Kåldocksintresserad
Kul !
Dockan som jag hade när jag var liten heter också Ninni !
Kul !
Dockan som jag hade när jag var liten heter också Ninni !
Jag har letat efter en preemie, lite mindre docka, och nu hittade jag en som var som jag vill ha dem, smal mun, helt skallig ! Säljaren skickade ett mail i fredags att den var skickad.
Jag har lagt bilden på den jag väntar på i mitt bildgalleri ! Bredvid den är en bild på dottern med min gamla kopia i nya kläder (utom västen som är från 70-talet)
Jag trodde att jag skulle känna mig nöjd, men nu vill jag ha en mörk flickdocka med hästsvansar...
Nu är hon här !
Fick hämta paketet på posten !
Hon är helt underbar !
Jodu ! Ninni, det är en tuff tjej det !!! Hon har alltid haft rosa hår! (men så är hon ju inte original heller) En likadan säljs på Tradera nu såg jag, ska bli spännande att se vad den går för, tror den var uppe i 50 kr någonting nu.
Oona är ca 30 cm (Ninni 40cm) och har lite "kulor" i kroppen så hon är ganska tung. Jag tror att vi betalat ung. samma för våra dockor, jag fick ge £14 för Oona inkl frakt, (ca 200SEK) Visst blev det nåt liknande för din ?
OOOOOO!
Ebay är livsfarligt !
Hon var det vackraste jag sett ! Candy Gussy ska komma hem till mig !
Hon är en liten svart flicka med två hästsvansar och grön klänning, helt fantstisk!
Bild i galleriet såklart!
Jag övertalade säljaren att skicka henne till mig i Sverige fastän de egentligen inte skickade utanför USA. Jag är så glad ! (men alla pengar är slut)
Egentligen skulle jag inte ha fler dockor nu, men jag känner att mitt nästa projekt är att hitta ett lämpligt offer för reroot ! Jag är väldigt förtjust i rosa, men i såna fall skulle det nog bli mer cerise, Ninni måste få vara speciell !
Har du kollat Viollina hemsida?! Där finns tips under lista.
Under tiden är det hög tid för mig att fixa någonstans för dockorna att stå, jag tror att det får bli överskåpet till min garderob, sambon är inte så förtjust i dem, så jag misstänker att de inte är det första han vill se när han vaknar...
Nu MÅSTE jag hålla mig borta från Ebay, trodde att jag skulle vara nöjd nu när jag hittat Candy, men då börjar tankarna vingla iväg... En flicka med treans huvud och citrongula hästsvansar... HMMM... Nä, jag får inte... Inte än iallafall...
Hihi, Garbage Pail Kids, ja, de kommer jag ihåg, hade inga egna (inga såna heller!) men de var ju väldigt påhittiga, minst sagt !
Om du klickar på Lista på Viollinas sida, kommer du till ett forum där det bl a finns tips om reroot !
Visst ja, treans huvud (finns de flesta olika på Viollinas hemsida...) är en huvudform som har kort näsa, en smilgrop och munnen som jag vill att de ska ha, tvåans huvud, tex, har rätt mun, två smilgropar, men enligt mig för lång näsa... Jag har fastnat för treorna.
Förlåt !
Såg nu att man måste vara medlem för att få upp bl a "Tips och ideér", det är där bilderna på huvudformerna och reroot tipsen finns, är man inte inloggad syns inte det !
Vad spännande ! Hur ser dockan ut ?
Idag har min docka kommit !
Hur fin som hellst ! Jag tog ut henne ur lådan och knäppte en bild !
(Bytte ut den gamla i galleriet)
Jahapp, nu är det en klänning påväg hit också...
Har blivit så förtjust i de stickade med en anka på, bjöd på en innan jag insåg att dockan som redan var på väg hade en på sig...
Ja, fast egentligen är jag också ganska nöjd nu, men den här klänningen ville jag ha, och nu letar jag efter skor som jag sett som skulle passa till, vita med rosa ränder.
Jag har ingen docka att sätta kläderna på... än... Jag vill ju också prova på reroot, och när jag hittar en lämplig docka till det, så ska den få de här kläderna!
Sticka sametröja - det var inte dåligt ! Har du mönster då, eller kan du sådant ändå?
Du kan väl lägga ut en bild sedan så att man får se !
Åh, att du inte är här!!!
Jag är så sugen på att köpa en "bok" från 1982 på ebay.
I den finns mönster i 2 storlekar och instruktioner på hur man syr en egen soft sculpture docka...
Ingen förstår varför jag vill ha den.
5 dollar är ju inte farligt! (men det blir ju frakt också...)
Auktionen går ut om 8 timmar. Jag har sett att det finna någon fler säljare som har den men de ha gått för ibland 10 ibland 20 dollar... Den här säljaren har 4 st till salu!
Ja, det har du rätt i!
Ska ta och kolla på nån tyg eller hobbyaffär vad man kan sy i... Testa med vanlig bomullstrikå, kanske.
Förresten, jag la upp bilden från Ebay på dockan som ska komma!
Jasså du, de är till salu, vad kostar de då?
Jag har nyss fått min rödhåriga ! Bild i galleriet!
Min gamla docka (kopian med rosa hår) har fått rejäl lyxbehandlig!!!
Bad (i tvättmaskinen...), lagade sömmar, defuzz (klippt bort tussar i håret) och nya kläder! Nu fattas bara strumpor så att inte skorna ramlar av hela tiden! Också hon finns på bild i sina nya kläder.
Har tänkt att jag ska prova att sy en docka, fick tag på ett mönster på en People Pal docka (som Cpk hette först, väldigt enkelt mönster!), men nu behöver jag nåt tyg!!!
Tänkte hitta någon billig trikå i tygaffären, men det fanns bara blommigt... Men jag hittade hos Panduro.se, ska bara komma mig för att beställa (blev lite över 200:- för en meter...)
exiteme:
Jag vet inte vart det finns billiga dockor längre, jag köpte en på COOP vid jul för 199:- men jag har inte sett dem där sedan dess, på Åhlens tror jag att de tog 449:- för dem, och annars har jag inte sett dem på så många affärer (men så är det ju inte så välsorterat här heller...)
snysop:
Vad kul!
Kan du inte ta in henne och knäppa ett kort så att vi får se!
Min dotter fick en kåldocka i julklapp, det var då det började för mig! Jag klarade liksom inte av hur hon hanterade den (hon fyller ett år idag) pussar, och biter, rufsar till håret, så jag blev tvungen att köpa en till mig själv också, och så tog jag fram min Ninni, och sedan... hittade jag ebay...
Den klänningen är min favorit! Min mörka docka har också en sådan, men i mintgrönt och rosa. Jag blev så glad när jag hittade den vita, och så vita skor med rosa ränder till det! Hon är påkostad nu, min gamla kopia!
Det blir kul att se din docka, vad hon har för huvudform och så, jag tror att de tillverkade klänningarna 1984, så hon kan vara 22 år!!!
JAPP, på ebay kan man handla hur mycket som hellst...
Men frakten brukar bli det dyraste !
Tror att jag har betalt närmare 30 dollar när jag köpt en dcka i originalkarong, och mindre för dockan...
Skrev konstigt där...
Jag menade att jag betalade 30 dollar i frakt, och typ 7 dollar för dockan...
Den här tråden stängs snart, jag har startat en ny här:
beta.familjeliv.se/Forum-5-172/m8577169.html