:
    Ok jag bor i Linköping!
    Vad skönt att han kan gå och kommunicera lite då förstår ni honom i allafall!
    Våran son kan inte ett enda ord ännu men typ jollrar och blir ofta frustrerad för att vi inte förstår vad han vill, vilket resulterar i mycket gnäll och gråt tyvärr!
    Han kommunicerar väldigt mycket med blicken! 
    Hans komunikativa utveckling ligger på ungefär 6månader och motoriken på mellan 9-12 månader!
    Han kan föra gaffeln till munnen från taldriken men inte ta maten på gaffeln och han har svårt att alltid lägga tillbaka gaffeln till taldriken!

När du skriver att kammarrätten säger att en 5åring har 3 timmar/dygn föräldrar ansvar gällde det då alla barn med funktionshinder eller bara autismbarn?
    För min jurist sa åt mig att man har föräldrar ansvar fram tills att barnet är 12 år men att det minskar med åren fram till barnet har fyllt 12år, blev det lite grötigt eller? Drömmer
    Hoppas du förstog vad jag skrev hihi!

Oj gillar inte eran grabb bebisar dom som är så gulliga, jag hoppas att det går bra när bebisen väl kommer!   
    Då har ni mycket att stå i mer er pojk!!

Barnet i den dom jag läste hade ett helt annat funktionshinder än autism faktiskt. Jag tror att fk många gånger drar av alldeles för mycket och hoppas på att föräldrarna inte ska överklaga. Ska se om jag kanske kan hitta domen igen...
    Jag förstod vad du menade!

Nej, bebisar är så oberäkerliga och därför håller han sig låååååååångt borta från dem. Vi och dagis tränar stenhårt för bebisens ankomst men jag tror det kommer bli tufft för honom.
    ♥ Simon ♥
  • millchan
    Skumboll skrev 2012-02-19 17:44:03 följande:
    Då har ni mycket att stå i mer er pojk!!

Barnet i den dom jag läste hade ett helt annat funktionshinder än autism faktiskt. Jag tror att fk många gånger drar av alldeles för mycket och hoppas på att föräldrarna inte ska överklaga. Ska se om jag kanske kan hitta domen igen...
    Jag förstod vad du menade!

Nej, bebisar är så oberäkerliga och därför håller han sig låååååååångt borta från dem. Vi och dagis tränar stenhårt för bebisens ankomst men jag tror det kommer bli tufft för honom.

Ja vi har mycket att stå i med våran lilla pojk, är glad att han är rätt lugn i temperamentet men kan ju vara rätt gnällig hälst om kvällarna!
    Bra att du förstod vad jag menade!

Hur tränar ni inför att bebisen ska komma?
    När lillasyster kom här så ville inte våran grabb veta av henne och han puttade bort henne så fort hon kom i hans närhet, nu går det bättre men han vill gärna inta ta i henne i onödan!    
  • Alecto

Jag lägger till i favoriter!

Vi skall söka assistans för vår kille - väntar bara på läkarintyget plus finputsning på själva ansökan.

tänkte på det här med föräldra ansvar - vad räknas som det?   

Svar på tråden Assistansbolag och anhörigassistenter!!!