• ekarny

Idé på passande husdjur till småbarnsfamilj?

Vi har småbarn och bor i lgh nu. Har haft hundar och katt men pga allergi fick katten flytta och hundarna var gamla och ja ni förstår att de "flyttade" till himlen tillslut. Nu går vår 4 åring och pratar mkt om djuren och att hon saknar dom och vi tycker det är tomt hemma också men hund igen passar inte just nu och katt är ju tyvärr uteslutet pga allergin. Undrar om ni har ett tips på husdjur som inte har så hög allergi faktor, klarar småbarnsfamilj, inte luktar för mkt men är kel och klapp vänligt?

(¯`°?.¸Ab imo pectore¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Idé på passande husdjur till småbarnsfamilj?
  • MammaSandra1989

- Ökenråttor/gerbiler
    - Nu vet jag ju inte vad barnet är allergisk mot men finns ju nakenmarsvin (skinny) har bara lite päls men vet inte hur allergivänliga dom är. Teddymarsvin och rexmarsvin även rexkaniner KAN vara allergivänliga. Men om den även är allergisk mot hö så är ju djuren uteslutna.

• MissGoodie

Jag ställde samma fråga för inte så länge sen och fick samma svar från en hel hög föräldrar; marsvin :)

• Lotta71
    MissGoodie skrev 2012-02-17 10:03:41 följande:
    Jag ställde samma fråga för inte så länge sen och fick samma svar från en hel hög föräldrar; marsvin :)

Marsvin är ju oerhört allergiframkallande!
    Tror inte att gerbiler heller är något för er. Dels för allergin  o dels för att de ofta bits. De har inte tid att sitta still alls o de nafsar ofta ofta.

Sköldpadda kanske?

♥ Emanuel-98 ♥ Isac-00 ♥ Daniel-02 ♥ Axel-10 ♥ BF-120227
  • Amaterasu

Undvik alla gnagare ..!! min dotter utvecklade allergi när vi hade haft marsvin, hamster och möss..möss är värst!

Hon klarar inget sånt nu...¨jag råder dig att vänta ett tag....om man skaffar något hårigt finns risk att mer allergi utvecklas..och om man går omkring och är småallergisk hela tiden så kan det utvecklas kronisk rinit..alltså att allergisymptomen blir konstanta även om inga djur är i närheten...det är inge roligt!

Hemskt ledsen....men det finns inte så många alternativ för allergiska småttingar...som sagt....har man börjat med en allergi för en typ av djur finns risken att det utvecklas även för andra om man utsätts för dom dagligen.... :-/    

Många ska råda om allergivänliga hundar och katter osv osv..men det finns ingen garanti för ngt..oftast är man ju allergisk mot själva mjällen i huden på djuret och inte själva hårstråna...  

• Lotta71
    Amaterasu skrev 2012-02-17 11:57:24 följande:
    Undvik alla gnagare ..!! min dotter utvecklade allergi när vi hade haft marsvin, hamster och möss..möss är värst!

Hon klarar inget sånt nu...¨jag råder dig att vänta ett tag....om man skaffar något hårigt finns risk att mer allergi utvecklas..och om man går omkring och är småallergisk hela tiden så kan det utvecklas kronisk rinit..alltså att allergisymptomen blir konstanta även om inga djur är i närheten...det är inge roligt!

Hemskt ledsen....men det finns inte så många alternativ för allergiska småttingar...som sagt....har man börjat med en allergi för en typ av djur finns risken att det utvecklas även för andra om man utsätts för dom dagligen.... :-/    

Många ska råda om allergivänliga hundar och katter osv osv..men det finns ingen garanti för ngt..oftast är man ju allergisk mot själva mjällen i huden på djuret och inte själva hårstråna...  

Håller med dig precis, det var därför jag skrev sköldpadda
    Kan inte komma på så mycket annat än det o fiskar....o fiskar går ju inte att klappa alls...
  • Amaterasu
    Lotta71 skrev 2012-02-17 12:04:59 följande:
    Håller med dig precis, det var därför jag skrev sköldpadda
    Kan inte komma på så mycket annat än det o fiskar....o fiskar går ju inte att klappa alls...

Fast dottern här lärde sig uppskatta fiskar...hon fick inreda ett akvarium själv..(jättesnyggt hmhm).....men hon var nöjd att inreda och fiskarna verkade nöjda...(hur man nu kan se det?)....

Eremitkräfta är väl inte så upphetsande heller, men kanske en del tycker dom är kul?

JAG VET..en jätteudda vattenvarelse..Axolotl..kolla på google....finns bara i Mexico...mysko sak men den blir hyfsat stor så man måste ha ett bra akvarium....tror inte dom är så jätteaktiva...men vad vet jag, har aldrig haft någon..

• Lotta71
    Amaterasu skrev 2012-02-17 12:10:16 följande:
    Fast dottern här lärde sig uppskatta fiskar...hon fick inreda ett akvarium själv..(jättesnyggt hmhm).....men hon var nöjd att inreda och fiskarna verkade nöjda...(hur man nu kan se det?)....

Eremitkräfta är väl inte så upphetsande heller, men kanske en del tycker dom är kul?

JAG VET..en jätteudda vattenvarelse..Axolotl..kolla på google....finns bara i Mexico...mysko sak men den blir hyfsat stor så man måste ha ett bra akvarium....tror inte dom är så jätteaktiva...men vad vet jag, har aldrig haft någon..

Kan tänka mig att det var fint
  • MammaSandra1989

Leopardgecko och skäggagam verkar vara väldigt uppskattade djur i USA hos allergifamiljer i alla fall på animal planet :)

• ekarny

Jag var nog lite otydlig känner jag. Inget av barnen visar tecken på allergi utan det är min makes katt allergi som sätter stopp. Han försökte flera år med tabl och allt möjligt men den förrvärrades. Fiskar har vi men intresset är lika med noll efter två veckor.. Jag funderade på fågel men de ska också vara allergiframkallande eller? Upplever som vår äldsta saknar det speciella bandet med ett husdjur hon kan ge kärlek till. Sköldpaddor bits väl?

(¯`°?.¸Ab imo pectore¸.?°´¯)
  • mikroE
    ekarny skrev 2012-02-17 20:02:01 följande:
    Jag var nog lite otydlig känner jag. Inget av barnen visar tecken på allergi utan det är min makes katt allergi som sätter stopp. Han försökte flera år med tabl och allt möjligt men den förrvärrades. Fiskar har vi men intresset är lika med noll efter två veckor.. Jag funderade på fågel men de ska också vara allergiframkallande eller? Upplever som vår äldsta saknar det speciella bandet med ett husdjur hon kan ge kärlek till. Sköldpaddor bits väl?
    Ja, man kan vara allergisk mot fåglar men min uppfattning är att det är mindre vanligt än för pälsdjur. Både jag och min bror är rejält allergiska för alla pälsdjur men ingen av oss känner av burfåglar. Brorsans barn fick därför två undulater när de tjatade om djur.

Jag rekommenderar inte marsvin, de är typ det värsta jag stött på iaf, kanin kommer tätt efter. Dessutom har man hö till dem och det kan man vara allergisk för också (det är jag).
Svar på tråden Idé på passande husdjur till småbarnsfamilj?