• anne h

Assistansbolag och anhörigassistenter!!!

Alecto skrev 2012-06-03 20:24:26 följande:
    vi har blivit beviljade!!

tog inte ens en månad Förvånad

vi har fått 63 timmar - all vaken tid, plus en timme på natten, minus en timme föräldraansvar och minus tiden på förskolan. Känns jättebra - nu skall vi bara få allt annat att falla på plats :)     
    Alecto skrev 2012-06-05 19:44:38 följande:
    vi har precis blivit beviljade 63 tim/vecka och liten fyller tre i juli.
    tre år och en timme föräldraansvar? Grattis!!

Här anser de att jag som mor till en tolvåring (i dag tretton år) fortfarande har föräldraansvar hela nätterna.. varje natt, året om.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    UnikFamilj skrev 2012-06-20 19:06:30 följande:
    Ställer den här frågan här också, kanske är fler egna eller funderar på att dra igång..? Sitter och undrar vilken bolagsform det blir och hur det kan tänkas se ut, och jag antar att jag inte är den förste att undra över följande...

Kan jag och maken starta ett HB som sonen köper personlig assistans från, och där jag samtidigt är anställd som personlig assistent på deltid..? Alltså grundgrejen, kan jag anställa mig själv i ett HB? Finns någon väg runt? Nån som har nån smart input i frågan? 

Eller är det AB som gäller för oss?
    Det räcker med HB (eller kooperativ, förening, stiftelse mm)
    Ni ansöker om tillstånd hos socialstyrelsen:
    http://www.socialstyrelsen.se/tillstand/tillstand-personlig-assistans 

jag själv föredrar att lämna allt till ett privat assistansbolag så slipper jag allt krångel, det räcker gott med att ha ett handikappat barn, jag skulle aldrig ha tid att driva ett företag också.. 
  • anne h
    Busbellan skrev 2012-09-12 21:18:51 följande:
    Sitter och försöker fylla i självskattningsformuläret. Detta var inte lätt alltså, har faktiskt ingen aning om det tar 1 eller 3 min tex för A att få på sig tröjan tex ( kräver muntligt stöd hela tiden)
    stoppur! =)

jag trodde frukosten här tog ca 30 min.. när jag klockade den fattade jag plötsligt varför vi ALLTID var sen till skolan _varje_ morgon  
  • anne h

Hur redovisar era bolag vart pengarna går?
    Jag får en lapp med beviljade timmar, uttagna timmar, hur mkt som går till omkostnadskontot samt hur mkt som tagits ut därfrån och kvarvarande belopp på omkostnadskontot. Thats it. 

Jag bad om mer detaljerad och fick till svar att det skulle jag få, hur ville jag ha det?.. eh.. ja, det var ju just det, hur redovisar andra och vad kan man begära? 

• anne h

Förresten, en fråga till; friskvårdsbidraget som assbolaget betalar ut till assarna mot kvitto, från vilka pengar tas de?

• anne h
    NiWa skrev 2013-01-01 19:47:51 följande:
    Hos oss kan man logga in på hemsidan och få en detaljerad ekonomisk sammanställning varje månad när lönerna är betalda. Sen scannar vi alla omkostnader så om man vill kontrollera exakt vart pengarna har gått så kan vi maila pdf-er.

Friskvård (superviktigt) utbetalas av varje uppdragsgivares individuella budget. 
    Det blir ju jättemkt som går från omkostnaderna isf när man har fler som jobbar någon enstaka dag per månad! Känns fel, tycker jag.
  • anne h
    NiWa skrev 2013-01-09 08:03:13 följande:

Förstår hur du menar, men arbetsgivaren är skyldig att erbjuda alla anställda friskvård. Oavsett om man jobbar mycket eller lite. Däremot kan arbetsgivaren ha olika nivåer på friskvård, typ "hel", "halv" osv. Det är valfritt.
    Så den som arbetar 6 h/mån har rätt till 1500 kr/år?
    Ska nog se över vilka som är anställda, vill de inte arbeta mer än 5-10 h/mån så kanske vi klarar oss utan dem..

Självklart ska man ha rätt till friskvård, men det ska vara i proportion till tjänstgöringsgraden anser jag. 
  • anne h
    Alecto skrev 2013-01-11 17:03:47 följande:
    Jag var på arbetsledarutbildning hos vårt assistansbolag och den frågan togs upp och här spela det ingen roll - du får samma summa oavsett antal timmar. 
    ..undra på att de ser så glada ut när de kommer med sina kvitton..

tack för svar! Ska se över även detta så pengarna används till dem som faktiskt jobbar med sonen. 
  • anne h
    Busbellan skrev 2013-04-15 22:15:17 följande:
    Någon som vet vad som gäller?
    Jag fick höra att handläggningstiden ska vara max 4 månader innan vi får ett beslut. Räknas det fram tills vi fick förslaget på ett beslut eller ska vi få svar på det vi kommenterat att vi inte ansåg stämde i det första förslaget också inom 4 månader?
    Funderar nämligen på om man kan vänat på brev nu i dagarna igen eftersom det runt den 20/4 gått 4 mån sedan ansökan skickades in.
    Vi fick ju ett förslag först och kommentarerna på detta skulle vara inne 2/4 vilket de var. Sedan dess har jag inte hört någonting. Kan man kanske hoppas på att de sitter och räknar lite på övrig tid nu också så det är därför det tar lite tid
    Inna fick vi ju tydligen bara ihop 15 timmar och det tog inte ens en vecka innan vi fick det förslaget och då hade alltså fk inte alls räknat på den aktiva tillsynen eftersom vi inte kom upp i 20 timmar    
    tiden till beslut räknas från ansökningsdatum
  • anne h

Omkostnader för assistent när ni åker bort? (inom landet 3-4 dagar)

Hur får era assistenter ersättning när de är på resa med brukaren? Skickar ni in kvitton på omkostnaderna eller är det traktamente rakt av som gäller? Eller en blandning?

Om traktamente; hur mkt per dygn? 

• anne h
    hellokill3r skrev 2014-02-22 05:11:18 följande:
    Hej. Vi fick avslag.. :( nu vet jag inte vad jag gör. Jag är redan utbränd.. :(
    Överklaga. Kolla igenom läkarintygen. Vad säger de? Står det "bör" eller "ska/måste"? Till exempel "drag av.." är inte detsamma som att "ha" något osv..
Svar på tråden Assistansbolag och anhörigassistenter!!!