• Anonym

    Adoption om ena partnern har medborgarskap i landet?

    Jag frågar mest av nyfikenhet, om ena partnern har medborgarskap i ett land - gör det då någon skillnad i adoptionsprocessen? Är det lättare osv?

  • Svar på tråden Adoption om ena partnern har medborgarskap i landet?
  • auo

    jag har frågat en gång mitt land ... jag är från estland och där sa dom att visst är det lite lättare att få det .. men allt ska gå ändå genom sverige . domtar då hänsyn att barnet har bättre och lättare att komma igång i ett nytt liv när en av föräldrar kommer från detta landet . 

  • Anonym
    auo skrev 2012-02-17 09:59:14 följande:
    jag har frågat en gång mitt land ... jag är från estland och där sa dom att visst är det lite lättare att få det .. men allt ska gå ändå genom sverige . domtar då hänsyn att barnet har bättre och lättare att komma igång i ett nytt liv när en av föräldrar kommer från detta landet . 
    Intressant! Ja det blir ju inte lika mycket språklig förvirring för barnet om ena föräldern är från det landet.

    Min partner kommer från ett land utanför Europa som utför adoptioner men det ska tydligen vara väldigt byråkratiskt komplicerat så Sverige har avslutat samarbetet.

    Men om vi båda skulle välja att bosätta oss där (som vi haft tankar på), skulle man kunna adoptera via det landet (inte gå genom Sverige) så att det blir en adoption inom landet?

    Är varken barnlös eller planerar barn än, men tycker det är intressant ifall man skulle vilja adoptera senare :)
  • Nordanvinden08

    Min man är från Sydafrika och vi kollade upp det mkt när vi bodde där nere. Det viktiga var då att jag skulle ha blivit medborgare och vi skulle ha varit gifta i 5år. Kolla upp hur länge ni måste ha varit gifta då det är en viktig sak i många länder... Kan vara bra att planera i tid:)

  • Anonym

    Ni kan kanske göra en enskild adoption, men pratar han språket, har kunskap om byråkratin i landet etc. Tror att det nästan är en förutsättning för att det ska gå smidigt. Vilket land är det?

  • Anonym (Kolla)

    Ni kan kolla med MIA, de borde kunna svara på om det finns förutsättningar för att kunna göra en enskild adoption.

Svar på tråden Adoption om ena partnern har medborgarskap i landet?