Hur blir livet efter första barnet?
Hur stor förändring man känner av beror nog mycket på vilket liv man levde innan man fick barn, vilka förväntningar man har och vilket barn man får.
Förändras livet mycket efter första barnet?
Jag har haft eget ansvar för mina hundar sen jag var 14 år (dvs. inga utekvällar utan hundvakt, gå ut och rasta även om man är magsjuk osv.) så jag kände inte att det var så stor förändring att en liten bebis var beroende av mig eller krävde anpassning. Sen är det ju såklart att livet förändras! Men det mesta har ju varit förändringar som fyllts av så mycket positivt att det knappast känts som uppoffringar.
Kan ni göra saker trots barn?
Absolut! När hon var nyfödd så åkte hon runt i sin sjal och vi kunde göra det mesta som vi kunde tidigare. Jag åkte iväg på en utbildning när hon var 6 dagar, vi åkte på tältsemester när hon var 7 veckor, var båda tillbaka på jobbet hyfsat fort osv. Så ja, vi kan göra saker trots barn men självklart planerar vi lite mer. Jag helammar fortfarande (dottern är 10 månader) så vi spenderar ju inte så mycket tid ifrån varandra :)
Kan ni sova?
Ibland :p Just nu har vi haft en period av många uppvak varje natt... När båda sen ska jobba på dagen blir man snabbt zombies... I början kände jag att jag fick mycket energi "gratis" av amningen och alla hormoner så då tog jag gladeligen alla nätter (mannen lider mer av sömnbrist än vad jag gör och den första tiden jobbade jag inte så mycket). Nu delar vi på nätterna men jag känner mig inte så mycket piggare för det, vi bor provisoriskt i en etta så svårt att inte bli störd...