• Anonym

Hur blir livet efter första barnet?

Vårt barn har alltid sovit bra.
    Annars känner jag mig väldigt fri med barn, rest på semester själv med barnet flera gånger både utomlands och även tältat i sverige.
    Ute mycker mer i skog och mark än jag va innan, har alltid gillat det men det är ju inte kul att gå ut själv.
    Jag har fått fler vänner efter att barnet föddes. Vi bor på en liten ort där det är svårt att "komma in" när barnet föddes så började jag gå på förläldraträffar och träffade där ortsbor som jag inte känt innan.

Jag älskar att ha barn och tycker att det är en frihet. Underbart helt enkelt!     

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-17 15:57:39 följande:
    Vårt barn har alltid sovit bra.
    Annars känner jag mig väldigt fri med barn, rest på semester själv med barnet flera gånger både utomlands och även tältat i sverige.
    Ute mycker mer i skog och mark än jag va innan, har alltid gillat det men det är ju inte kul att gå ut själv.
    Jag har fått fler vänner efter att barnet föddes. Vi bor på en liten ort där det är svårt att "komma in" när barnet föddes så började jag gå på förläldraträffar och träffade där ortsbor som jag inte känt innan.

Jag älskar att ha barn och tycker att det är en frihet. Underbart helt enkelt!     

Ja jag gör faktiskt mycker mer nu än jag någonsin gjort.  Har också alltid längtat efter barn. Känner mig mer självsäker när jag är med barnet än när jag är själv.
    Bor med barnets pappa och vi har ett jättebra förhållande. Men han hatar att resa på semester....
    Så i somras åkte jag iväg och bodde på hotell vid en djurpark och i höstas åkte vi på en charterresa och innan dess har jag flygit själv med barnet till en släkting i ett grannland.
    Och jag mycket väl få för mig att åka till Ikea, lekland eller badhus själv med barnet utan vänner   
  • Anonym
    La Lola skrev 2012-02-17 19:34:10 följande:
    Förändras livet mycket efter första barnet?
    Både ja och nej. Det var ingen jättestor skillnad tyckte jag.

Kan ni göra saker trots barn?
    Självklart! Det behövs bara lite mer planering.
    Och jag tillhör inte de som sluttar bara den de var innan de fick barn!

Kan ni sova?
    Ja.....jag visste ju att alla bebisar inte sover 12 timmar per natt.
    Har alltid samsovit med mina barn i flera år o då slipper man kliva upp när det ska ammas.
    Då är det väl värre just nu när Hedda är 3 år o börjar ta stor plats i sängen.

Skönt att du inte sluttar, Lola !
  • Anonym

Det beror ju på vad man har levt för slags liv innan man får barn och även på vilket barn man får!

• Anonym

Yes livet ändras för vissa blir det en stor förändring som kan vara jobbig för andra kan de bli en förändring som man inte ens märker av för det faller sig naturligt.

Jag sover om nätterna då min son ända sen han var 7 veckor sover hela nätterna. MEN det är inte bara sömnen som ändras hela ens liv.. Innan jag fick barn tänkte jag inte på hur skönt det kunde vara och ligga och vila sej mitt på dagen eller hur skönt det var och kunna sitta på toa hur länge jag ville.. eller möta en kompis en fredag kväll och gå ut.. såna saker måste planeras och innan man får en rutin på vardagen kan det vara jobbigt!!

Och glöm aldrig att du är DU inte bara en mamma! Ta hand om dig och våga fråga om hjälp om det är kris i bland behöver man en paus!

Sen när bebisen börjar kunna göra mera saker och du möts av solskens leendet kommer det kännas toppen :)

• Anonym
    Anonym (allt funkar) skrev 2012-02-29 12:17:11 följande:
    reser gör vi gärna^^ inte alls jobbigt att flyga och sånt men man får tänka på att man behöver mer än 1 timme mellan flygen för eventuella blöjbyten och matningar.   

igentligen kan man göra allt man gjorde innan man får bara skjuta på tiderna och sånt så det passar in.

det är igentligen bara de första 2 -3 månaderna som allt hamnar på halv fart men så fort du kommit in i mamma rollen är jag säker på att du hittar sätt att göra det du tycker om. du märker ju vad för rutin din lilla vill ha så arbetar du runt det :) 
    Det beror nog på vad man gjorde på sina resor också. En solsemester med avkoppling och sol på stranden blir väldigt olik om man jämför med eller utan en ett-åring.
  • Anonym
    Anonym (allt funkar) skrev 2012-02-29 14:28:38 följande:
    visserligen men man kan göra det mesta med en 1 åring med. det enda man inte kan göra är att festa... eller ena partnern kan väl göra det sen får den andra göra det dagen efter eller något sådant om det är så..

men att sola kan man. en ett åring sover fortfarande middag även äldre barn för med en sådan värme blir dom trötta iaf. sen får man annars snyggaste solbrännan om man rör på sig ^^

att bada/simma kan man fortfarande göra.. ha mer eller mindre romantiska middagar på rummet eller ute fungerar fortfarande.. 

allting behöver inte se så otroligt annorlunda ut så länge man inte överdriver eller dummar sig. 

stoppa på ungen en uv reflekterande badklädsel och lek i vattnet så kan man sola i flera timmar mer eller mindre och koppla av^^ 
    snygg solbränna i all ära - men avkopplande att vara på en strand med eller utan en ett-åring tycker jag inte att det går att jämföra - det blir annorlunda med barn  - även om man fortfarande kan göra samma saker.
Svar på tråden Hur blir livet efter första barnet?