Assistansbolag och anhörigassistenter!!!
Lägger till mej här. Har en dotter på 4 med lite smått å gott
Har assistans på 19tim/veckan för henne.
Lägger till mej här. Har en dotter på 4 med lite smått å gott
Har assistans på 19tim/veckan för henne.
Hej! Har lite frågor och funderingar. Är mamma till en tjej som har assistanshjälp på 19tim/v. Mestadels har jag dom timmarna, ca 10 tim/mån tar någon annan.
Jag undrar lite över timlönerna hos andra PA. Får man mindre för att man är förälder till den man arbetar med? Vart ligger "normala" timlönen?
Jag har 103kr/tim och tycker det känns lite väl lågt när man hör andra ligger på runt 150kr/tim(!) ?
Har tagit upp det med assistansbolaget men dom hävdar att det är min kommun som är så "snål" så jag har det högsta man kan ha efter att ha dragit bort alla andra avgifter som man måste...
Några bolag man ska akta sig för och några ni skulle rekommendera? Om man får för sig att byta vill säja... har inte haft något annat bolag än det jag har nu så jag har inget att jämföra med.
Är förövrigt nöjd med kontakten med dom.
GRATTIS! Till vinnande kampen =) Härligt!
Får man fråga vad barnet har för funktionshinder? Har inte hängt med helt här inne :-/
Känner igen mej jättemycket! Först när jag sökte assistans för min dotter fick vi igenom 7 tim i veckan, hade ansökt om ca 50tim så det var ett väldigt nedragande haha!
LSS är stenhårda på det där med föräldraansvar, dom drar det så långt det bara går, ofta i helt orimliga grunder
Utan jurist-hjälp från bolaget hade jag aldrig fått igenom högre. Hon överklagade så det gick till tingsrätten.
Så vi hamnade på 19 timmar efter det. Lite skillnad på 7 tim och 19
Fortfarande drar dom föräldraansvaret högt.
VI får heller ingenting för kommunikation, fritid, på-avklädnad, hygien (dusch tandborstning m.m.) Det enda vi får för är sondmatningen, medicinen, kräkningarna och blöjbytena.
Så man kan bli riktigt förbannad när man läser hur dom resonerar. Sist sa jag till handläggaren på LSS att "välkommen att komma hem och sköta om Amanda en vecka, SAMTIDIGT som du sköta allt det vanliga i vardagen får vi se om du fortfarande bara beviljar 7 tim i veckan"!
Hon sa inget mera då...
Det är värt att överklaga - ALLTID så gör det!
Sen vill jag även säja att jag också har HUMANA som bolag, tycker dom är jättebra som jobbar där, MEN jag är otroligt missnöjd med lönen... Har bara 103 kr i timmen + fast OB på 10kr. Så 113kr i timmen och det är tydligen tvär-nej att få högre =(
Så jag letar efter annat bolag som kan erbjuda högre.