8-årig pojke rädd för sprutor och undersökningar
Hejsan!
Min 8-årige pojke är otroligt rädd för sprutor, provtagningar och undersökningar.
Han har alltid varit lite rädd, men det har gått att prata med honom så att han kunnat få sprutor och ta prover på honom, men sedan strax innan jul så får han panik! Skriker, springer och gömmer sig, slåss för att komma bort.
Detta började när han var på ett återbesök på vårdcentralen pga att en öroninflammation inte gått över trots medicin. Läkaren han fick träffa sa att han var tvungen att suga bort lite smuts i örat och så långt allt bra. När sedan läkaren började så skrek sonen att det gjorde ont. Läkaren sa då åt honom på skarpen att han ljuger, det gör inte alls ont. Sonen fick panik och bara skrek. Läkaren blev sur och sa till mig att det inte gick att göra något så han fick en salva utskriven istället och vi fick gå därifrån.
Efter detta får sonen panik om han behöver gå till läkaren. Han vägrar låta någon röra honom eller undersöka honom. Han var tvungen att lämna en snabbsänka i förra veckan och jag och sköterskan som tog provet var tvungen att blåhålla honom för att kunna ta provet. För mig som mamma kändes detta otroligt fel att behöva tvinga honom, han blir ju inte mindre rädd för det.
Vad ska jag göra för att hjälpa sonen att komma över detta?