Inlägg från: Krakelspektakel |Visa alla inlägg
  • Krakelspektakel

Assistansbolag och anhörigassistenter!!!

Vi är precis på gång med att söka assistans för våran son.
    Han är född 2010, så fortfarande väldigt liten, men vi tycker ändå att det är värt ett försök.

Lilleman är fortfarande utan diagnos, men har en dålig prognos och ett totalt hjälpbehov. Han behöver hjälp med allt, från sondmatning till att vända sig på natten. Medicineras flera gånger om dagen för svår epilepsi, men krampar trots det många (32 igår) gånger om dagen. 
    Vi har ett helt vårdbidrag för sonen, och har haft sedan han fyllde ett.

Vi låter ett av sveriges större assistansbolag hjälpa oss med ansökan, för att spara på mina sinande krafter. Hittills har vi haft en träff, och ska ses igen nästa vecka och lämna över läkarintyget.

• Krakelspektakel
    millchan skrev 2012-02-27 23:47:56 följande:

Måste bara höra med dig om ni måste ha ett adl intyg när ni söker?
    Vet att när vi sökte så bad dom om ett men våran hab skriver inte ut sånna mer men tydligen gör grann kommunen det, är lite nyfiken på hur det funkar ute i andra kommuner!

Det är ingenting assistansbolaget bett oss att skaffa i alla fall. Det enda de bett om är ett läkarintyg där det med tydlighet framgår att tillståndet är långvarit/permanent. Jag kan dock aldrig tänka mig att arbetsterapeuten eller sjukgymnasten skulle säga nej om jag bad om ett adl-intyg.

Kan det vara idé att skicka med arbetsterapeutens intyg till bostadsanpassningen, där hon skriver att lilleman har "behov av total omvårdnad"? 

• Krakelspektakel
    Skumboll skrev 2012-02-28 09:23:30 följande:
    Vårt hab hjälpte inte till med några som helst intyg, kuratorn och psykologen visste inte ens vad ADL var Förvånad (nu har vi bytt hab tack och lov).

Så himla tradigt att inte få det stöd från hab som man kan önska!
    Vi upplever inte heller nåt stöd gällande det sociala från hab. Vi har ingen kuratorskontakt (vi har ett namn på en kurator i arbetslaget, men hon har aldrig tagit kontakt med oss) och när vi efter påtryckningar från läkaren bestämde oss för att söka vb för sonen sa kuratorn (en annan än den vi har nu) att vi inte skulle räkna med att få något, eftersom han var så liten. Vi fick ett halvt från han var ett halvår, ett helt från det att han fyllde ett. 
  • Krakelspektakel
    Alecto skrev 2012-02-24 16:59:51 följande:
    Vi har precis fått reda på att det kalls Polymicrogyri vilket om jag förstått det hela rätt är att hans veck på hjärnan är mindre. Han har en hjärnaskada som hämmar honom fysiskt, psykiskt och motoriskt samt att han saknar oralmotorik så han sondmatas via knapp på magen.

Han är 2½ men kan inget själv - han sitter inte, vänder sig inte, inget tal, ingen kommunikation, han kan inte hålla huvudet, han har även förändringar i hjärnan som tyder på EP, 
    Eftersom han inte sväljer och inte heller har direkt någon hostreflex måste vi hålla koll på honom om han hostar slem alt kräks på nätterna för det kan hamna fel utan att han märker det. Han rör sig inte när han sover vilket oxå ökar riskerna för kvävning när han sover och kräks.
    Han behöver hjälp med ALLT och kommer med största sannolikhet alltid behöva det.    

Det låter som om våra barn har liknande behov, även om din son är ett år äldre än min. Hoppas att du blir beviljad ordentligt med timmar.
  • Krakelspektakel

Grattis Skumboll, härligt att du blev nöjd.
    Har du tänkt att arbeta enbart som assistent, eller vid sidan av ett annat arbete?  

Vi hade möte med vår kontakt på assistansbolaget tidigare i veckan och skrev på en massa papper. Vi lämnade även en kopia på läkarintyget till honom. Juristen bad om en liten tilläggsmening, annars var det bra. Nu hoppas jag bara att läkaren skriver dit kompletteringen snart. 
    Det känns bra att bollen är i rullning. 

• Krakelspektakel

Det var länge sedan jag hann skriva något, en lång sjukhusvistelse och lite vanligt livskaos har kommit i mellan.
    Om ett par veckor ska vi i alla fall få hembesök från försäkringskassan och kommunen, och så får vi se vad de säger.

Det som gör att jag känner mig osäker på om vi kommer att få några timmar är Lillemans ringa ålder, han är ju inte ens två år. Men jag har hört om yngre barn än så som fått assistans. Det verkar dock som att det är lättare om man har en diagnos där det ingår en uttalat väldigt dålig prognos. Våran kille har ju en usel prognos, det har varit många gånger läkarna inte trott att han ska klara natten. Däremot så har han ingen namngiven diagos än (typ ABC-syndromet eller avvikelse på A2B3-kromosomen).  

Alecto - Jag håller tummarna för dig i morgon, rapportera gärna hur det gick.    

• Krakelspektakel

Här går det undan.
    Hembesök av kommun fk gick bra, och mindre än en vecka efter besöket kom förslaget på beslut, så otroligt snabbt jobbat, tummen upp till fk's handläggare!
    Vi har inget att anmärka på beslutsförslaget, och när jag ringde fk för att berätta det sa handläggaren att beslutet kommer i såfall fattas nästa vecka. Snabba puckar.

Nu är det alltså dags att börja leta assistenter. Vi kommer behöva anställa två personer, en hel- och en deltid.
    Vad ska man tänka på när man väljer assistent? 
    Assistensbolaget kommer att hjälpa till med annonsering och rekrytering, men i slutänden är det ju jag och min sambo som ska välja personal till vårt barn. 
    Vi trodde inte att skulle få mer tid än vad vi själva kan täcka upp, så tanken på att vi snart ska ha någon utomstående i vårt hem är svår att vänja sig vid. Även om vi såklart är glada över att kunna få avlastning.
    Hur kommer det bli att ha någon här som jobbar?  
    Många tankar som snurrar... 

• Krakelspektakel
    millchan skrev 2012-05-09 17:33:58 följande:
    Oj vad snabbt allt gått för er, får man vara nyfiken på var i sverige ni bor!
    För oss tog det 5 månader tills FK kom på hembesök och ytterligare 3 månader innan vi fick ett beslut till grabben, så 8 månader sammanlagt!

Jag har skickat ett PM till dig!

Vad drygt att det drog ut på tiden så för er, hoppas verkligen att det går snabbare den här gången.

Jag är lite fundersam på om det har fattats beslut nu, men att jag ännu inte har fått det brevet. Fick nämligen ett brev i fredags där det nya vb-beslutet stod, med hänsyn till att sonen beviljats assistans. Vi blev för övrigt av med hela vb, men det kan jag inte säga så mycket om. Även om jag kan tycka att mycket av det som måste ordnas kring sonen är sånt jag eller hans pappa måste ordna, och inte sånt en utomstående assistent kan göra. Beställa mat, medicin och alla vårdkontakter är tycker jag borde räknas utanför både ass. och föräldraansvar.
  • Krakelspektakel

Grattis Alecto! Vad härligt att det gick snabbt och att ni fick så pass mycket tid.

Vi fick vårt slutliga beslut i veckan, och det blev som i förslaget 129,5 timme/vecka. Och det tog inte en månad från hembesök till beslut. 
    Nu ska mitt hem bli en arbetsplats, och jag tycker det är lite jobbigt att tänka på det. Men i slutänden är det ju för vår familjs bästa...    

• Krakelspektakel
    Blanceflor skrev 2012-06-04 21:59:48 följande:
    Hej! Är det ok att jag hoppar in här? Jag har ett barn som snart är två år, mitt barn har ett flerfunktionshinder. Vi funderar nu på om vi skulle kunna få assistans beviljad, men jag är lite orolig för att mitt barn fortfarande är för litet. Men just nu känner jag att mitt barn inte hinner få den träning h-n behöver eftersom vi måste jobba också, och dagis tränar inte mer än det mest nödvändiga, det vårdbidarget vi får uppväger inte inkomstbortfallet jag skulle få om jag skulle gå ner i halvtid.  Nu vill jag fråga alla er mammor och pappor som skriver här,  i vilken ålder ni fick assistans beviljad, och hur många timmar?  

Sonen fick precis beviljat 129,5 h från det han var 15 månader. Så det kan vara värt att söka. 
    Vi hade också hört att så små barn kunde ha svårt att få timmar, men vår handläggare tittade tack och lov mer på funktionsnedsättningen är på födelsedatum.

• Krakelspektakel

Hej,
    Länge sedan jag skrev i tråden.
    Jag tänkte höra med er andra som blivit beviljade timmar om ni sökt retroaktivt för tiden mellan ansökan och beslut, och hur lång tid det tog att få ersättningen retroaktivt.

Vidare tänkte jag höra hur ni löser det med semester.
    Millchan skrev i en annan assistanstråd att de får semesterersättningen utbetald med månadslönen. Jag frågade vårt bolag (Humana) om det, men de menar på att 20 dagar semestern är lagstadgat och kan eller vill jag inte ta ut den i ett sträck kan jag ta ut tex 2 dagar i månaden i 10 månader...
    Hur funkar det för er övriga, och vilka bolag har ni?     

Svar på tråden Assistansbolag och anhörigassistenter!!!