Assistansbolag och anhörigassistenter!!!
Hej jag är assistent till min son som snart fyller 6år!
Jag blev beviljad assistanstimmar i oktober 2011 efter 8 månaders bök med läkarintyg, försäkringskassan som knölade till en massa osv men till slut så fick vi 39 timmar bevilat!
Hade hjälp av ett assistansbolag som heter Ass för dig!
Vi sökte för 86 timmar men en hel del låg tydligen på föräldrar ansvar, är ändå glad att det gick till slut att få timmar!
Min son föddes med hjäertfel, Fallot anomalie och har fått diagnosen måttlig utv störning!
Han ligger i utvecklingen som en 6-12 månaders bebis!
Han är opererad för hjärtat två ggr och måste eventuellt operera en gång till i tonåren!
Han lärde sig att sitta vid 2års ålder och gå vid 5års ålder men går stappligt och behöver vagn när vi går ut och promenerar då han ramlar väldigt lätt och går väldigt sakta!
Han kan inte prata ännu inte heller äta själv eller klä på eller av sig!
Han förstår inte uppmaningar!
Jag tänkte att den här tråden ska vara för oss som är anhörig assistenter och att vi kan dela med oss om hur våran vardag är, vilka assistansbolag vi har, vilken hjälp vi får från dessa bolag och prata om oss och barnen mm!
Berätta gärna om hur och varför ni sökte som assistent till erat barn eller vuxen eller om du är på väg att söka assistans timmar!
Ps, har en dotter också född -10 alltså snart 2år som som verkar ha samma handikapp som storebror så vi kommer att söka assistans timmar för henne också snart!
Alla anhörigassistenter och blivande anhörig assistenter är välkommna att prata här!