• Smuliz

Assistansbolag och anhörigassistenter!!!

Lägger till mej här. Har en dotter på 4 med lite smått å gott

Har assistans på 19tim/veckan för henne. 

• Smuliz

Hej! Har lite frågor och funderingar. Är mamma till en tjej som har assistanshjälp på 19tim/v. Mestadels har jag dom timmarna, ca 10 tim/mån tar någon annan. 

Jag undrar lite över timlönerna hos andra PA. Får man mindre för att man är förälder till den man arbetar med? Vart ligger "normala" timlönen?

Jag har 103kr/tim och tycker det känns lite väl lågt när man hör andra ligger på runt 150kr/tim(!) ?

Har tagit upp det med assistansbolaget men dom hävdar att det är min kommun som är så "snål" så jag har det högsta man kan ha efter att ha dragit bort alla andra avgifter som man måste...

• Smuliz
    Skumboll skrev 2012-09-11 12:50:25 följande:
    Kommuner är inte skyldiga att följa försäkringskassans schablonbelopp för assistans så vitt jag vet. Många gör det säkert ändå, men egentligen behöver de bara ersätta assistansbolaget med "skäliga kostnader"... och då kan ju kommunen sätta lönenivån. 
    Okej så det beror lite på vilken kommun man tillhör med andra ord? Min kommun följer deras mall om 248kr/tim, men det ska ju gå till så himla mycket...innan det som blir kvar blir assistenternas lön.

Ändras det om man får utökning så man tillhör FK istället eller? 
  • Smuliz
    Skumboll skrev 2012-09-11 13:13:31 följande:
    267 kr/tim är summan för 2012. 
    Menar du att din kommun ersätter assistansbolaget med 267kr/tim har du väldigt låg lön! Det ändras inte om ni får assistans från försäkringskassan, skulle snarare säga att ert assistansbolag lägger pengarna på andra saker än lönen i sådana fall. Kan du så begär att få veta hur fördelningen av totala summan ser ut!

Här kan du se försäkringskassans rekommendation för hur assistansersättningen bör fördelas. Lite längre ned på sidan står nog lite om medellön också. 

www.independentliving.org/assistanskoll/assis... 
    Okej, TACK! Ska läsa =)

Vill INTE bli lurad.... 
  • Smuliz

Några bolag man ska akta sig för och några ni skulle rekommendera? Om man får för sig att byta vill säja... har inte haft något annat bolag än det jag har nu så jag har inget att jämföra med.

Är förövrigt nöjd med kontakten med dom. 

• Smuliz
    Lillan och Jag skrev 2012-09-17 14:02:42 följande:
    Hej. jag är assistent åt våran dotter på 4 år hon har diagnoserna autism ,svår epelepsi och svår utvecklinsstörning vi blev beviljade 43 tim i veckan, är jättenöjd med assistansbolaget.
    Får man fråga vilket bolag ni har? =)

Min dotter har också autism, men epilepsin är hon krampfri ifrån sedan 2 år tillbaka, och utvecklingsförsening heter det än så länge på henne.

Då kanske vi ligger rätt så bra till ändå med 19 tim/v om man jämför med er?

Svårt sånt där tycker jag. Ska ha möte med juristen på assistansbolaget imorgon och göra en ny ansökan eftersom hon nu är 1 år äldre. 
  • Smuliz
    millchan skrev 2012-09-26 17:55:34 följande:

För att göra en lång historia kort!

Vi bytte ass bolag i mars då det gamla bolaget inte var fullgott och då var juristen hos oss det för våran son!
    Då sa vi till henne att vi ville ha assistans för vår dotter också och gav hene alla papper, läkarintyg mm och hon skulle dra igång allt för dottern med!
    Vi hade inte hört nåt på 2 månader så vi ringde och hörde med henne hur det gick!
    Till svar får vi att hon inte hade dragit igång nåt för hon tyckte att vran dotter var för ung!
    Ahhhh, fick förklara än en gång dotterns svårigheter och hon tyckte att vi skulle dra igång igen och skickade en informatör till oss och vi fick skriva på fullmakter och tänkte nu går det fort!
    Men ack och suck inte det inte!
    Nu till slut hade hon pratat med sambon förra vekan och dom bestämde tillsammans att vi skulle ha ett hembesök av juristen i dag och gå igenom vilka behov våran dotter har men 40 min innan besöket fick vi ett mess att hon inte kommer och att det skulle tas via telefon!
    Hon ringde oss, sambon tog samtalet och berättade vår besvikelse åt henneoch hon kom fram till att när man söker vi kommunen så är det bra att inte räkna timmar utan kommunen och räkna sen så på måndag har vi möte med kommun kl 10:00 och juristen tyckte att det räcker att hon kommer hit och pratar igenom allt en timme innan, jag känner en väldans stress att få med allt på en ynka timme!

Har varit deppad hela dan och inte fått nåt gjort i dag tack vare detta Gråter         
    Låter inte som en bra assistent!

Byt om det går! Säkert bara just den som är sådär, finns väl fler inom bolaget? Dom ska ju vilja kämpa och kriga för OSS, vi ska inte behöver tjata och tjata...

Tycker också att ni ska träffas en gång FÖRE kommunmötet. Det gjorde vi. Och sen kom juristen 1tim före kommunen också. Men då hade man ju hunnit gå igenom allt på det förra med juristen, så nu tog man ju bara det man glömt eller så.

Förstår din frustration.

Om du känner dej lurad, skjut fram kommun-besöket nån vecka, så att du hinner få träffa juristen en gång före? 
  • Smuliz
    millchan skrev 2012-10-01 18:18:03 följande:
    Hej alla kämpar mammor och pappor!

då har vi haft mötet med kommunen och juristen kom 50 minuter innann handläggaren skulle komma så vi han helt enkelt inte gå igenom allt innan precis som jag misstänkte och så kom handläggaren fårn kommun ca 15 minuter för tidigt så vi fick ca 35 minuter med juristen att prata om dottern!

Hur gick det då???

Jo vi fick berätta för handläggaren hur en dag ser ut för dottern, om hennes ep och sömnproblem, sömnmedicin och ungefär hur länge det tar att utföra olika situationerna!
    Det som det nu kan falera på är för vaga intyg, på dotterns intyg står det "långsam psykomotorisk utvecklingsföresening liksom sin bror tydande utvecklingsstörning!
    Men det står inte att hon har utvecklingsstörning och där kan det falla för oss!
    Våran handläggare kommer att prata med fler i arbetsgruppen och så hör hon av sig om vi måste ha mer intyg!
    Juristen tyckte att vi skulle skaffa mer intyg från hab med så nu blir det till att jaga folk efter det ena intyget efter det andra! Obestämd
    Kan inte saker bara gå lätt nån gång....?

För övrigt gick mötet bra men vi har verkligen ingen koll alls vad dom kommer att säga eller när vi får svar då vi antar att dom vill ha mer intyg!            
    Ja knäppt det där, men tydligen väger intyg tyngst hos alla högre!

HAB som vi tillhör sa ifrån förra året om intyg. Jag bara WHAT!? Jag måste ha intyg som intygar att det är si och så.

Nej vi har slutat att skriva intyg för då skulle vi aldrig få tid över till annat. Alla vill ha intyg hit och dit om allting. Så vi har istället sagt att om dom undrar över något så får dom gärna ringa till oss och fråga, så berättar vi.

HM.... förstår inte deras resonemang där inte.

Vi lever tyvärr i en intygskrävande värld. Fast jag önskar att det inte vore så...

Hoppas det går bra för er ändå, och att intygen räcker. Annars får ni ordna fram nya om det är det enda dom kräver.

Håller tummarna! 
  • Smuliz

GRATTIS! Till vinnande kampen =) Härligt!

Får man fråga vad barnet har för funktionshinder? Har inte hängt med helt här inne :-/ 

• Smuliz

Känner igen mej jättemycket! Först när jag sökte assistans för min dotter fick vi igenom 7 tim i veckan, hade ansökt om ca 50tim så det var ett väldigt nedragande haha!

LSS är stenhårda på det där med föräldraansvar, dom drar det så långt det bara går, ofta i helt orimliga grunder

Utan jurist-hjälp från bolaget hade jag aldrig fått igenom högre. Hon överklagade så det gick till tingsrätten.

Så vi hamnade på 19 timmar efter det. Lite skillnad på 7 tim och 19

Fortfarande drar dom föräldraansvaret högt.

VI får heller ingenting för kommunikation, fritid, på-avklädnad, hygien (dusch tandborstning m.m.) Det enda vi får för är sondmatningen, medicinen, kräkningarna och blöjbytena.

Så man kan bli riktigt förbannad när man läser hur dom resonerar. Sist sa jag till handläggaren på LSS att "välkommen att komma hem och sköta om Amanda en vecka, SAMTIDIGT som du sköta allt det vanliga i vardagen får vi se om du fortfarande bara beviljar 7 tim i veckan"!

Hon sa inget mera då...

Det är värt att överklaga - ALLTID så gör det!

Sen vill jag även säja att jag också har HUMANA som bolag, tycker dom är jättebra som jobbar där, MEN jag är otroligt missnöjd med lönen... Har bara 103 kr i timmen + fast OB på 10kr. Så 113kr i timmen och det är tydligen tvär-nej att få högre =(

Så jag letar efter annat bolag som kan erbjuda högre.

Svar på tråden Assistansbolag och anhörigassistenter!!!