• Busbellan

Assistansbolag och anhörigassistenter!!!

Hoppar in i tråden, intressant att läsa om er alla
    Jag har en son på snart 9 år med autism och utv.störning och är på gång att söka assistans för honom, hoppas vi kan få några timmar i alla fall med tanke på att han tar en vuxen all sin vakna tid 

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan

En halvtimme kvar sen är vi i alla fall igång med någonting, möte här hemma vid klockan 14, är både nervös och förväntansfull trots att jag vet att detta möte nästan enbart är i informativt syfte

• Busbellan
    millchan skrev 2012-09-10 16:13:28 följande:

Hoppas mötet gick bra!

Ja då, det kändes mycket bra Fick bra tips om hur vi ska försöka få intygen formulerade och sådär. Så nu är nästa steg att samla in alla intyg, börja räkna på timmar och sådär (fylla i sånt där formulär). Sen måste vi ordna med en ny utv.bedömning då den senaste gjordes när August var 5 år och han har diagnosen lindrig utvecklingsstörning. Är egentligen ganska säker på att den hamnar på måttlig om vi gör utredningen nu
  • Busbellan

Sitter och försöker fylla i självskattningsformuläret. Detta var inte lätt alltså, har faktiskt ingen aning om det tar 1 eller 3 min tex för A att få på sig tröjan tex ( kräver muntligt stöd hela tiden)

• Busbellan
    anne h skrev 2012-09-17 19:48:26 följande:
    stoppur! =)

jag trodde frukosten här tog ca 30 min.. när jag klockade den fattade jag plötsligt varför vi ALLTID var sen till skolan _varje_ morgon  
    Nu har jag redan uppskattat och gått igenom det med assistansbolaget, och jo en hel del timmar blev det
    Nu ska här samlas in intyg  
  • Busbellan

Liten snabb fråga bara
    Ni som har bar sådär i 9-års åldern vet nu ungefär hur mycket fk kan anse vara normalt föräldransbar i den åldern. Jag kan ju tycka att inte någor av det vi gör med sonen är särskilt normalt ansvar för en 9-åring men jag antar att de kanske inte håller med  

• Busbellan

Hur har ni gjort med intyg? Jag har bett om intyg från diverse personer men det verkar inte hända mycket tyvärr. Skolan är helt ok med att jag skriver intyget och de skriver under om de tycker att det stämmer och det känns skönt då får man med allt som behövs och är viktigt.
    Vågar man försöka samma med hab elle rtror ni att de tycker det inkräktar för mycket på deras proffession? Tänkte de kanske tycker det är skönt att slippa lite jobb och vi får som vi vill ha det, en winwin situation helt enkelt men är inte säker på att de tycker likadant 

• Busbellan

Morrisen:
    Har tyvärr inga svar på dina frågor då vi själva är bara i början av vår ansökan. Sonen har autism samt måttlig utv.störning

Jag blev bara nyfiken på en sak. Du skriver att ert barn har svår utvecklingsstörning    och blir bara fundersam hur de kan resonera så olika på olika ställen.
    När vi gjorde första utredningen så var sonen 5 år, utvecklingsmässigt låg han då mellan 6 mån-2 år. Han fick då diagnosen lindrig utvecklingsstörning.
    Nu är han 9 år och vi har gjort en ny utvecklingsbedömning, han ligger fortfarande på ca 2 års utvecklingsnivå och fick nu diagnosen måttlig utvecklingsstöning  

• Busbellan

Ja, det finns ju graderingar, men de är graderade efter iq vilket faktiskt inte säger mig särskilt mycket om jag ska vara ärlig

• Busbellan

Åh så har vi då äntligen fått in de intyg vi behöver och ansökan ska fixas och skickas till fk. Får se hur lång tid de har tänkt ta på sig sen då

Svar på tråden Assistansbolag och anhörigassistenter!!!