Uppmärksamhetsproblem
Hej!
Du andas mycket förtrytelse över din sambos 4-årige son och hans behov av att vara med sin pappa eller dig när han är hos er. Han växlar mellan att vara stor och vilja bestämma över alla och vara liten och bara klänga och klaga.
Jag tror att det skulle vara av stort värde om du och hans pappa satte er ner och pratade igenom hans situation och hur ni kan hjälpa honom på bästa sätt.
En 4-årig pojke som varit van med mycket uppmärksamhet är med om att föräldrarna skiljer sig och båda träffar snart nya kärlekar. Något som brukar innebära att barnet känner sig utanför och oälskat.
Självklart ska vuxna ha tid för sig själva men jag tror att pojken inte funnit ro i de nya familjekonstellationerna än och följden av det är ofta att man måste bevaka sin pappa eller sin mamma.
Det jag tror att ni ska göra är inte att kräva att han ska leka själv, utan snarare ta med honom i det ni gör. Om pappa tvättar eller städar så kan han vara med och "hjälpa till" efter bästa förmåga. Det viktiga är inte att han får leka med er utan att han får vara med er. Försök tillsammans att vara lite uppfinningsrika och ge honom parallellsysselsättningar till era förehavanden.
Detta betyder inte att ni ska sitta på golvet och leka med honom hela dagarna, men han behöver få en struktur där han vet vilken roll han har.
Jag tror att det är viktigt att ni på olika sätt ger honom mycket uppmärksamhet utan att för den skull lyda hans order och hans kontroller. Gör inte samvaron till en kamp utan lev tillsammans.
Lycka till!
Margit Ekenbark